Data novinarstvo: Šest knjiga koje treba pročitati
Data novinarstvo: Šest knjiga koje treba pročitati
24/09/2012
Za 'data novinare', koji svoj rad temelje na statističkoj obradi podataka, postoje mnoge odlične upute online. Međutim, štampana knjiga je možda najbolji način sticanja prvih vještina, naročito za početnike.
Foto: Brian Suda, sva prava zadržana
Kada učimo nešto novo, znamo da vrijede sljedeća pravila: radite polako, ali sigurno – od prvog nespretnog koraka do trčanja punom brzinom. Ne očekujte previše u prvoj fazi, budite stpljivi i uporni.
Početnicima je potrebno znanje iz različitih oblasti
Data novinarstvo je nešto što treba naučiti i vježbati. Ne zato što je veoma složeno, već zbog toga što je potrebno povezivati i razumijevati nekoliko oblasti znanja: treba znati pričati priče, tragati za podacima, pročišćavati podatke i, na kraju, vizualno predočiti ono što ste otkrili i zatim to objaviti.
Veliku pomoć u tom zadatku vam može pružiti pet dole navedenih knjiga. Sve imaju odličan sadržaj i obrađuju različite pristupe i saznanja koji su vam potrebni za početak. Pored toga, imaju praktični ugao i veliki dio onoga što naučite možete primijeniti dosta brzo i lako u vlastitim projektima.
Ovu zbirnu knjigu su napisali data novinari iz raznih dijelova svijeta i sada je objavljena u štampanom izdanju. Postoji i besplatna online verzija, koja se može koristiti kao besplatan online resurs. Ona se preporučuje na prvom mjestu zato što efikasno prezentira kolektivno iskustvo mnogih redakcija i mnogih projekata. iPlus: Pošto su poglavlja kratka, samo njeno posjedovanje na vašoj polici za knjige će vam pružiti uvid u način na koji novinari širom svijeta pristupaju zadatku pretvaranja brojeva u priče.
Nalazi se na ovom spisku, jer je veoma motivirajuća i prilično zabavna. Ako ste početnik u data novinarstvu i ako ste vidjeli samo nekoliko primjera šta se može uraditi, ovo je za vas. David McCandless je započeo knjigu postavljajući podacima pitanja. U početku je bio samo znatiželjni novinar, a ne profesionalac u vizualizaciji. Do kraja ovog postupka (koji je iscrpno dokumentovan na kraju knjige, uključujući katastrofe koje su se dogodile), knjiga «Information is Beautiful» nudi predivnu zbirku vizualizacija, koje pokreće impresivna znatiželja i kreativnost jedne jedine osobe.
Ovo je najpraktičnija knjiga koja objašnjava kako vizualizaciju učiniti razumljivom i ispravnom u smislu veličina, legendi i svih sitnih dijelova koji treba da budu tačni. Plus: to je knjiga za ljude koji žele da uče. Sadrži kratak uvod, a zatim Donna M. Wong u glavnom dijelu pokazuje gdje se obično griješi kod grafičkog prikazivanja i kako to raditi pravilno. Intenzivno se bavite ovom knjigom dan-dva i steći ćete mnogo veće znanje o izradi grafika, uključujući linijske tablice, višestruke linijske tablice, histograme i okrugle dijagrame. Postoji i dio o «komplikovanim» situacijama.
Ako smatrate da niste profesionalac u grafičkom dizajnu i želite da steknete brzu, razumljivu i ispravnu osnovu, onda je ovo za vas.
Novinari često pogrešno čitaju brojeve, skloni su prenapuhivanju trendova i vole da špekulišu o budućim događajima na osnovu nekakvih brojki. Njihove tvrdnje su češće sramotno pogrešne nego što su ispravne.
Zbog toga je 'pismenost u razumijevanju podataka' ili 'pismenost u razumijevanju brojeva' važna. Umjesto da se smijulji podacima, svako ko se praktično bavi data novinarstvom treba da bude pažljiv kada vidi novi skup podataka. Ponekad se u proračunskoj tablici krije iznenađujuća priča, a nekad je kvalitet podataka koje objavi neka zvanična institucija toliko loš da je upravo to prava priča koju treba objaviti. O tome se govori u knjizi «Tigar koji to nije». Navode se primjeri i objašnjava se zašto je projeciranje današnjeg trenda u budućnost često netačno. P.S.: Kada pođete da kupite ovu knjigu, neka vas ne zbune dva različita naslova istog autora. Ovdje navedena knjiga je objavljena 2007. godine, a kasnije je ponovo izdata u SAD-u sa promijenjenim primjerima pod naslovom «Igra brojeva». Ako ste Evropljanin, kupite «Tigar koji to nije».
Ovo je kratka knjiga, ali pomaže da stavite stvari u perspektivu. Suda ima odličan stil pisanja. Knjiga nudi pregled zašto i kako se podaci mogu koristiti u vizualnim predstavljanjima. Štaviše, zagovara smanjenje prenatrpanosti infografika i izostavljanje svih elemenata koji nisu nužni. Knjiga je kratka, pruža veliku pomoć, odlično štivo.
Ova knjiga svakome pokazuje kako da skicira ideje i koncepte prije nego što zapravo počne da radi sa softverom. To mogu primijeniti čak i ljudi koji kažu «ja ne znam crtati».
Zašto je ovo bitno za data novinarstvo? Nekoliko je razloga za to: urednik koji radi s podacima treba da bude «voditelj» data projekta. Ako on to nije, ako nije upoznat s krajnjim rezultatom i ako ne razumije u potpunosti zašto su neki projekti zasnovani na statističkim podacima složeni, a neki nisu, postoji veliki rizik da će ovaj projekat potrajati znatno duže i da će na kraju ostati nedoveršen.
Ova knjiga vas podučava vizualnom razmišljanju, uz pomoć jednostavnih i brzih tehnika vizualizacije. Sve što vam treba je olovka, komad papira i 10-20 minuta pažnje. Koristeći tehnike koje su opisane u knjizi, svako može brzo skicirati, prvo odgovarajući na osnovna novinarska pitanja kao što su: šta, kada, gdje, zašto i kako. Mi ovo redovno koristimo na treninzima o data novinarstvu. Primjer ovog postupka se može naći ovdje.
Naš savjet: Postupak 6x6 je naročito koristan – to je način postavljanja (novinarskih) pitanja, a zatim pokušaja najprikladnije vrste vizualizacije – kao što je brzi crtež. Na ovom linku možete naći primjer ovog postupka.Odštampajte ovo u velikom formatu i koristite ga kada budete razgovarali o svom sljedećem data projektu. Zakačite ga na zid. Bacite prve ideje i počnite ispočetka. Ponavljanje je lako i brzo ako to prvo skicirate i to vam pomaže da otkrijete priču. Ovaj ključni postupak je jednostavan i objavljivan je na webu na raznim linkovima. Evo jednog koji nudi primjer. Čak i ako ne nađete dovoljno vremena da pročitate knjigu, nemojte preskočiti postupak ponavljanja skiciranja prilikom započinjanja bilo kojeg projekta u data novinarstvu.