Solutions journalism
Solutions journalism
Novinarstvo koje nudi realniju i optimističniju sliku svijeta.
Foto: Pixabay
Solutions journalism (SJ) je vrsta novinarskog izvještavanja koje je usmjereno na rješenja za društvene probleme. Sastoji se od detaljnog i na činjenicama zasnovanog istraživanja uzroka i posljedica određenog društvenog problema, te predstavljanja rješenja za koje postoje dokazi da funkcionišu. Novinarstvo orijentirano na rješenja može ponuditi odgovore na zagađenost zraka, gužve u saobraćaju u velikim gradovima, probleme s otpadom, ali i izazove s kojima se pojedinci i sistemi suočavaju uslijed pandemije koronavirusa, poput društvene izolacije, online nastave, dezinformacija i manjka resursa u zdravstvenim ustanovama.
''Novinarstvo orijentirano na rješenja je precizno i uvjerljivo izvještavanje o odgovorima na društvene probleme. U srži, to je izvještavanje o tome kako ljudi odgovaraju na probleme'', govori Samantha McCann iz Solutions Journalism Networka. Kaže da je ova vrsta izvještavanja unaprijedila novinarstvo jer ono ne gleda samo na problem, već nudi i njegovo rješenje. Radi se po najvišim novinarskim standardima i sadrži četiri osnovna elementa: (1) usredotočeno je na rješenje; (2) oslanja se na dokaze koji pokazuju u kojoj mjeri je rješenje efikasno; (3) sadrži uvide kako funkcioniše određeno rješenje koji mogu biti od koristi za druge; i (4) razmatra šta kod nekog pristupa ne funckioniše.
Solutions journalism je popularan u Sjedinjenim Američkim Državama, ali interesovanje postoji širom svijeta, kaže McCann. Od osnivanja 2013. godine, Solutions Journalism Network je održao treninge za stotine redakcija, a njihove treninge, webinare ili online kurikulume je pratilo preko 15.000 novinara, uključujući i one izvan Sjedinjenih Američkih Država. 2015. godine razvili su i Solutions Journalism Toolkit.
''Vjerujemo da novinare [SJ] privlači jer svi, uključujući i novinare, žele znati ne samo o neuspjelim sistemima, propalim institucijama i korumpiranim pojedincima, već i o tome kako ljudi reagiraju na slične probleme širom svijeta i šta možemo naučiti iz tih uspjeha. Dati publici samo dio slike nije ispravno. Zato novinarstvo orijentirano na rješenja nazivamo 'cijela priča' – ne samo ono što je problematično, već i način na koji ljudi to rješavaju.''
Pozitivne priče i društvene promjene
Da je ova vrsta novinarstva postala popularna i u drugim dijelovima svijeta, govori i Tetyana Matychak, trenerica za novinarstvo orijentirano na rješenja iz Ukrajine. Kaže da je jedan od razloga i što su mediji puni negativnih vijesti, a da ova vrsta izvještavanja nudi pozitivne priče, moguća rješenja i društvene promjene.
''Glavna tema jeste kako riješiti probleme. Ne želimo govoriti o ljudima i herojima, nego o rješenjima koja drugi mogu ponoviti’’, kaže Matychak.
Kao primjer navodi izvještavanje o problemima s otpadom s kojim se Ukrajina suočava i kreativnim ekološkim rješenjima koja se mogu primijeniti i u drugim zemljama. Kaže da se dešava da se nakon objavljene priče novinarima javljaju čitatelji i traže kontakte sagovornika jer žele isto ili slično rješenje sami primijeniti. Govori, ipak, da je bitno da se izvještavanje usmjeri na ideje i rješenja, a ne na promociju određenih grupa i pojedinaca.
Kakvim su se sve problemima bavili SJ novinari, može se pronaći u bazi Solutions Story Tracker, koja sadrži više od 8.500 priča napisanih po pravilima ove vrste novinarstva. McCann kaže da su brojne teme i priče, ali da su njoj najbolje one koje je objavio Plain Dealer iz Clevelanda u Ohiju. Novinari ove medijske kuće su istraživali trovanje olovom u Clevelandu.
''Godinama su istraživali trovanje olovnom iz farbe, ali ništa se nije promijenilo. Stoga su odlučili napraviti seriju članaka novinarstva orijentiranog na rješenja, koji su otkrila problem, ali i istražili druge gradove u SAD-u koji su se borili s istim problemom. Nakon objave serije, zvaničnici su pozvani na odgovornost. Otpušteni su ljudi koji su pratili problem, a da nisu ništa učinili. Angažirano je više službenika za bolju borbu protiv problema i rješavanje zaostalih slučajeva koji su godinama bili zanemareni'', govori McCann i kaže da su ovi izvještaji pomogli zajednici da napreduje jer su mogli iskoristiti rješenja iz drugih američkih gradova.
Optimističnija percepcija svijeta
Misija Solutions Journalism Networka je da novinarstvo orijentirano na rješenja bude dio svake redakcije i svakog novinarskog načina izvještavanja, govori McCann i zaključuje:
''Novinarstvo orijentirano na rješenja presudan je korak u unapređivanju znanja o odgovorima na društvene probleme. Publika isključuje vijesti, a glavni razlog je taj što su vijesti krajnje negativne. Novinarstvo orijentirano na rješenja može publici pružiti realniju - i optimističniju - percepciju svijeta, i stvoriti ne samo bolje vijesti, već i jače i zdravije zajednice''.
U periodu pandemije COVID-19, novinarstvo orijentirano na rješenja je potrebnije više nego ikad. Ako želite da saznate kako ovu vrstu novinarstva primijeniti na izvještavanje o problemima u toku pandemije, prijavite se na webinar koji, zajedno sa Solutions Journalism Networkom, organizira Transitions, 16. aprila 2020. godine u 11 sati.
Više informacija možete pronaći ovdje.
___
Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.