Za godinu dana Elon Musk po tri puta dnevno napadao medije na platformi X

Za godinu dana Elon Musk po tri puta dnevno napadao medije na platformi X
Između septembra 2024. i septembra 2025. godine pronađeno je 1.017 objava usmjerenih protiv medija, utvrđeno je analizom Reportera bez granica.
foto: Unsplash
Međunarodna novinarska organizacija za slobodu medija Reporteri bez granica (RSF) objavila je nalaze analize naloga Elona Muska koja je pokazala da je na platformi X, koja je u njegovom vlasništvu, objavio više od 1.000 sadržaja koji su neprijateljski nastrojeni prema medijima u godini dana.
Analiza je uključivala Muskove objave u periodu između septembra 2024. i septembra 2025. godine. Musk, koji je dio analiziranog perioda bio direktor američkog Ministarstva za efikasnost vlade (DOGE), skoro je tri godine vlasnik platforme X. Tu platformu, pod tadašnjim nazivom Twitter, kupio je 28. oktobra 2022.
„New York Times je čista propaganda“, „Tradicionalni mediji lažu“, „Vi ste sada mediji“, samo su neki od primjera njegove retorike usmjerene protiv medija. Ovakvi primjeri su pronađeni u 1.017 objava sa Muskovom nalogu na X-u na kojem ima više od 227 miliona pratilaca. U prosjeku su to, kako je pokazala analiza RSF, gotovo tri napada na medije dnevno.
RSF je pročitao postove objavljene s Muskovog naloga i izdvojio one koje su kritički nastrojeni prema medijima.
„Prosječan tempo ovih objava ukazuje na dobro uhodanu taktiku koja kombinuje uvrede s delegitimizacijom profesionalnih medija“, istakao je RSF u analizi.
RSF: Muskova neumoljiva ofanziva protiv medija
Bilo da se radi o vlastitim objavama, odgovorima, ponovnim objavama ili citatima, Musk je, kako se dodaje, više puta optužio medije da šire dezinformacija, da postaju žrtve „woke virusa uma“ ili da su „propagandno krilo Demokratske stranke“. Više od jedne trećine objava, koje je analizirao RSF, sugeriše da, prema njemu, mediji dezinformišu javnost. Kao odgovor, Musk vlastitu društvenu mrežu X predstavlja kao „protuotrov“.
Vincent Berthier, šef odjela za tehnologiju i novinarstvo RSF-a, poručuje da Musk, „u ime 'slobode govora', vodi neumoljivu ofanzivu protiv medija, podstičući nepovjerenje i mržnju prema njima“.
„Svoje pratioce hrani polarizujućim sadržajem objavljujući u prosjeku gotovo tri omalovažavajuće objave dnevno o medijima. Njegova strategija počiva na jednostavnom procesu: oslabiti povjerenje u medije, radikalizovati javnu debatu i pozicionirati vlastitu platformu društvenih medija X kao vitalni izvor informacija“, izjavio je Berthier, dodajući da je takva logika transformisala ovu društvenu mrežu.
Kazao je i da Musk namjerno polarizuje javnu debatu o medijima iz ideoloških i ekonomskih razloga.
„Demokratske države moraju hitno reagovati: zakoni moraju osigurati da su online platforme usklađene s javnim interesom, posebno tako što će ih obavezati da promovišu pouzdane novinarske sadržaje“, kazao je Berthier.
Posebno aktivan u predizbornoj kampanji
RSF u analizi naglašava da je stopa njegovih objava dostigla vrhunac u periodu koji je prethodio američkim predsjedničkim izborima u novembru 2024. Samo za jednu sedmicu, Musk, koji je tada bio „vatreni pristalica Trumpa“, objavio je ili ponovo objavio 58 napada na medije.
Napisao je da su „tradicionalni mediji“ bili krivi za „krajnje ljevičarsku propagandu“ i miješanje u izbore.
Takođe, RSF dodaje da Musk ne ograničava svoj sadržaj koji je usmjeren protiv medija na vijesti iz SAD-a. U januaru 2025. godine, kao dio online kampanje protiv vlade britanskog premijera Keira Starmera, Musk je optužio medije da su prikrivali masovna silovanja koja su počinile „migrantske bande“. Prema njegovim riječima, „četvrt miliona djevojčica“ je bilo i nastavlja biti žrtvama ovih silovanja. Ta brojka, ističe RSF, ne počiva na činjenicama i koju provjeravatelji činjenica ne mogu potvrditi.
Musk, kako je naveo RSF, aludira na slučajeve seksualnog zlostavljanja djece u Velikoj Britaniji o kojima su, zapravo, izvještavali mediji, poput slučajeva u Bristolu i Newcastleu.
„Rođen u Južnoj Africi tokom aparthejda, zemlje u kojoj su rasne nejednakosti i dalje izrazite, Elon Musk prekorava južnoafričke medije što ne izvještavaju o onome što on naziva 'bijelim genocidom' koji se dešava u zemlji, misleći na ubijene farmere. Ova tvrdnja, koju je ponovio i Donald Trump, činjenično je netačna. Ni statistička istraživanja o toj temi – o kojima su izvještavali mediji – ni presude južnoafričkih sudova ne potkrepljuju postojanje takvog fenomena“, naglašeno je iz RSF.
Napadi često imaju oblik slogana koji se lako urezuju u misli ljudi
Ova organizacija u svojoj analizi ističe i da njegovi napadi često imaju oblik slogana koji se lako urezuju u misli ljudi, šire se viralno i svode se na kampanje blaćenja medija.
Ponavljao je da treba „ukinuti finansiranje NPR-a“ (National Public Radio) kako bi potkopao finansiranje američke javne radio mreže. Za agenciju Associated Press je koristio „Associated Propaganda“ kako bi diskreditovao ovu agenciju. Takođe je objavljivao da je „New York Times čista propaganda“, kako bi ciljao na ovaj medij, koji je jedan od vodećih dnevnih listova u SAD-u.
„Ove kratke fraze, koje se stalno ponavljaju i predstavljaju kao univerzalne istine, služe kao moto te pojačavaju ideju da su tradicionalni mediji u osnovi nepošteni ili podložni višim interesima“, piše RSF.
Paralelno s pokušajima diskreditacije profesionalnih medija, Musk takođe ističe naloge koje naziva „građanskim novinarstvom“, od kojih je neke nadzorno tijelo NewsGuard označilo kao one koji šire dezinformacije, kao što su End Wokeness ili Libs of TikTok. Od analiziranih objava RSF-a, ukupno 50,8 posto su citati od takve vrste naloga.
Muskova ideološka kampanja, kako je naveo RSF, ide ruku pod ruku s njegovim poslovnim projektom: izgraditi platformu za vijesti zasnovanu na distribuciji sadržaja koji proizvode uticajni nalozi na platformi X.
RSF dodaje i da njegov omiljeni slogan, koji se ponavlja od 2024. godine – „Vi ste sada mediji“, sažima takvu filozofiju.
RSF je naglasio da cilj više nije omogućiti pristup informacijama koje proizvode novinari, već pretvoriti svakog korisnika u proizvođača sadržaja, a njihov rad predstavlja kao ekvivalent radu iskusnih novinara.
Izvor: RSF
___
Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.