Uprkos digitalizaciji, mediji još uvijek ne drže korak s razvojem tehnologije
Uprkos digitalizaciji, mediji još uvijek ne drže korak s razvojem tehnologije
Konferencija o online medijima u Washingtonu okupila je više od 2.000 novinara, IT i drugih stručnjaka iz medijske industrije.
Foto: Mediacentar
Online mediji sve veći fokus drže na vizualnom i interaktivnom sadržaju dok su lažne vijesti i rastući utjecaji propagande izazov s kojim se novinarstvo i medijska industrija moraju snažnije boriti - kolektivno koliko i svaki pojedinac.
Konferencija u organizaciji Online News Association, najvećeg svjetskog udruženja digitalnih medija, protekle sedmice je u Washingtonu okupila više od 2.000 vodećih kreativaca iz digitalnih medija, novinare, dizajnere, direktore, biznismene, profesore i studente novinarstva. Tokom tri dana konferencije koju je ONA organizovala po 21. put u zadnjih 17 godina, neka od glavnih pitanja kojima su se posvetili i novinari i IT stučnjaci, biznismeni i akademija, ticali su se povjerenja u medije u vrijeme izazova koje nerijetko stvaraju političari, značaja i odgovornosti društvenih mreža i tehnoloških kretanja u oblasti medija, ali i satire kao značajne forme u kojoj mediji mogu ostvariti utjecaj na političke promjene i doprinijeti medijskoj pismenosti.
Iako su učesnici i govornici većinom raspravljali o novinarstvu u Sjedinjenim Američkim Državama, teme i problemi koji su dominirali trodnevnim skupom ticali su se i prilika koje postoje i u drugim krajevima svijeta, uključujući i Jugoistočnu Evropu.
Lažne vijesti
Borba digitalnih medija protiv lažnih vijesti u protekloj godini bila je jedna od dominantnih misija mnogih medijskih organizacija i izdavača i ta će se borba nastaviti, ali ona ne može biti usmjerena samo na različite internetske prevarante nego mora da obuhvati i snažniju borbu protiv propagande u koju su uključene i pojedine vlade, borbu protiv ekstremizma koji potiču razne grupe i organizacije, u čemu veliku ulogu igraju društvene mreže. Iako pitanje regulacije društvenih mreža već neko vrijeme stoji nad realnošću medijske i internetske zajednice, na američkoj medijskoj sceni još nema konkretnih odgovora.
Our @btdecker talking about how we deal with “VD” (Virtual Disinformation) - The Web is scary, don’t go out without your @Storyful on. pic.twitter.com/v5spacynyW
— David Clinch (@DavidClinchNews) October 4, 2017
Jedan od načina na koji se medijske organizacije danas bore protiv lažnih vijesti predstavili su iz Storyfula i Moata, organizacija koje se bave analizom sadržaja u medijima i društvenim mrežama, a to je mapiranje stranica koje nude lažni sadržaj i transparentniji prikaz takvih platformi onima koji ih finansiraju – kompanijama koje se reklamiraju na internetu i marketinškim agencijama.
Uz konstantno podsjećanje na važnost da medijski sadržaj koji se objavljuje mora da poštuje principe profesionalnog novinarstva, u borbi protiv pogrešnog informisanja i varanja javnosti, potrebne su nove inicijative prema svim koji djeluju u oblasti medija, ne samo novinarima. Naglašeno je da se profesionalci moraju odgovornije uključiti u «rat» koji traje na internetu, a to se odnosi koliko na izdavače, toliko i na kreatore društvenih mreža i one koji se bave edukacijom iz oblasti novinarstva i medijske pismenosti.
Novinarstvo i tehnologije
Novi pristupi u digitalizovanoj medijskoj industriji omogućili su nove pristupe novinarstvu a tako i drugačiji i veći angažman publike. O mogućnostima, izazovima, dostignućima i slabostima koje postoje u medijima današnjice, diskutovano je na seriji radionica, prezentacija i intervjua, dostupnih na stranici ONA2017 koja za sve one koji nisu bili u mogućnosti prisustvovati konferenciji nudi audio zapise pojedinačnih događaja.
Kroz desetine odvojenih panela, medijski profesionalci pričali su i osmišljavali nove pristupe izvještavanju u digitalno doba. Doba u kojem online svijet radijskom novinarstvu omogućuje kreiranje bogatijeg sadržaja kroz podkaste koji uz pomoć mnoštva alata sve više privlače kako novinare tako i slušatelje. Doba u kojem televizijsko novinarstvo više ne može bez društvenih mreža i prisutnosti i angažmana novinara, razmjene mišljenja i prikupljanja informacija putem mnoštva online kanala, a tradicionalna industrija printanog novinarstva već odavno nije odvojena od svojih online izdanja. Doba u kojem se novi mediji pokrenuti u online sferi sve više okreću video sadržajima, interaktivnim platformama, virtualnoj i augmentiranoj stvarnosti, a mogućnosti, kreativni pristupi i svježe forme brzo i snažno mijenjaju i profesiju i industriju.
Ipak, ako vam je prethodni paragraf zvučao kao da su mediji odlučno prigrlili online sferu i tehnologiju kao svoju novu stvarnost, to nije posve tačno.
U eri lažnih vijesti, prijetnji po digitalnu sigurnost i natjecanju za pažnju publike, novinari i redakcije se suočavaju sa manjkom tehnoloških vještina koje su im potrebne da se nose sa izazovima s kojima se suočavaju, pokazalo je prvo globalno istraživanje o stanju tehnološke opremljenosti redakcija i upotrebe novih tehnologija koje je proveo Međunarodni centar za novinare, ICFJ.
Rezultati istraživanja u kojem je učestvovalo 2.700 novinara i urednika iz 130 zemalja, pokazalo je da, uprkos razvoju tehnologija i digitalizaciji medija, redakcije koriste ograničene mogućnosti dok samo trećina redakcija koristi napredne vještine poput data novinarstva i kreiranja aplikacija za slanje vijesti. Novinari većinom ne koriste digitalne vještine potrebne za pravovremeno informisanje javnosti a da ne izlažu sebe ili svoje izvore opasnostima nesigurne komunikacije. Manje od polovine novinara štite svoje kanale komunikacije. Većina redakcija koristi samo osnovne analitičke podatke u donošenju odluka s primarnim ciljem da ostvare veću posjećenost. Samo pet posto redakcija u svijetu upošljava osobe koje imaju diplomu iz oblasti tehnologija. Postoji i razlika u vještinama koje novinari žele da nauče i onima za koje ih redakcije obučavaju.
Manje od jedne trećine redakcija koriste digitalne alate. Oko trećina redakcija producira sadržaje koristeći vještine iz data novinarstva, a isto toliko se koristi i opcija live streaminga. Oko četvrtina redakcija kreiraju ili primjenjuju digitalne alate ili aplikacije, a tek 12 posto redakcija producira sadržaj u formatu 360 video snimaka. Cijeli izještaj dostupan je na engleskom jeziku ovdje, a pregled najvažnijih nalaza ovdje.
Najbolji u online medijima
Konferencija je završena svečanim dodjelama nagrada na najbolja dostignuća u online medijima u 37 kategorija. Nagradu za izvrsnost u online novinarstvu u kategoriji velikih redakcija dobio je kanadski The Globe and Mail za serijal Unfolded koji je rezultat 20-mjesečnog istraživanja o metodama kanadske policije u procesuiranju slučajeva seksualnog nasilja. U kategoriji srednjih redakcija nagradu je dobio švicarski Le Temps za seriju priča za koje su koristili sopstvene alate i nove forme, a nagradu za izvrsnost u kategoriji malih redakcija dobila je Nexo, mlada digitalna novina koja je začetnik kontekstualnog novinarstva u Brazilu. Dobitnike iz ostalih kategorija pogledajte ovdje, a snimak cijele dodjele u videu ispod.