Promocija politika pred lokalne izbore: Štandovi ili društvene mreže?

Promocija politika pred lokalne izbore: Štandovi ili društvene mreže?

Promocija politika pred lokalne izbore: Štandovi ili društvene mreže?

Pitali smo kandidate nekoliko stranaka u Sarajevu i Istočnom Sarajevu šta nude građanima, a većina upućuje na letke u kojima se nalaze liste kandidata. 

foto/video: Slađan Tomić

Iako je većina političkih subjekata odustala od predizbornih skupova zbog zdravstvenog rizika i poštivanja propisa kriznih štabova usljed pandemije COVID-19, ne znači da su političke stranke odustale i od „živog“ susreta s građanima. To rade na dva načina: obilaskom građana po sistemu „od vrata do vrata“ i razgovorom s građanima na štandovima političkih subjekata.

Istovremeno, budući da su zbog složene epidemiološke situacije masovna javna okupljanja zabranjena na teritoriji cijele zemlje (u FBiH dozvoljeno okupljanje do 50 osoba u zatvorenom i do 100 na otvorenom, u Kantonu Sarajevo u zatvorenom do 30 i na otvorenom 60, u RS do 10 osoba u zatvorenom prostoru), nije moguće održavati uobičajene predizborne skupove u cilju mobilizacije glasača za lokalne izbore zakazane za 15. novembar. Uprkos mjerama, lokalni odbori pojedinih stranaka krše naredbe i preporuke kriznih štabova i to uglavnom SDA i PDA održavanjem predizbornih skupova, ali većina političkih partija je predizborne skupove zamijenila plaćenim oglašavanjem u elektronskim i online medijima, pojačanim prisustvom na društvenim mrežama i tradicionalno reklamiranjem na bilbordima.

U okviru ovog istraživanja, intervjuisani su kandidati nekoliko političkih partija na njihovim štandovima u četiri opštine: Istočno Novo Sarajevo, Pale, Centar Sarajevo i Stari Grad Sarajevo.

Kakve politike nude kandidati na lokalnim izborima?

Iako s osmijehom na licu dočekuju kada priđete štandu, nakon predstavljanja da se radi o novinaru, stranački aktivisti i kandidati nevoljno pristaju na snimanje. Na jednom štandu je kandidatkinja rekla kako je umorna, a na štandu jedne političke partije su rekli da dođemo naredni dan.

Politički subjekti čije aktiviste i kandidate smo u nekoliko navrata tokom posljednjih dana oktobra zatekli na terenu za štandovima sa promotivnim materijalom su: SDS, DNS, NiP, NS, SDP, Platforma za progres i SDA, dok za štandom USD BiH nije bilo ni aktivista ni kandidata u vrijeme jedne posjete, ali je promotivni materijal bio izložen na štandu kako bi ga građani mogli sami uzeti. U vrijeme terenskog rada na ovom članku, u Istočnom Novom Sarajevu i na Palama nije bilo štandova SNSD-a kao jedne od najvećih stranaka u RS.

Na osnovu onih koji su govorili za Media.ba, vidljivo je da aktivisti i kandidati građanima uglavnom dijele promotivni materijal i letke na kojima su imena kandidata, ili program političke partije, ali o samom programu rijetki znaju ispričati detaljno. Tačnije, aktivisti uglavnom nisu željeli da daju izjave za medije ili su rekli kako za takvo nešto nemaju odobrenje, a oni koji su govoriti za Media.ba pokazali su kako i ne poznaju detaljno program partije koju predstavljaju odnosno za koju traže glas. Osim aktivista, i pojedini kandidati nisu bili sigurni u program partije na čijoj su listi za odbornika/vijećnika a da se ne podsjete čitanjem programa s promotivnog letka.

Izjave kandidatkinje SDA smo dobili nakon što su nam aktivisti rekli kako nemaju dozvolu da govore u ime stranke. Oni koji imaju u više slučajeva nisu znali nabrojati tri do pet glavnih ciljeva iz programa stranke koju zastupaju.

Alma Hasanbegović, kandidatkinja Naše stranke za općinsko Vijeće Centar, kaže da kandidati Naše stranke s građanima razgovaraju iz razloga što žele da vide na koji način mogu da pospreme ono što se treba pospremiti. Za posremiti je, kako kaže, „nažalost jako, jako puno“. Upitana da pojasni slogan, odgovara: „Pa, imamo svoje politike. Imamo, svoj način, imamo ljude, imamo vrlo kvalitetne kandidate, i sasvim sam sigurna da ćemo u cjelosti pospremiti sve probleme kojih ćemo biti svjesni nakon 15.11.“

Upitana da pojasni koji su to konkretno problemi ali i na šta se odnosi slogan, upućuje kako je više informacija moguće pronaći u stranačkoj brošuri u kojoj je sadržan program stranke čija je kandidatkinja.  

„Nemoj me tako pitati“, kaže Hasanbegović, ali nakon konsultacija sa kolegicom ipak pojašnjava neke od detalja iz programa stranke.

Nositeljica liste Platforme za progres za OV Centar Sarajevo Maida Gabela o programu političkog subjekta koji je delegirao na listu govori tek nakon podsjećanja sa promotivnog letka.

„Jedna od stvari je digitalizacija rada opštinskih službi, zaštita životne sredine, i tu ćemo fokus staviti na čistiji zrak, treća stvar bi bila pravednija raspodjela budžetskih sredstava. Na budžet od 67 miliona nije pravedno da imamo građane u opštini Centar čije osnovne životne potrebe nisu zadovoljene. Tu bi fokus stavili i na dodatne mehanizme kontrole, i prilikom dodjele budžetskih sredstava kako ne bi došli u situaciju da se tenderi namještaju i tako te stvari“, kaže Gabela.

Ezrema Boškailo, doktorica stomatologije i profesorica u Srednjoj zubotehničkoj školi, za sebe kaže kako je kandidatkinja SDA na opštim izborima za općinsko vijeće Centar.

„SDA je najbolja stranka zato što sam član SDA od samog osnivanja od 1990. Ja ne želim da kažem da su druge stranke lošije“, kaže Boškailo i dodaje da se ljudi u SDA moraju boriti na puno frontova „jer imamo tu odgovornost, to smo pokazali za vrijeme agresije na BiH, znači morali smo da se borimo za opstanak BiH i mislim da to nastavljamo i danas“.

Program SDA je, dodaje, nastavak rada na projektima u opštini Centar, a s obzirom na to da radi u obrazovanju, želi da kroz vijećnički angažman poboljša uslove življenja mladih.

„Ima puno ciljeva iz progama SDA. Želimo da napravimo lokalnu zajednicu koja će biti ekološki čista, želimo da napravimo infrastrukturu da bude povezana sa dobrim putevima, želimo da osposobimo edukativne centre kako bi naši građani dobili edukaciju kako da nađu posao, kako da poboljšaju kvalitet“. 

Kandidat SDP-a za OV Centar Sarajevo, Benjamin Isović, kaže kako ta stranka građanima nudi ozbiljnu, radikalnu promjenu odnosa i ponašanja izabranih predstavnika.

„Ono što im mi možemo ponuditi, ja sam to rekao kada sam objašnjavao razloge za kandidovanje, da nešto što je poštenje i iskrenost kao backround svega što treba da se desi u naredne četiri godine. Mislim da je to u suštini najveća promjena koja treba da se desi. Treba nam otvoreniji, transparentniji odnos prema građanima.“

Upitan da pojasni značenje SDP-ovog slogana „dosljedno s karakterom“, Isović kaže:

„Dosljednost podrazumijeva principijelnost kao i sam karakter. Jedan od ta dva pojma, jedan proizlazi iz drugog. Ako ste dosljedni onda ste karakterni, ako ste karakterni vrlo vjerovatno ćete biti dosljedni u ispunjavanju onoga što planirate i namjeravate. Dosljednost s karakterom znači da smo mi u biti oni koji ćemo obećati, i održati svoju riječ, to je pitanje karaktera, a dosljednost se odnosi na to da nećemo ni zbog kakvih mahinacija, bilo kakvih političkih izlika i razloga promijeniti svoj diskurs da smo mi servis građana“.

Marko Kubatlija, nosilac DNS-ove liste za odbornika u Skupštini Opštine Pale, kaže da se program stranke odnosi na saniranje “štete za COVID-19 koja je nastala“ i da stranka program pažljivo birala osluškujući probleme građana.

„Prvenstveno naš program se sastoji od stopiranja prodaje imovine opštine Pale, kroz naš program smo obuhvatili sve segmente, od penzionera za koje smo pokrenuli niz akcija u proteklom periodu, od akcije da se subvencioniše električna energija. Pokrenuli smo program da se ljudima koji ne rade ustupe besplatne tezge, pokrenuli smo program za mlade, kulturni program opštine Pale da ojačamo“.

Program DNS-a do objave ovog članka nije uopšte predstavljen javnosti, ni na web stranici ni u formi brošure na štandu iako je Kubatlija najavio da “program će biti prepoznatljiv” i javno oglašen “na našim Facebook stranicama, internet kampanji i na našem sajtu” gdje nisu mogli biti pronađeni.

Kandidat SDS-a za Skupštinu Opštine Istočno Novo Sarajevo Slaviša Milićević kaže da se njihova kampanja zasniva na oblastima „infrastrukturnog, privrednog, socijalnog i kulturološkog dijela kampanje“ i dodaje da se najčešće promovišu na televizijama BN i OSM.

„Određeni kandidati tokom ove kampanje daće svoje programe kroz razne audio i video tekstove“.

Avdo Hodžić, kandidat Naroda i Pravde za OV Stari Grad, kaže kako ta stranka nije specijalno zastupljena u medijima, ali da se promovišu putem društvenih mreža.

„Na listiću piše, Narod i pravda i Iz temelja. Znači to je geslo iz temelja, da ćemo pokušati nešto iz temelja. A od programa ima malo više mjera, to možete snimiti da ne čitam“, kaže Hodžić a upitan da pojasni u video izjavi, nabrojao je nekoliko.

„Pokušaćemo da u opštini Stari Grad uradimo za majke sa djecom s poteškoćama u razvoju, pa ćemo da izradimo sportski centar, jedino opština Stari Grad nema centar, pokušaćemo za porodilje da povećamo neki dio, ima više stvari, da ne ulazim sada, u komunalije koje ćemo pokušati da riješimo“.

Šta interesuje građane na štandovima stranaka?

Predstavnici političkih stranaka kažu da je izostanak predizbornih skupova povećao broj građana koji po informaciju više dolaze na štandove političkih partija. Neki građani uzmu promotivni materijal i ne interesuju se za razgovor, dok oni koji se odluče zadržati se pored štanda uglavnom pitaju za sadržaj programa, ali i kakve promjene im obećavaju kandidati.

Kandidatkinja Platforme za progres Maida Gabela kaže kako je građani najčešće pitaju po čemu je Platforma drugačija od ostalih.

„Ima onih koji prilaze da pitaju imamo li šta pokloniti, neke upaljače ili hemijske. Pošto se ne finansiramo iz budžeta i to je naše obećanje građanima da se nećemo finansirati iz budžeta, nemamo te vrste promotivnog materijala, sve ovdje što vidite finansiraju sami kandidati“.

Benjamin Isović iz SDP-a kaže da je info pult stranke samo marker koji treba da privuče pažnju građana s kojima kasnije razgovaraju.

„Moram vam reći da je interakcija neobična. Manje ljudi cirkulira, ali više ljudi od ovih koji prolaze se interesuju, vjerovatno je to rezultat njihove potrebe i osjećaja da je došlo vrijeme za promjene. I koliko vidim, zainteresiraniji su više nego što se moglo pretpostaviti, s obzirom na broj ljudi na ulici“.

Marko Kubatlija, nosilac DNS-ove liste za odbornika u Skupštini Opštine Pale, kaže da ih građani pitaju imaju li snage da se bore sa promjenama “odnosno s vlašću koja je aktuelna 20, 30 godina i imamo li hrabrosti i energije”.

Avdo Hodžić, kandidat Naroda i Pravde, je iznenađen brojem građana koji prilaze za štand i najčešće pitaju za program.

„Sem tog programa, objašnjavamo građanima šta ćemo pokušati da uradimo. Objašnjavamo tim istim budućim glasačima da ćemo se potruditi kao i prošli saziv vlade što je pokušao da promijeni nešto iz temelja. Znači da se promijeni, što do sad nije bio slučaj“.

Nosilac liste ove stranke za Skupštinu Opštine Istočno Novo Sarajevo kaže da građani najčešće pitaju kakve će biti promjene, šta će SDS uraditi ako dođe na vlast, koji su njihovi i ciljevi.

„Raznog ima stanovništva, tako da ima raznih pitanja“.

Koje društvene mreže koriste političke stranke?

Ovogodišnja izborna kampanja, što zbog rasta značaja društvenih mreža posljednjih godina što zbog epidemiološke situacije i zabrane okupljanja, rezultirala je neminovno većim prisustvom političkih subjekata online. Predstavnici političkih stranaka kažu kako su prisutni na društvenim mrežama, a osim Facebooka i Instagrama, upitani da li su se prilagodili i mladima među kojima je popularan Tik Tok, pojedini odgovaraju da su prisutni i tamo.

„U današnje doba najzastupljeniji internet alati su Instagram i TikTok, naši kandidati se pojavljuju na tim društvenim mrežama“, kaže Slaviša Milićević iz SDS-a ali u pretrazi po hashtagu za ovaj članak nije pronađen politički promotivni sadržaj kandidata stranke.

Ezrema Boškailo kaže da se SDA promoviše u medijima u kojima se promovišu i ostale stranke a da se mladi oglašavaju na Facebooku i Instagramu, te da iako je poprilično nova društvena mreža, mladi iz SDA se promovišu i na TikToku, kaže Boškailo, ali ne zna u kojoj mjeri. Odgovor smo sami potražili. Pretragom heštega „SDA“ na TikToku smo našli hiljade video zapisa, ali ni na jednom nema kandidata SDA.

Benjamin Isović iz SDP-a kaže kako su kandidati SDP-a prisutni na svim društvenim mrežama pa i na TikToku. „Ima, ima. To je koliko vidim jedna od vodećih mreža koje mladi preferiraju, ali ljudi se i dalje drže Faceboka i Instragrama“. Na ovoj društvenoj mreži tražili smo kandidate SDP-a za OV Centar, ali nismo našli.

Marko Kubatlija, nosilac DNS-ove liste za odbornika u Skupštini Opštine Pale, kaže kako mali broj ljudi koristi TikTok jer primat uzimaju Facebook, Instagram i Viber. „U narednom periodu preporučićemo i tu aplikaciju.“

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.