Međunarodni festival novinarstva u Perugiji

Međunarodni festival novinarstva: Izazovi i budućnost medija (rdn)

Međunarodni festival novinarstva u Perugiji

Međunarodni festival novinarstva održava se svakog proljeća u Perugiji već osamnaest godina. Ovogodišnje izdanje privuklo je najveći broj zainteresiranih, a ovo su neke od tema koje su obilježile ovogodišnji program.

Foto: International Journalism Festival

Međunarodni festival novinarstva u Perugiji u Italiji ove godine je održan od 17. do 21. aprila. Tokom pet dana festivala, prisutni iz cijelog svijeta imali su prilike pratiti sesije posvećene najaktuelnijim temama iz oblasti medija i novinarstva, sa govornicima i gostima iz brojnih medijskih i tehnoloških kompanija. Za prisustvo mnogim panelima i radionicama tražilo se mjesto više, a redovi zainteresiranih su se često protezali preko glavnog gradskog trga. 

Ovo su neke od najpopularnijih tema i najinteresantnijih panela i radionica kojima smo prisustvovali.

Ratno izvještavanje

Izvještavanje o aktivnim ratnim zonama u Ukrajini i Gazi bila je najzastupljenija tema programa ovogodišnjeg festivala, sa čak 23 sesije posvećene ovoj temi. Korištenje OSINT tehnika za pronalaženje i verifikaciju informacija iz ratnih zona, iskustva ratnih reportera i reporterki i iskustva novinara i novinarki koji izvještavaju iz svojih zemalja koje su postale ratne zone, privukli su veliku pažnju posjetitelja a neke od sesija su bile izuzetno emotivne i za slušatelje i za paneliste koji su dijelili svoja iskustva.

Predzadnjeg dana festivala, učesnici su se, na inicijativu Komiteta za zaštitu novinara, okupili na glavnom trgu u Perugiji i minutom šutnje odali počast novinarima i novinarkama koji izvještavaju iz Gaze.

Mentalno zdravlje i fizička sigurnost medijskih radnika

Fizička sigurnost novinara i novinarki koji izvještavaju iz ratnih zona, te sve češća pojava burnouta među medijskim radnicima i ove godine su bili značajna tema u programu festivala. Tokom dva dana festivala, predstavnici mreže ACOS Alliance prisutnim novinarima i novinarkama su nudili mogućnost personaliziranog savjetovanja iz područja fizičke i digitalne sigurnosti, pravne zaštite i menadžmenta traume. Prisutni su podijelili svoja iskustva sa utjecajem stresa izvještavanja na mentalno i fizičko zdravlje. 

Umjetna inteligencija

Još jedna popularna tema ovogodišnjeg događaja, kojoj je bilo posvećeno čak 13 sesija, bila je umjetna inteligencija i njen utjecaj na različite aspekte medija, od dezinformacija i izvještavanja o izborima do utjecaja na internet i medijske regulacije. Posebnu pažnju prisutnih privuklo je predstavljanje različitih alata koje redakcije koriste za poboljšanje internih procesa, izvještavanja i distribucije priča, te diskusije o audio dezinformacijama i njihovom utjecaju na izvještavanje u superizbornoj godini. 

Ezra Eeman, direktor za strategiju i inovacije u holandskom javnom emiteru NPO, objasnio je kako su korištenjem umjetne inteligencije klonirali glas istraživačkog novinara Willema Oltmansa za podcast povodom 60. godišnjice atentata na američkog predsjednika Johna Kennedyja. Claudia Báez iz kolumbijske medijske kuće Cuestión Pública predstavila je alat koji su razvili za kreiranje i uređivanje tvitova pomoću umjetne inteligencije.

Izbjegavanje vijesti

Tema koja se već nekoliko godina nameće kao zabrinjavajući faktor u izvještajima o budućnosti novinarstva je činjenica da je tzv. izbjegavanje vijesti (eng. news avoidance) svake godine u porastu i da su negativni događaji poput pandemije, ratova i klimatskih promjena rezultirali time da određeni dio publike aktivno izbjegava konzumaciju novinskih sadržaja. Organizatori festivala ovoj su temi posvetili nekoliko sesija, sa naglaskom na razgovor o tome kako prevazići efekte negativnih vijesti na mentalno zdravlje publike. Na sesiji "Sedam praktičnih načina kako se boriti protiv izbjegavanja vijesti", koju je vodio istraživač Reuters Instituta za novinarstvo i autor Reutersovih godišnjih izvještaja o medijskim trendovima Nic Neumann, predstavljeno je nekoliko strategija koje su se do sada pokazale kao relativno uspješne, uključujući eksplanatorno i konstruktivno novinarstvo. Izlaganje možete pogledati ovdje:

Izvještavanje o klimatskoj krizi

Pored ratnog izvještavanja, tematsko područje koje je u centru dešavanja zadnjih godina je i izvještavanje o klimatskoj krizi, tema kojoj redakcije posvećuju sve više prostora i resursa.

Izvještavanje o izborima

Kako razviti strategiju praćenja izbora u redakciji, uloga umjetne inteligencije u prikupljanju informacija i izvještavanju o izborima i politički pritisci na novinare samo su neke od tema o kojima se razgovaralo na festivalu u superizbornoj godini. Snimke sesija možete pogledati ovdje.

Finansiranje i poslovni modeli za redakcije

Uvijek aktuelna tema održivosti medijskih redakcija, od lokalnih medija do prekograničnih medijskih mreža, i ove je godine na umu cijeloj medijskoj zajednici. Organizatori su posvetili devet sesija predstavljanju uspješnih modela finansiranja lokalnih medija, razgovorima o izvorima finansiranja nezavisnih novinarskih istraga i privlačenja nove publike, pogotovo mladih ljudi čije su navike konzumacije vijesti drugačije. Nakon promjena u prikazivanju vijesti na nekim od glavnih digitalnih platformi na internetu, tema o kojoj se mnogo diskutovalo je i vrijednost medijskog sadržaja na društvenim mrežama, o čemu je bilo govora i tokom veoma zanimljivog razgovora između dva bivša zaposlenika Mete i Google-a.

 

 

U okviru teme poslovnih modela redakcija, organizatori su pažnju posvetili i novim formatima za predstavljanje medijskog sadržaja, te su posebno posjećene bile prezentacije tzv. news influensera, novinara i novinarki koji koriste forme kratkog videa na društvenim mrežama da predstave vijesti. Influenserica Sophia Smith Galer održala je radionicu za novinare koji žele savladati ove vještine. George Montagu iz Financial Timesa predstavio je zanimljivo osmomjesečno istraživanje o navikama konzumacije vijesti novih generacija koje možete pogledati ovdje:

Datum narednog Međunarodnog festivala novinarstva već je određen za 9-13. april 2025., a najavljeno je i da će festival biti proširen na nove lokacije većeg kapaciteta kako bi što većem broju gostiju bilo omogućeno da prate radionice i panele. Nakon što su ove godine primili više od hiljadu prijedloga za teme, jasno je da interes za najveći medijski festival ne jenjava.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.