CES 2023: Miris i dodir zauzimaju centralno mjesto u metaverzumu

CES 2023: Miris i dodir zauzimaju centralno mjesto u metaverzumu

CES 2023: Miris i dodir zauzimaju centralno mjesto u metaverzumu

Da li je metaverzum bliži nego što mislimo?
 
foto: Pixabay / Ilustracija
 
'Metaverzum' - popularna riječ za trodimenzionalne virtuelne zajednice u kojima se ljudi mogu sastajati, raditi i igrati - bila je ključna tema tehnološkog sajma CES održanog u Las Vegasu od 5. do 8. januara ove godine, piše Associated Press (AP).
 
Kompanija Marka Zuckerberga Meta, koja je vlasnik društvene mreže Facebook, najavila je još u februaru prošle godine da razvija umjetnu inteligenciju s ciljem izgradnje virtuelnih svjetova putem govora i prevoda između jezika. Zuckerberg je tada rekao da je uvjeren da će 'metaverzum', futuristička ideja virtuelnih svjetova u kojima korisnici mogu da rade, druže i igraju se, biti nasljednik mobilnog interneta, te da je krajnji izraz društvene tehnologije.
 
Na CES-u tehnološke kompanije godišnje pokazuju inovacije u virtuelnoj stvarnosti (virtual reality - VR), a na ovogodišnjem tehnološkom sajmu tajvanski tehnološki gigant HTC predstavio je VR slušalice koje imaju za cilj da se takmiče sa tržišnim liderom Metom. Niz drugih kompanija i startupa reklamirao je naočale proširene stvarnosti i senzorne tehnologije koje mogu pomoći korisnicima da osjećaju čak i mirise u virtuelnom okruženju.
 
Među njima, OVR Technology sa sjedištem u Vermontu, predstavila je slušalice koje sadrže uložak sa osam primarnih aroma koje se mogu kombinovati za stvaranje različitih mirisa. Planirano je da bude objavljen kasnije ove godine.
 
Ranija, poslovno fokusirana verzija, koja se prvenstveno koristila za marketing mirisa i kozmetičkih proizvoda integrisana je u VR naočale i omogućava korisnicima da pomirišu na primjer krevet od ruža, do sljeza koji se peče na vatri tokom kampovanja.
 
"Ulazimo u eru u kojoj će proširena stvarnost pokretati trgovinu, zabavu, obrazovanje, društvenu povezanost i dobrobit", kazao je izvršni direktor i suosnivač kompanije OVR Aaron Wisniewski, koji je inovator u tehnologiji mirisa. 
 
Ipak, impresivnija upotreba mirisa i ukusa još su u spektru inovacija. Stručnjaci kažu da su čak i VR tehnologije koje su pristupačnije u ranim danima svog razvoja preskupe za mnoge potrošače da bi ih kupili.
 
Prema istraživačkoj firmi NPD Group, kako navodi AP, prodaja VR slušalica, koje su popularne tokom igranja igrica, opala je za dva posto prošle godine, no to ne sprečava velike kompanije poput Microsofta i Mete da ulažu milijarde u njihov razvoj. 
 
Kupci, međutim, nisu uvijek impresionirani onim što pronađu. Ozan Ozaskinli, tehnički konsultant koji je putovao više od 29 sati iz Istanbula da bi prisustvovao CES-u, testirao je takozvani haptički proizvod, koji prenosi osjetila kroz zujanje i vibracije i stimuliše osjećaj dodira. Ozaskinli je pokušavao da unese šifru na tastaturi koja mu je omogućila da povuče polugu i otključa kutiju u kojoj se nalazio sjajni dragi kamen. Ali njegovo iskustvo je, kako navodi AP, bilo razočarenje.
 
"Mislim da je to sada daleko od stvarnosti", kazao je on. "Ipak, ako bi se tako mogli zamijenim Zoom sastanci, zašto da ne? Barem možeš osjetiti nešto", dodao je.
 
Zagovornici kažu da će široko usvajanje virtuelne stvarnosti u konačnici imati koristi za različite dijelove društva tako što će u suštini otključati mogućnost da se bude sa bilo kim, bilo gdje i u bilo koje vrijeme. Iako je prerano znati šta ove tehnologije mogu učiniti kada potpuno sazriju, kompanije koje žele postići što impresivnija iskustva za korisnike ih dočekuju raširenih ruku.
 
Aurora Townsend, direktorica marketinga u Flareu, kompaniji koja bi sljedećeg mjeseca trebala lansirati VR aplikaciju za sastanke pod nazivom Planet Theta, rekla je da njen tim gradi aplikaciju koja bi uključila na primjer dodir kada tehnologija postane šire dostupna na potrošačkom tržištu.
 
"Moći da osjetite tlo kada hodate sa svojim partnerom ili da ih držite za ruke... Suptilni načini na koje angažujemo ljude promijenit će se kada se haptička tehnologija u potpunosti uključi u VR", kazala je Townsend.
 
Ipak, malo je vjerovatno da će mnogi od ovih proizvoda postati široko korišteni u sljedećih nekoliko godina, čak i u igrama, rekao je Matthew Ball, stručnjak za metaverzum. Umjesto toga, kazao je da će pioniri usvajanja vjerovatno biti područja koja imaju veće budžete i preciznije potrebe, kao što su jedinice za bombe koje koriste haptiku i virtuelnu stvarnost da pomognu u svom radu i druge u medicinskom polju.
 
Neurohirurzi na Univerzitetu Johns Hopkinsu su 2021. istakli da su koristili proširenu stvarnost da izvedu operaciju kičmene fuzije i uklone kancerogen tumor iz pacijentove kičme.
 
Također, optičku tehnologiju iz Lumusa, izraelske kompanije koja proizvodi AR naočale, već koriste podvodni zavarivači, borbeni piloti i hirurzi koji žele da prate vitalne znakove pacijenta ili skeniranje magnetnom rezonancom tokom procedure bez potrebe da gledaju u nekoliko ekrana, rekao je David Goldman, potpredsjednik ove kompanije.
 
U međuvremenu, Xander, startup sa sjedištem u Bostonu koji proizvodi pametne naočale koje prikazuju u realnom vremenu napise razgovora uživo za osobe sa oštećenjem sluha, pokrenut će sljedećeg mjeseca pilot program s Ministarstvom za pitanja veterana Sjedinjenih Američkih Država kako bi testirao neke od svojih tehnologija, naveo je Alex Westner, suosnivač i izvršni direktor kompanije. Kazao je da će agencija omogućiti veteranima koji imaju zakazane termine zbog gubitka sluha ili drugih problema sa zvukom da isprobaju naočale u nekim od svojih klinika, a ako sve prođe dobro, agencija će vjerovatno postati kupac, kako je dodao.
 
Na drugim mjestima, velike kompanije od Walmarta do Nikea također pokreću različite inicijative u virtualnoj stvarnosti, ali ostaje nejasno, kako piše AP, koliko oni mogu imati koristi u ranim fazama tehnologije. Konsultantska kuća McKinsey kaže da bi metaverzum mogao generisati do pet biliona dolara do 2030. Ali izvan igara, veći dio današnje upotrebe VR-a ostaje pomalo marginalna zabava, izjavio je Michael Kleeman, tehnološki strateg i gostujući naučnik na Univerzitetu Kalifornija u San Diegu.
 
Izvor: AP

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.