Godina e-knjige: 5 lekcija za novinske organizacije
Godina e-knjige: 5 lekcija za novinske organizacije
2011. je godina kada su novinske kuće otkrile e-knjige. 10 novinskih kuća je svoje najzanimljivije priče objavilo u formi 17 elektronskih knjiga. Jeff Sonderman, novinar sajta Poynter.org, analizira njihove teme, cijene i strategije i predstavlja 5 karakteristika koje za sada obilježavaju ulogu e-knjiga u novinskom izdavaštvu.
Skraćeno vrijeme izdavanja
Najpopularnija knjiga o američkim predsjedničkim izborima 2008. (Game Change, autora Johna Hellemanna i Marka Halperina), objavljena je u januaru 2010. Za izbore 2012. će biti drugačije. Web sajt za istraživačko novinarstvo, Politico, planira objavljivanje 4 elektronske knjige tokom kampanje. Real Clear Politics je već objavio prvu od planirane 3 e-knjige na temu izbora 2012.
Knjige koje govore o aktualnim događajima sada izlaze brže. Vanity Fair je objavio svoju zbirku članaka o Elizabeth Taylor samo 8 dana nakon njene smrti. 10 dana nakon izbijanja skandala News of the World, Vanity Fair je sastavio i objavio e-knjigu od 20 najboljih priča o Murdochu i News Corpu u posljednjih 25 godina.
Kriminal i politika su popularne teme
Analiza knjiga objavljenih ove godine pokazuje da je 5 od ukupno 18 naslova za temu imalo kriminal ili sudske slučajeve, 4 su bila o politici ili vladi, a po 2 o ekonomskim pitanjima, terorizmu/stranoj politici i slavnim ličnostima.
Kako novinske kuće biraju priče koje će objaviti u formi e-knjiga? David Friend, urednik kreativnog odjela Vanity Faira, kaže da njegova kuća ne provodi istraživanje tržišta, nego o temama odlučuje „instinkt uredništva“.
Razlike u cijeni
Od 18 analiziranih knjiga, 9 je imalo cijenu od 3 dolara ili manje, uglavnom knjige koje su predstavljale kompilaciju ranije objavljenog sadržaja ili kraće knjige. Najskuplja izdanja su bila 9,99 dolara, a radilo se o knjigama o slučaju Amande Knox i britanskom kraljevskom vjenčanju, koje su bile obogaćene multimedijalnim sadržajima.
Novinske kuće još uvijek eksperimentiraju sa modelima naplaćivanja e-knjiga – L.A.Times tako testira model finansiranja knjiga od strane sponzora ili oglašivača, te davanje besplatnih e-knjiga uz pretplatu.
Dodatna vrijednost
Kako ubijediti korisnike da plate kolekciju priča koje su već ranije objavljene i dostupne besplatno u online arhivama? Razmišljajte o e-knjizi kao o DVD-u: bitna je dodatna vrijednost. Tako je zbirka priča o Elizabeth Taylor, pored 6 prethodno objavljenih, uključivala i 2 nova članka.
Ne zaboravite štampana izdanja
Brzina objavljivanja i niski troškovi izdavanja elektronskih knjiga nude mnoge prednosti, no dodatna investicija u štampano izdanje ponekad se isplati. Boston Globe već duže vrijeme objavljuje knjige o lokalnim sportskim timovima. Washington Post je knjigu o zakonskim promjenama u američkom sistemu zdravstva objavio i u štampanoj i u elektronskoj formi, a trenutno provodi istraživanje među svojim čitaocima o interesu za knjige o kulinarstvu i putovanjima.
Jedna od prednosti izdavanja novinarskih sadržaja u formi knjige, posebno elektronske, je što priča može doći do šireg kruga čitatelja: čitaoci iz drugih gradova možda ne prate dnevna izdanja lokalnih novina, ali mjesecima i godinama kasnije mogu downloadovati knjige sa pričama koje su radili lokalni novinari.
„Imamo mnogo odličnih priča i prvoklasnog novinarstva u svojim arhivima“, kaže urednik vijesti L.A.Timesa, Davan Maharaj. Mnoge od ovih priča, uz male prilagodbe, mogu biti uspješno predstavljene u formi e-knjiga. Porast popularnosti tablet kompjutera i elektronskih čitača poput Kindle-a ili Nook-a, pokazuje da se radi o potencijalno ogromnom tržištu.
Tekst "In the year of the e-book, 5 lessons from — and for — news organizations" (Jeff Sonderman) objavljen je 18.11.2011. na web sajtu Poynter.org.