Održana konferencija o medijskoj pismenosti na zapadnom Balkanu
![Održana konferencija o medijskoj pismenosti na zapadnom Balkanu](https://media.ba/sites/default/files/styles/full_article/public/field/image/ns2_5304.jpg?itok=LRASeBE8)
Održana konferencija o medijskoj pismenosti na zapadnom Balkanu
27/11/2018
Sedamdeset stručnjaka iz oblasti medijske i informacijske pismenosti, novinara, aktivista civilnog društva i predstavnika obrazovnog sektora i državnih agencija okupilo se u četvrtak 23. 11. u Novom Sadu na konferenciji «Mediji za građane - građani za medije».
Foto: Novosadska škola novinarstva
Skup, koji je organizovala Novosadska novinarska škola (NNŠ), je održan u okviru istoimenog trogodišnjeg projekta koji sprovode članice Mreže za profesionalizaciju medija (SEENPM) u Albaniji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji i Srbiji.
Konferencija je imala za cilj da utvrdi trenutno stanje medijske i informacijske pismenosti u regiji Zapadnog Balkana, analizirajući tekuće inicijative, aktivnosti i strategije u ovoj oblasti, kao i da omogući razmjenu iskustava među akterima iz različitih sektora i zemalja.
Skup je otvoren prezentacijom preliminarnih rezultata istraživanja u okviru projekta koje je analiziralo politiku i praksu u oblasti medijske i informacijske pismenosti u svakoj od zemalja.
Uvodna poglavlja su dostupna ovde:
Koordinatorka istraživanja, Brankica Petković (Mirovni institut, Ljubljana), najavila je skoro objavljivanje nacionalnih studija i regionalnog pregleda nalaza.
Predstavljajući regionalni pregled istraživanja, Petković je naglasila da su organizacije civilnog društva bile pioniri u promociji medijske pismenosti. Međutim, problem je što je njihov rad zavisan od kratkoročnih projekata i donatorske podrške. Rijedak je angažman medijske industrije i novinara u promociji medijske pismenosti, mada je njihovo iskustvo ključno za osnaživanje pozicije građana. Javni servisi čine malo ili ništa na tom polju, pa bi njih, kao i regulatore, trebalo zakonski obavezati da promovišu medijsku pismenost i sarađuju sa građanima, jedan je od zaključaka regionalnog pregleda. Takođe, zaključak je i da je hitno potrebna saradnja institucija vlasti odgovornih za medije i obrazovanje jer su njihove inicijative do sada bile sporadične i neizvjesnog ishoda. Od iznimne važnosti je hitno integrisanje medijske pismenosti u formalno obrazovanje jer se jedino tada može očekivati masovno širenje ovih znanja.
Politika i praksa
Druga sesija konferencije bila je posvećena odnosu politike i prakse u oblasti medijske i informacijske pismenosti, posebno pitanju da li politike vlada u regiji dovoljno brzo i adekvatno prate aktivnosti organizacija civilnog društva, koje su često u vodećoj ulozi kad se radi o zagovaranju medijske i informacione pismenosti i promociji vještina i znanja potrebnih građanima.
Profesorka književnosti iz Crne Gore Božena Jelušić predstavila je izuzetno pozitivne efekte metoda koji kombinuje književnost i medijsku pismenost kao novi sistem učenja koji je uveden u gimnazije 2008. godine kao izborni predmet na osnovu njene inicijative. Međutim, sve je manji interes učenika za ovaj predmet zato što ga škole ne nude na odgovarajući način.
![](/sites/default/files/ns2_5403.jpg)
O rastućoj ulozi biblioteka kao centara za edukaciju u oblasti medijske pismenosti govorila je Gordana Ljubanović iz Javne biblioteke u Budvi. Proizveden je prijedlog za strategije širenja medijske pismenosti kroz mrežu biblioteka, ali nije prošao institucionalnu proceduru, što značajno obeshrabruje sprovodioce ove inicijatave za dalje aktivnosti.
U Republici Srpskoj postoji interresorna kampanja za jačanje medijske pismenosti kod djece u koju je uključen i javni servis ovog entiteta. Planirana je praktična nastava sa učenicima i nastavnicima, kao i praksa u partnerstvu sa medijima. Cilj je usvajanje politike o medijskoj pismenosti i odgovarajućeg zakonskog okvira.
U Makedoniji postoji program za promociju medijske pismenosti na državnom nivou, kao i mreža za medijsku pismenost koja okuplja institucije, nevladine organizacije i druge aktere. Emilija Petreska-Kamenjarova iz Agencije za audio i audiovizuelne medijske servise predstavila je web sajt Medijumskapismenost.mk koji informiše o aktivnostima u vezi sa medijskom pismenošću u Makedoniji, a služi i kao i resursno-edukativni onlajn centar.
Korisni primjeri i lekcije
Tokom tri paralelne sesije predstavnici medija, obrazovnog i civilnog sektora predstavili su inicijative iz oblasti medijske i informacijske pismenosti u svojim zemljama.
Share fondacija u Srbiji proizvela je dokumentarni serijal „U mreži“ koji kroz 10 epizoda obrađuje 10 tema u vezi sa korišćenjem interneta i socijalnih mreža (npr. sloboda izražavanja, privatnost, virtualna realnost itd), a u emisijama govore stručnjaci iz cijele Evrope. Epizode se nalaze na sajtu Namrezi.rs, kao i na YouTubeu. Na sajtu su i duži intervjui sa svim sagovornicima iz serije kao dodatni edukativni materijal. Trebalo je da javni medijski servis emituje ovaj serijal u obrazovnom programu, ali je odustao od toga, pa se serijal širi drugim kanalima.
![](/sites/default/files/ns2_5482.jpg)
Novosadska novinarska škola već 10 godina bavi se medijskom pismenošću, sa fokusom na obrazovanje prosvjetnih radnika iz osnovnih i srednjih škola, što je jedini takav akreditovan program u Srbiji. Takođe, Škola sprovodi od prošle godine i projekat “Digitalni pogon” čije se aktivnosti realizuju u 10 osnovnih i 10 srednjih škola u Srbiji, a fokus je na tome da nastavnici i učenici zajedno proizvode medijske materijale promovišući kritički odnos i inovativnost.
Ervin Goci sa Univerziteta u Tirani predstavio je pilot TV program “Algoritam” o pitanjima medijske pismenosti koji se jednom sedmično prikazuje na nacionalnoj televiziji.
Elvira Ceković iz Agencije za elektronske komunikacije Crne Gore predstavila je istraživanje sprovedeno u saradnji sa agencijom Ipsos o digitalnim navikama djece. Djeca provode veoma puno vremena pred nekim od ekrana, pri čemu mnogi roditelji u tome ne vide ništa loše.
Vebsajt Analiziraj.ba analizira medijski sadržaj s fokusom na nedostatke podijeljene u 11 kategorija, uključujući pristrastnost, senzacionalizam, širenje nacionalizma, pristup marginalizovanim grupama. Služi kao praktični alat za medijsku pismenost u BiH.
Merxhan Daci iz Albanije predstavio je Faktoje.al, medij koji proverava izjave i obećanja političara i prati njihovo ispunjavanje, a pomaže publici i da razluči lažne od pravih vijesti.
![](/sites/default/files/ns2_5305.jpg)
U Makedoniji postoji niz inicijativa civilnog društva u vezi sa medijskom pismenošću, ali im nedostaje institucionalna podrška, rekla je Aleksandra Temenugova iz Instituta za komunikacijske studije. Osvrnula se i na istraživanje koje se trenutno sprovodi u osnovnim školama o tome kako obrazovni sistem medijski opismenjuje djecu navodeći svoje predviđanje ishoda istraživanja: sistem nedovoljno priprema djecu da budu medijski pismena, koristi zastario kurikulum koji ne korespondira sa njihovom aktuelnom medijskom stvarnošću.
Medijska i informacijska pismenost - ključ za bolje i slobodnije medije?
Skup je završio diskusijom s grupom vodećih novinara na temu odnosa medija i inicijativa za poboljšanje medijske i informacijske pismenosti. Da li će medijski pismeni građani nagraditi kvalitetno, etično i odgovorno novinarstvo? Da li bi angažovanija publika pomogla da se smanje politički i ekonomski pritisci na medije?
![](/sites/default/files/ns2_5622.jpg)
Panelisti su se složili da novinari najbolje doprinose medijskoj pismenosti poštovanjem etičkih kodeksa i najviših profesionalnih standarda.
Ljubica Gojgić, novinarka RTV Vojvodina, naglasila je da mediji rade istraživanja publike i bave se publikom ne da bi podigli nivo medijske pismenosti, već da bi se sadržaji upodobili prema željama publike, a ne prema vrijednostima koje treba promovisati, budući da je medijska realnost da se sadržaj prodaje.
Projekat “Mediji za građane—građani za medije” se nastavlja do januara 2021. nizom nacionalnih i regionalnih aktivnosti u zemljama Zapadnog Balkana, uključujući zagovaračke, produkcijske i izdavačke aktivnosti, programe obuke i razmjene znanja i iskustava, te program malih grantova za inicijative iz oblasti medijske i informacijske pismenosti.
Projekat sprovodi grupa od šest članica Mreže za profesionalizaciju medija (SEENPM), a predvodi ga Mediacentar Sarajevo.
Saznajte više o projektu i pratite aktivnosti na ovim kanalima:
www.cimusee.org
https://www.facebook.com/CIMUSEE/
@CIMU_SEE
www.seenpm.org
https://www.facebook.com/seenpm.org/
@SEENPM_org
![](/sites/default/files/eu_flag.jpg)
___
Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.