Već viđeno i bez rješenja

Već viđeno i bez rješenja

Već viđeno i bez rješenja

Patriotizam, otadžbina, zastave, strahovi, ustavnopravnost - teme predizbornih video spotova.
 
foto: Glenn Carstens-Peters on Unsplash
 
Poput retuširanih i fotošopiranih predizbornih plakata, na kojima lica istih političara u Bosni i Hercegovini (BiH) viđamo već decenijama, tako i u predizbornim video spotovima političkih stranaka teško je pronaći nešto novo i kreativno. Nekoliko pokušaja da se bude drugačiji i kreativniji zasjenila je poplava već viđenog i bez nuđenja konkretnih rješenja.
 
Granice, patriotizam, otadžbina, nacija, zastave, strahovi, ustavnopravnost, začinjeni prirodnim ljepotama Bosne i Hercegovine, ratarima, radnicima, studentima i često djecom, već su više puta viđeni tokom prethodnih izbornih ciklusa, a pokušaji da se napravi nešto novo i maštovito, završe vrijeđanjima i pokušajem diskreditacije političkih protivnika. Uz nabrajanje šta je ko uradio za građane, malo je prostora ostalo za ono što će biti urađeno, pa je iz video predstavljanja bosanskohercegovačkih partija nejasno šta su njihovi politički programi, osim opštih mjesta koje građani slušaju već decenijama. 
 
Nezamislivo je da se u društveno političkim okolnostima u kakvim se dočekuju Opšti izbori 2022. godine, pojavi politička kampanja poput one koja je Jona Gnarra 2010. godine dovela na mjesto gradonačelnika Reykjavika, koji je kako bi ismijao tadašnje političke strukture s nekoliko prijatelja iz čiste šale napravio političku stranku koju su nazvali 'Najbolja partija'. U svoj su program i osnivački akt unijeli klauzulu da osnivaju 'političku stranku koja će raditi kao otvoreno korumpirano društvo', čime su željeli javnosti skrenuti pažnju da su sve ostale stranke na Islandu prikriveno korumpirane, a svoja su politička obećanja, za koja su rekli da ih neće ispuniti, otpjevali. Gnarr, inače glumac-komičar, četiri godine je bio gradonačelnik, nakon čega se više nije želio politički kadidovati. 
 
Još je jedan glumac-komičar političku karijeru izgradio velikim dijelom na profesiji. Riječ je o Volodimiru Zelenskom, aktuelnom predsjedniku Ukrajine, koji je popularnost stekao glumeći u satiričnoj televizijskoj seriji Sluga naroda u kojoj lik kog tumači slučajno postaje ukrajinski predsjednik
 
Među bosanskohercegovačkim političarima, koji su se kandidovali za najviše funkcije u državi, malo je profesionalnih glumaca, oni su prvenstveno kandidati za niže nivoe vlasti. Bez obzira na to, tokom predizborne kampanje, većina se oproba i u glumačkoj profesiji, a uloge koje sami sebi dodijele u predizbornim spotovima, često ih prikazuju kao branitelje jednog drugog ili trećeg naroda ili dijela države. Svakako nekoga bez koga država ni u jednom trenutku nije moguća. 
 
Otadžbina i odbrana ključne riječi u spotovima stranaka iz RS
 
Poput drugih dijelova predizborne kampanje i ona koja se predstavlja u video spotovima političkih partija iz Republike Srpske (RS) u potpunosti je okrenuta jednom dijelu države, igrom na nacionalna osjećanja, odbranom nečega što niko ne napada, ali i podsjećanjem na prošlost.
 
Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) se na ovogodišnjim izborima predstavlja kroz slogan “Jer volim Srpsku”, koji dominira i u video spotovima ove stranke. Imaginarni pritisci predstavljeni su u predizbornom videu koji promoviše Željku Cvijanović, za mjesto u tročlanom Predsjedništvu BiH, a u kojem ona pokazuje odlučnost da nešto potpisuje iako joj prijete sankcije. Ne zna se od koga. Očekivano, predizborni spot je začinjen i nacionalnim, koje govori kako kod srpskog naroda nije nikada bilo kolebanja, te da “nije bitno ko je protiv tebe, već ko uz tebe stoji”, dok pored Cvijanović stoji Milorad Dodik. 
 
S druge strane Dodik, koji je kandidat za predsjednika tog bosanskohercegovačkog entiteta, u svom kabinetu studentima, ljekarima, penzionerima objašnjava kako je čovjek "zemlje Republike Srpske", kako "ne glumim sa narodom, sa državnicima, na veselju za mikrofonom, u Moskvi s Putinom sa bilo kim, uvijek sam isti". Tvrdi i da govori isključivo ono što narod želi i misli, a onda sugeriše na emocije i doda kako on tačno zna da narod "želi više posla, još bolje puteve, još novih škola i bolnica, još veće plate i penzije". Zaključak je naravno da narod to zaslužuje, a da će on kao neko ko voli svoju zemlju to i ispuniti, a u svemu će mu, zaključuje se, pomoći Vučić i Putin koji se pojavljuju u spotu.
 
Još jedan kandidat SNSD–a, ali za Parlamentarnu skupštinu BiH, Radovan Kovačević sugeriše kako je misija srpskih predstavnika u najvišem zakonodavnom tijelu da samostalno donose sve odluke, važne za taj entitet, a boriće se ni manje ni više, sportskim riječnikom, na gostujućem terenu - a taj teren je Sarajevo.
 
Fudbal, groblja i medvjedi
 
Na sportskom rječniku, ali i outfitu, video kampanju zasniva kandidat Partije demokratskog progresa (PDP) Draško Stanivuković, koji se u svim spotovima pojavljuje obučen u sportski dres na kojem piše “Republika Srpska mora da se brani”, što je i zvanični slogan njegove kampanje. U njegovom sigurno najprimjećenijem predizbornom spotu Stanivuković skoncentrisano gleda ka fudbalskoj lopti i igraču koji će izvoditi penal. Suparnički igrač je, karikaturalno prikazan, u dresu na kojem piše SNSD, a Stanivuuković spot završava sa "Odbranili smo Banjaluku od SNSD-a, kriminala, korupcije i svega negativnog. Sada je vrijeme da branimo RS". U opisu videa na njegovom YouTube kanalu između ostalog piše: Odbranio sam Dodiku penal! 
 
U drugim spotovima nabraja šta je sve kao gradonačelnik Banjaluke uradio tokom svog mandata i poručuje da Republika Srpska mora da se voli. Pored sportiste, Stanivuković u svojim spotovima glumi i konobara sugerišući kako će baš on na najbolji način služiti Republici Srpskoj. 
 
Izborni tim banjalučkog gradonačelnika za ove je izbore snimio i pjesmu u čijem video spotu opet Stanivuković na fudbalskom terenu igra glavnu rolu. Na momente prilično agresivno, u maniru rapa se poručuje kako RS mora da se brani, jer je u njenim "genima krv cara Dušana" i da je "cijeli život borba protiv dušmana", pominje se jaka država, te da "vjeru u Hrista održava zdrava srpska porodica prirodna". Dalje se pjeva o režimskoj korupciji i "državi hajdučiji", koja se narodu smučila, dok se u pozadini čuje "mrš", upućeno valjda onima koji su na vlasti.  
 
Stanivukovićeva partijska koleginica Jelena Trivić, kandidatkinja za predsjednicu RS, sigurno je jedina koja u svim svojim predizbornim spotovima sama govori, a intencija je, ako je vjerovati političkom marketingu, da se određena ličnost što više približi biračima. 
 
Trivić, kroz video spotove, sa sloganima "Da živimo" i "Pobjeda naroda", objašnjava kako je dosadašnja vlast korumpirana, ne ispunjava obećanja i u svakom ih nazova "režimom". Obraća se pojedinačno mladima, radnicima, bivšim borcima, penzionerima, poljoprivrednicima. Kroz njen rječnik dominira patriotizam, očuvanje granica i riječ otadžbina koja mora da se na svaki mogući način brani.  
 
U jednom od predizbornih spotova Jelene Trivić je prazno dječije igralište, a ona podsjeća kako je desetine hiljada ljudi otišlo i dodaje "naši najmiliji pobjegli su od korumpiranog režima RS", a oni koji su ostali, kako poručuje, "moraju da uzvrate udarac". Spotom inače na kraju obećava osnivanje Agencije za borbu protiv korupcije RS.
 
Jelena Trivić je u svrhu predizborne kampanje prošetala i po grobljima, sa kojih podsjeća na žrtve posljednjeg, ali i prethodnih ratova, govori o granicama koje "nisu nacrtane olovkom" već "omeđene grobovima heroja". Bez vizije budućnosti u potpunosti okrenuta prošlosti Trivić napominje kako "nesposobni režim trguje našom prošlošću" i stavlja ružu na jedan od spomenika. Spot je dijelom sniman u spomen-kompleksu Jasenovac, a dijelom na Vojničkom groblju u Sokocu, zbog čega je više udruženja ratnih veterana iz RS tražilo od Trivić da ga ukloni sa društvenih mreža, ocjenjujući da je riječ o iskorištavanju mrtvih u političke svrhe. 
 
I Nenad Nešić, kandidat Demokratskog narodnog saveza (DNS) za člana Predsjeništva BiH, voli da se pojavljuje u svojim predizbornim spotovima. U želji da bude drugačiji bio je i motorista, a ocu i sinu koji kroz teleskop gledaju da li "na Mliječnom putu postoji neko dobar za nas" ispričao je svoj izborni program. Kada dječak pita želi li da mu pokaže Velikog medvjeda, Nešić odgovara: "E, vala, dosta smo ga gledali", a spot završava smijehom. Gledaocima je ostavljeno da razmisle na koga je Nešić tačno mislio, što neće biti teško budući da se zna ko su njegovi glavni politički oponenti. No, postavlja se pitanje da li duhovito mora značiti i vrijeđanje neistomišljenika.
 
Srpska demokratska stranka (SDS) glasačima poručuje "Živjećeš bolje", a u video spotovima obećavaju da sa njima dolazi period normalnog života, no bez objašnjenja na koji će tačno način do toga doći. Obraćaju se i onima koji, kako kažu, glasaju za vlast, a nemaju nikakvu ličnu korist od toga i onima koji smatraju da "predsjedniku treba oprostiti što je RS pretvorio u opštinski odbor njegove stranke, a sebe i svoje obogatio na leđima naroda".
 
Evidentno je da su stranke opozicije u RS u svojim predizbornim spotovima u potpunosti fokusirane na kritikovanje vlasti, bez konkretnih prijedloga i izbornih programa. Ništa konkretniji nisu ni oni koji su na vladajućim pozicijama već godinama, njihova se retorika svodi na ono što je već urađeno, te da je to najbolje moguće, a sve kako bi birače ubijedili da je država jednako oni. I jedni i drugi su u najvećem broju slučajeva, u svojim predstavljanjima, okrenuti više prošlosti nego budućnosti pa je nejasno kako bi i zašto građani trebali da odlučuju o nečemu što je već završeno.  
 
Vjera, stećci, država
 
Opstanak, državotvornost, ali i vjera u Boga dominiraju narativima predizbornih reklamnih spotova političkih partija u Federaciji Bosne i Hercgovine. Najveći dio poruka dira u emocije birača, a kroz većinu spotova dominiraju prirodne ljepote države, koje se vrlo često ponavljaju kod različitih stranaka, a koje treba ili zaštititi ili odbraniti. Ne nedostaje ni vraćanja u prošlost, ne tako izraženog i očiglednog kao kod političkih partija u Republici Srpskoj. 
 
Primijetno je da su političke partije koje glasače imaju prije svega na teritoriji Federacije, imale znatno manje predizbornih spotova na svojim YouTube kanalima od onih iz drugog bosanskohercegovačkog entiteta. Također mnogo kasnije su objavljivali predizborne video spotove. Nenad Nešić je na primjer to učinio još prije početka zvanične kampanje, a Draško Stanivuković imao je spreman predizborni spot prvog dana izborne kampanje.
 
Stranka demokratske akcije (SDA) sa predizbornim sloganom "Sigurno", tako ima objavljen jedan predizborni spot kojim se između ostalog kunu zemlji "ljiljana da sam čuvar tvojih granica. Moj je narod moja krv jedina, prkosna, ponosna za vijekove nove da nikada zlotvori ne poruše naše snove", što izgovara pomalo militantan glas, koji može izazvati pomiješana osjećanja. 
 
Spot prikazuje djevojčicu koja trči sa zastavom BiH kroz vinograde i pašnjake, nakon čega se zajednički vijore državna, zastava sa ljiljanima i stranačke zastave, što obično simbolizira nastojanje da se partija predstavi kao zaštitnica države. 
 
Drugi dio video predstavljanja ove političke partije fokusiran je na lidera Bakira Izetbegovića, kandidata za Predsjedništvo BiH. U jednom od njih na stranačkom skupu on između ostalog govori: "Odbacimo strahove i sumnje i umjesto toga radimo vrijedno i najbolje što znamo sa sviješću da naš život i naša smrt da naša sudbina nisu u njihovim nego u božijim rukama".
 
U drugom, slično koncipiranom kaže: "Ispravili smo kičmu bošnjačkog naroda pod najtežim teretom i ona će ostati uspravna sigurno". Pa dodaje, misleći na 11 opozicionih političkih partija koje su podržale njegovog protivkandidata za državno Predsjedništvo – Denisa Bećirovića - "neka ih je 11 neka ih je 111, neka ih je 1.011. Jedan odlučuje i pokazuje na Boga". Očigledno je iz svega da se Izetbegovićeva kampanja prije svega obraća vjernicima jer se na svim skupovima i spotovima provlači veličina Boga i božijeg određenja onoga ko će zauzeti funkciju na nekom od svjetovnih mjesta nakon Opštih izbora u BiH.  
 
Iz stranačke kolotečine iskače kandidat za Skupštinu Kantona Sarajevo Haris Zahiragić, koji svoje predizborne poruke, pa i video spotove, dijeli prije svega na društvenoj mreži Facebook. Jedan od spotova je snimljen u kafani, a počinje tako što se jedan mladić kladi na sportske utakmice, nakon čega pali TV u trenutku kada se pojavljuje Zahiragić. Konstatuje da ga Zahiragić nervira. Ostali prisutni u kafani su za Zahiragića i nabrajaju šta je dobro uradio za vrijeme svog mandata u Skupštini KS. Na kraju, zaključuju, da se "SDA vraća u Sarajevo". Kako se tačno kafana i kladionica uklapaju u prethodno religijsko nije jasno, no Zahiragićev spot prema ideji u kojoj se u svoju korist iskoristi ono što "čaršija govori" neodoljivo podsjeća na onaj u kojem srbijanski predsjednik Aleksandar Vučić iskače iz frižidera – baš zato što to nervira ljude. 
 
Uz muziku koja podsjeća na vojnu koračnicu u predizbornom spotu Narod i Pravda (NiP) nabraja šta je sve uspjela da uradi u lokalnoj vlasti u Kantonu Sarajevo i pita se zbog čega država to ne može da uradi. Jasno se sugeriše da ako smo mogli na lokanom moći ćemo i na državnom ako nas izaberete. Riječi o tome kako i na koji način "država može bolje" uz NiP ipak nema. 
 
I Savez za bolju budućnost (SBB), ima snimljenu himnu, no malo predizbornih spotova. Fokus im nije da Sarajevo može biti Dubai kao što je to na bilbordima, ali poput brojnih drugih političkih patija biračima poručuju kako imaju lijepu zemlju, sa pametnim ljudima koja treba da bude uspješna i jaka u budućnosti. Ipak nije jasno koji su tačno načini da se dođe do toga. 
 
Hrvatski narodni Sabor sa sloganom "Zajedništvom do pobjede", promoviše kandidatkinju za Predsjedništvo BiH Borjanu Krišto, članicu Hrvatske demokratske zajednice (HDZ). U nekoliko video poruka ona ponavlja stavove HDZ-a čija je članica, da će se se boriti za ustavnu jednakopravost konstitutivnih naroda i građana BiH, EU i NATO integracije, te da hrvatski narod ima pravo odlučiti ko će ga predstavljati u Predsjedništvu.
 
Drugi kandidat za člana Predsjedništva iz reda hrvatskog naroda Željko Komšić svoju je kampanju bazirao na pozivu da milion ljudi potpiše peticiju za građansku državu, i to je makar iz onoga što nudi kroz promotivne spotove bazirane uglavnom na tribinama i gostovanjima na kojima se Komšiću kliče, jedini predizborni program koji nudi. 
 
Kome sviće dan u našoj zemlji?
 
"Da svane dan" - predizborni slogan Socijaldemokratske partije BiH koristi se i u video spotovima kojih nema previše. U jednom od njih ljudi idu ka avionu, što bi trebalo da predstavlja velik broj onih koji su napustili državu, slike su crno bijele, majka drži u naručju dijete, posmatraju one koji odlaze.  U spotu se zatim čuje "ovaj put glasaš kao da cijeli svijet zavisi od tebe. Neka i BiH jednom svane", nakon čega i u spotu izađe sunce.  
 
Čini se da se SDP u ovoj izbornoj kampanji više posvetio promociji Denisa Bećirovića, potpredsjednika te partije, i kandidata za člana Predsjedništva BiH ujedinjene opozicije, što je najvidljivije na nalozima te stranke na društvenim mrežama na kojima dominiraju događaji kojima prisustvuje Bećirović, u čijem je predizbornom spotu fokus na ujedinjenu BiH, kako kaže, bez straha i podjela. 
 
Drugi kandidat SDP-a za Skupštinu Kantona Sarajevo Igor Stojanović oprobao se u ulozi selektora košarkaške reprezentacije u spotu koji je promovisao odmah nakon završenog Evropskog prventstva u košarci i to je jedini pokušaj kreativnosti, ali ne i predstavljanja izbornog plana ove političke partije. 
 
Naša stranka riječima se poigrava sa svojim imenom sa sloganom "Naša zemlja" i istoimenom pjesmom i video spotom. Ne tako drugačije od ostalih koji podsjećaju na bosanskohercegovačku bogatu prirodu i ljude, no istoimena web stranica vodi na programska rješenja koja predlažu pred Opšte izbore u BiH. 
 
Do Opštih izbora u BiH ostalao je još šest dana. Izborna šutnja počinje u subotu u sedam sati ujutro do kada će građani BiH odlučivati, pa i na osnovu video predstavljanja političkih partija, kome će dati povjerenje narednih četiri godine.  
 

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.