Što gore, to bolje

Što gore, to bolje

Što gore, to bolje

O besmislenosti mjera, kontramjera i kvazimjera koje su Hrvatska i Srbija uvodile i ukidale jedna drugoj proteklih dana potpuno je nepotrebno raspravljati. Čak i onim manje upućenim trebalo bi biti jasno da se spremaju izbori u Hrvatskoj, a sve su prilike da će ih uskoro biti i u Srbiji, pa je po starom dobrom običaju poene najlakše skupljati komšijskom svađom, sukobom, huškanjem i drugim sličnim već oprobanim metodama. I ovoga puta mediji, prije svega tabloidi, su imali vodeću ulogu u raspirivanju mržnje, čak i veću nego sami političari.

Državni vrh Srbije neuobičajeno je odmjereno odreagovao na nepromišljene izjave i postupke političara iz Hrvatske proteklih dana, prije svih premijera Hrvatske Zorana Milanovića. Ali zato su neki od medija u Srbiji prevazišli sami sebe. Na naslovnicama su dominirale poruke koje ne da nisu u skladu sa profesionalnim novinarskim standardima i sa opštim etičkim normama, nego nadilaze granice zdravog razuma. Toliko da su u drugi plan pali golotinja i svi zamislivi i nezamislivi oblici primitivizma iz bezbroj reality programa koji se trenutno emituju na srpskim televizijama.

Orao, muha, kokoš, političar

Sve je počelo 18. septembra, nakon što je Zoran Milanović odreagovao na izjavu Aleksandra Vulina, srpskog ministra rada za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, koji je kritikujući hrvatski odnos prema pitanju izbjeglica rekao da ne dolazi u obzir zatvaranje međunarodnih puteva i da će Srbija zaštitu svojih interesa tražiti pred međunarodnim sudovima. Milanović je na to odgovorio riječima: „Orao ne lovi muhe, a mi smo orao.“

Reakcije su stigle brzo i mediji su ih redom prenosili. Tako je Ivica Dačić, ministar vanjskih poslova Srbije, izjavio da je Hrvatskoj bolje da pazi „da orao ne padne“, dok je ministar Vulin bio dosta oštriji rekavši da ga hrvatski premijer podsjeća „na domaću pticu koja nosi jaja i očerupa se pre nego se pojede.“ Pojedini mediji su jedva dočekali.

Dnevna novina Alo sutradan na naslovnici donosi fotomontažu Milanovića uz naslov „Premijer Hrvatske je kokoš“, dok dnevni list Kurir ovoj temi posvećuje manje prostora, ali sa fotografijama Milanovića i Vulina, uz tekst: „Milanović: Vulin je muva; Vulin: Ti si očerupana kokoška“. Inače, u medijima su se mogle pronaći različite interpretacije ovih izjava, pa tako nije razjašnjeno je li Milanović muhom nazvao samo Vulina ili sve Srbe, kao ni koje je riječi tačno Vulin iskoristio kada mu je odgovorio.

Foto: Alo/Kurir

Počeo rat

Idućih nekoliko dana poruke su bile nešto umjerenije a prepucavanja sporadična. Međutim, Hrvatska je tada počela zatvarati granicu prema Srbiji i medijski haos je počeo. Kada je riječ o dnevnim novinama, razmjere ludila najbolje pokazuju naslovne stranice. Samo letimičan pogled govori dovoljno, bez da se tekstovi u novinama i na njihovim web stranicama uopšte iščitavaju.

Kao i obično kad je riječ o neprofesionalnosti dominirao je dnevni list Informer koji je čak pet dana zaredom na naslovnoj stranici imao riječ „ustaša“, uz naslove: „Nova ustaška provokacija: Hrvati objavili Srbiji carinski RAT“, „Hrvati nas siluju, EU ih štiti“, „Banda ustaška: uvode nam blokadu a žive od nas“ i sl. U petak, 25. septembra, na naslovnici je objavljena fotomontaža Zorana Milanovića i ustaškog vođe iz Drugog svjetskog rata Ante Pavelića, dok je na web stranici Informera bila objavljena i anketa sa pitanjem: „Da li vas Zoran Milanović podseća na Antu Pavelića?“ Ponuđeni odgovori bili su:

- Da, ali samo likom
- Da, postupcima prema Srbiji
- Ne, više podseća na Ranka Ostojića (op.a. ministar hrvatske policije)
 
 
Foto: Informer
 
Informeru ovakva retorika nije strana, što pokazuju i neke od njihovih naslovnih stranica iz proteklih mjeseci.
 
 
Foto: Informer
 
Uz Informer, od dnevne štampe su se tokom blokade granice između Hrvatske i Srbije „istakli“ Alo i Kurir. U četvrtak 24. septembra, Alo na naslovnoj stranici naziva Milanovića „ludakom koji Hrvate vodi u rat“, dok dan kasnije hrvatskom premijeru poručuju: „Idi bre, leči se!“ Inače, u mnogim medijima riječ „rat“ se koristila toliko često da je neko ko nije upućen u dešavanja, a zna jezik, mogao pomisliti da je rat zaista i počeo. Nevjerovatno je koliko je malo bilo potrebno da se stvari vrate u ratno-huškačku retoriku i propagandu devedesetih.
 
 
Foto: Alo
 
Kurir je blokadi granica takođe posvetio značajnu pažnju – pa na naslovnici od 24. septembra Milanovića nazivaju idiotom, a uz to objavljuju i naslov: „Drama na granici: hrvatski policajci hteli da pucaju na srpske.“  Naslov se odnosi na informaciju koju se objavili i brojni drugi mediji, uključujući i Blic, a koja govori da je hrvatska policija krišom, po noći, pokušala da prebaci izbjeglice u Srbiju. Srpske vlasti nisu potvrdile da se incident dogodio, dok je hrvatski ministar policije Ranko Ostojić demantovao takve navode.
 
 
Foto: Kurir
 
Nakon što je Zorana Milanovića na naslovnoj stranici nazvao idiotom, Kurir se u tekstu na svojoj web stranici potrudio da objasni i zašto je to učinio: „Idiot (grčki, definicija) - čovek neupućen u javne poslove, za razliku od državnog službenika. Izvorno "osobenjak", onaj koji se ne bavi politikom ili ne ume da se bavi politikom. Dakle, gospodin Zoran Milanović, hrvatski premijer. Idiot. Naravno, ta reč nije navedena kao karakterna osobina već kao vrednosni sud, a opet sve u svetlu nedavnih odluka šefa hrvatske vlade. Mi ne znamo da li se gospodin premijer Milanović svakog dana ponaša kao idiot. U to ne želimo da ulazimo. Ali nije naodmet podsetiti da su ovakve zapaljive izjave i neodgovorni potezi u prošlosti dovodili do sukoba između naroda. Kurir ni na koji način nije hteo da vređa gospodina Milanovića, već samo da dočara njegovo ponašanje tokom migrantske krize koje je, u najmanju ruku, bilo idiotsko.“
 
Pristrasna umjerenost
 
Tema blokade granica dominira i u štampanim i online izdanjima ostalih dnevnih novina u Srbiji, ali rječnik i formulacije su nešto umjerenije - naglasak je uglavnom na ekonomskom aspektu blokade i na ljudskim pričama. Ipak, kroz tekstove i naslove se osjeti odnos: „mi protiv njih“ i „oni su uradili nama a mi ćemo sad njima“, dok se potezi hrvatske strane uglavnom ocjenjuju kao provokacije i napadi. Takav je i tekst iz Blica sa naslovom: „OVAKO ŠIKANIRA HRVATSKA POLICIJA: Izbacili me jer sam srpkinja.“
 
 
Foto: Blic/Večernje novosti
 
 
Foto: Danas/Politika
 
Slična atmosfera vladala je i nakon što je u petak blokada prekinuta, što je ocijenjeno kao velika pobjeda Srbije i poraz Hrvatske, uz isticanje premijera Srbije Aleksandra Vučića kao osobe koja je zaslužna za tu pobjedu. Većina medija prenijela je te večeri riječi Zorana Milanovića da je njegova ranija izjava u kojoj spominje Srbe i Varvare pogrešno protumačena. Informer ga naziva lažovom, a Telegraf objavljuje tekst sa naslovom: „Milanović se pere: Nisam rekao da su Srbi Varvari.“
 
Periodična štampa držala se prilično po strani tokom svih ovih dešavanja, što je i razumljivo s obzirom na brzinu razvoja događaja. Tek je magazin Pečat na naslovnoj stranici objavio upadljivo nesrazmjerne fotografije srpskog i hrvatskog premijera, u korist Aleksandra Vučića, uz pitanje: „Ko je orao, a ko muva?“.
 
 
Foto: Pečat
 
Kada je riječ o portalima, barem onim najčitanijim, njihovo izvještavanje nije se mnogo razlikovalo od štampanih medija, a u većini slučajeva dešavanja su pratili u kontinuitetu, iz minute u minut. Mondo, koji inače važi za jedan od umjerenijih i objektivnijih portala, takvo praćenje događaja počinje sa naslovom „CARINSKI RAT: Iz minuta u minut“ a sam prikaz stranice podsjeća na način na koji se prati fudbalska utakmica ili neko slično sportsko nadmetanje. Opis teksta počinje sa: „Hrvatska i Srbija opet na ’ratnoj nozi.’“
 
 
Foto: Mondo/Screeshot
 
Portali su takođe, direktno ili indirektno, pozivali na bojkot hrvatskih proizvoda, iako se ispostavilo da tako nešto nije jednostavno, s obirom da je nezanemarljiv broj robnih marki koje su popularne u Srbiji, zapravo u hrvatskom vlasništvu.
 
Televizijske i radio stanice u cijeloj su priči bile jasno na strani Srbije, ali je u njihovom izvještavanju bilo manje špekulacija, neprovjerenih informacija i huškačke retorike. U udarnim terminima su, što je već odavno običaj, dominirale izjave vodećih političara i ministara iz srpske Vlade.