Naslovnica treba da bude provokativna

Naslovnica treba da bude provokativna

Naslovnica treba da bude provokativna

Naslovne strane ne prave se tek tako, one treba da su pametno osmišljene ali  i da prodaju novinu, kaže u intervjuu za Media.ba Bojan Hadžihalilović, grafički dizajner i profesor Akademije likovnih umjetnosti u Sarajevu.

foto: Hadžihalilović/naslovnica Mladine

Digitalno doba donijelo je kakofoniju, a štampani mediji nalaze se pred izazovom i pritiskom kako pronaći način da prodaju sadržaj i privuku publiku, u čemu jednu od najbitnijih uloga ima dizajn naslovne strane, koja najčešće novinu i prodaje.

O važnosti naslovne strane, dizajnu i porukama koje donosi, za Media.ba je govorio Bojan Hadžihalilović, grafički dizajner i profesor Akademije likovnih umjetnosti u Sarajevu. Iz dugogodišnjeg iskustva, u što spada dizajn naslovnih strana magazina Mladina i BH Dani, komentarisao je naslovnicu prve novine štampane u BiH, Bosanskog Vjestnika, ali i aktualnih printanih izdanja.

Hadžihalilović, kreativni direktor marketinške agencije Fabrika Sarajevo, poredio je nekadašnje naslovnice i današnje, strane i domaće, sarajevske i regionalne. Ipak, za njega Bosanski Vjestnik ima nekoliko, kako kaže, fantastičnih i neprevaziženih vrijednosti.

„Jedna od njih je da u mediju, koji je neka vrsta proglasa, koji je napravljen da bi bio pročitan, naslovnica ne vrišti nikakavim bombastičnim naslovima. Tu je tekst poredan magazinskom logikom koja se nije mijenjala više od 100 godina, a to je da su tri kolone uvijek najčitaniji format, a da su između njih linije“, kaže on.

Govoreći o pravilima za izgled naslovnice, Hadžihalilović kaže da ih ima nekoliko, ali da u njih lično ne vjeruje uvijek.

„Crna i žuta, stavljaš crna slova na žutoj podlozi i uskličnike, sve će ući u glavu. Komplementarne boje, crvena i zelena, one rade efekat titranja, one smetaju i teško ih akseptiraš, ali to su boje provokacije. Sve što je extra bold, condensed, tako da stane više slova“, objašnjava on.

„Mješavina jezika, ćirilice i detalja poput tačke u naslovu, predstavlja jedan divan pečat vremena, koje je govorilo o Bosni kao o nečemu što je stvarno mix svih mogućih verbalnih, u ovom slučaju tipografskih, utjecaja na samo tržište“, ocjenjuje Hadžihalilović i dodaje da su prve novine na našim prostorima nagovještavale odlazak telala i stavljanje informacija koje su nosili – čitaocima u ruke.

„Telal je bio vjesnik, samo uživo. I on je morao da odgovori na pet osnovnih pitanja da bi nešto bila vijest, što je esencija novinarstva i formiranja informacije koja se danas totalno izgubila na način da su brzi portali, koji izbacuju kao hot-dog svoje vijesti, zaboravili na ta pravila. Zato su naše vijesti danas spakovane u nevijesti“.

Bosanski Vjestnik bio je prva novina odštampana u Bosni i Hercegovini, 7. aprila 1866. godine. Prva štamparija u BiH postojala je još 1531. godine, no otvorenjem prve moderne štamparije, počinju redovno da izlaze i novine.

Profesor na Odsjeku za grafički dizajn sarajevske likovne akademije prisjetio se nekadašnjih naslovnica, od kojih su mu najdraže bile one za koje kaže da su ličile na plakate odnosno imale su izloženu samo jednu temu.  

„To je naslovnica koja je upakovana pametno, ona ne želi da se dopadne najširoj publici, ona ganja publiku koju interesuje ta tema“, kaže on, „Kad je Mirko Ilić uradio crnu naslovnu magazina Time...on je promijenio jednu logiku naslovnih stranica koje su morale ranije da budu po njemačkoj ili britanskoj školi, sa lijepim slikama. Ali, naslovna se ne pravo tek tako, ona mora da bude provokativna“.


Bojan Hadžihalilović / naslovnica Mladine

Bh. štampa neinovativnog dizajna

Hadžihalilović kaže da je u posljednje dvije decenije, i sa dolaskom kapitalizma, u BiH stiglo i kopiranje utjecaja izvana, i da u današnje vrijeme dobro osmišljena naslovnica ne znači povećanje tiraža.

„Danas u BiH nema ozbiljnih niti dnevnih ni sedmičnih novina o kojim vrijedi pričati uopšte pa da pričamo o nekom stilu koji je moderan, sve je užasno starinsko i neprivlačno. Posljednja energija je zaista bila u ratu, magazini i dnevne novine su nalikovali na tu neku vanrednost, drugačije se razmišljalo, više su se ljudi borili na neku ideju“, kaže on, „Danas u BiH sve novine nalikuju na isto, većinom kopiraju Hrvate, koji su majstori u tom jednom ozbiljnom tabloidnom novinarstvu, i Srbija je totalno luda“.

Komentarišući najtiražniji bh. dnevnik, Dnevni avaz, Hadžihalilović kaže da je naslovnica te novine „natrpana kratkim informacijama“ kao što je to na portalima.

„Ali kad je dobra naslovnica, gubi se tiraž“, zaključuje on, „Jako ozbiljno treba shvatiti digitalni svijet, kako izdvojiti bitno od nebitnog, neko je prije u novinama vagao šta je bitno, a danas je sve bitno“.


Prije 150 godina odštampana je prva novina u Bosni i Hercegovini – 7. aprila 1866. godine u Sarajevu se pojavio prvi broj Bosanskog Vjestnika. Povodom tog značajnog jubileja, Mediacentar će objaviti desetine tekstova o novinarstvu i štampi u BiH. Obilježavanje jubileja podržao EUSR.