Radio forme: kratki prilog, složeni prilog, anketa

Radio forme: kratki prilog, složeni prilog, anketa

Kratki prilog je izvještaj koji sadrži i "clip" (isječak iz intervjua). U složenom prilogu provedemo slušaoca kroz priču od "clip-a" do "clip-a" posredstvom kratkog i informativnog poveznog teksta. Anketa je brz način da se emituje reakcija sa ulice na neku temu.

1. Kratki zaokruženi prilog (mini-wrap)

"Mini-wrap" je kratki izvještaj sa terena (despatch) koji sadrži i kratki isječak iz intervjua(clip) u sebi. S iskustvom ćete možda početi uključivati i dva tri "clip-a" u vaš izvještaj, ali za početak je dovoljan jedan u prilogu od oko 40 sekundi.

Pobrinite se da dobro izaberete "clip" - suviše kratak neće sadržavati dovoljno informacija, suviše dug će dominirati izvještajem. Dobar trik je da upotrijebite "clip" za izražavanje emocija. Osjećanja se često mogu izraziti dosta brzo, npr. "200 izgubljenih radnih mjesta? Mislim da je to stvarno sramota!"

U idealnom slučaju, konačni tekst / scenario (script) trebalo bi da izgleda ovako:

Bomba (mini-wrap) miki o. 16.08.2004.

Veliku bombu iz drugog svjetskog rata detoniraće danas vojni eksperti u Momgradu. Bomba od 250 kilograma otkrio je u polju dječak iz susjedstva. Izvještava Franjo Osigurač:

mini-wrap: bomba

in (prve riječi): Desetogodišnji dječak...

out (posljednje riječi):  SOC* (Standardna odjava*)

duration (trajanje): 35"

Destogodišnji Simo Njuškalo igrao se na poljančetu kad je primjetio veliki komad čelika kako viri iz zemlje. Simo je mislio da je to neka stara sablja... i počeo da je šuta nogom. Tada je. Kaže, spazio njemački kukasti krst...

clip: Simo

in (prve riječi): Prepoznao sam...

out (posljednje riječi): ...vidio u ratnim filmu.

du:. (trajanje): 8"

Dva sata kasnije, vojni stručnjaci za uništavanje bombi su stigli i identifikovali bombu kao tip LUFTWAFE B-10, težine 250 kilograma, vjerovatnu bačenu iz njemačkog bombardera poslije napada 1942. godine.

Bomba će biti detonirana danas poslije podne u tri sata. Neki putevi u Momgradu su zatvoreni. Predstavnici armije kažu da ima još ovakvih bombi ukopanih u zemlju svuda u državi i ako ih neko nadje treba da to odmah prijavi policiji.

Franjo Osigurač, BBC, Mojgrad ka-BBOOOOOOOOOOOM

*Pazi: SOC znači Standard Out Cue = ime reportera, radio stanica, mjesto izvještaja.

2. Složeni prilog (the package)

Možda najteža forma za dobru realizaciju je složeni prilog ( the package). To je složeni prilog koji doslovno sadrži zbir jedinica zamotanih zajedno ne uz pomoć papira, nego uz pomoć reporterovog glasa. Naš je zadatak da provedemo slušaoca kroz priču krećući se od "clip-a" do "clip-a" posredstvom kratkih i informativnih međunajava (links).

Zavisno od dužine emisije vijesti, prosječno trajanje složenog priloga (package) je izmedju dva i četiri minuta.

KRATKI prilog te vrste (package), koji traje možda 35 sekundi i sadrži jedan čak dva clip-a, zove se WRAP (zaokruženi prilog).

DUGI "package" u trajanju izmedju 10 i 30 minuta zove se DOKUMENTARAC.

Da bismo napravili dobar "package" moramo se koncentrisati na njegovu STRUKTURU, tj. na način na koji gradimo takav prilog. Kao i uvijek, dobro snimljeni clip-ovi i uspješna potreba zvučnih efekata i atmosfere pomoći će nam da dođemo do najboljih rezultata.

U programu, složeni se prilog uvodi glasom spikera koji čita najavu (cue). Kad pravite "package", morate pokušati da napišete snažnu, logičnu najavu (cue) jer vam to pomaže da fokusirate misli na ono što želite reći i na način na koji ćete to prenijeti slušaocima. 

Pobrinite se da smislite dobru najavu: ako je ona dobro napisana, ona će vas inspirisati i voditi da napravite dobar "package" koji odražava tu istu logiku, balans, način rasprave itd.

Neki reporteri vole da počnu rad na složenim prilogu tako da prvo naškrabaju najavu ier ih to tjera da urede svoje misli od samog početka.

KAKO da počnem konstruisati složeni prilog?

Ne postoji neko strogo pravilo, izuzev da on MORA da ima dobre početak, sredinu i kraj. Mora da reflektuje razne uglove priče, odgovori na ključna pitanja i bude lako razumljiv. Klasičan složeni prilog je onaj o štrajku: treba vam "clip" od radničkog vodje, "clip" od uprave, možda neki zvučni efekti iz tvornice i možda anketa iz javnosti (vox pop) da bismo prenijeli jedno iii dva drugačija mišljenja. Ako priča / vijest ima dvije više strana, tada je složeni prilog (package) pravi način da se o njoj izvjesti.

Tonski isječci (clips)

Neka budu kratki i RELEVANTNI. Dok putujete nazad sa vašeg intervjua, ne zurite kroz prozor autobusa, izgubljeni u prostoru: preslušajte vašu traku i pokušajte izabrati vaše isječke (clips), to će vam uštedjeti vrijeme. To takodje znači da ćete po povratku imati jedan "clip" da ponudite vašem uredniku za prve naredne kratke vijesti. Evo dobre ideje: ponudite jedan dva "clip-a" sa najavama uredniku tokom dana, tako ćete imati VAŠU priču / vijest koja teče i razvija se dosta prije emitovanja glavne emisije vijesti na kraju dana. Dok birate "clip" smislite kako ćete ga montirati u najkraćem mogućem obliku, ne gubite pet dragocijenih sekundi za nebitno mrmljanje. Puštajte "clip-ove" jedan uz drugi da biste dobili dinamiku vašeg složenog priloga. Pogledajte priloženi redoslijed.

Međunajave (links)

Neka bude kratak i RELEVANTAN. On treba da vodi slušaoca kroz priču objašnjavajući šta se dešava, gdje, kako i zašto. Koristite "clip-ove" da ilustrujete zaključke koje donosite. Slikajte slike da postavite scene tamo gdje to odgovara. Upotrijebite zvučne efekte da ih obojite. Vaš posljednji povezni tekst treba da pokuša da slušaocima da opšti zaključak ukazujući kuda priča može da krene u budućnosti.

3. Anketa (vox pop)

Anketa je veoma koristan dio radio programa. Možemo ga uraditi o bilo kojoj temi, a to je takođe i brz način da se emituje neka stvarna reakcija sa ulice na neku temu. Može biti zabavno da ga se snimi, montira i uključi u našu emisiju vijesti (bulletin) / složeni prilog (package) / neki drugi oblik programa. Međutim, ne smijemo zaboraviti da je to samo anketa i ne smijemo je smatrati jednako autoritativnom kao što je profesionalno vođeno istraživanje javnog mjenja. Vox pop reflektuje mišljenja samo nekoliko ljudi, a ne populacije općenito. U isto vrijeme, javno mnijenje stanovništva obično se nalazi u anketi (vox pop). Ključ uspjeha ankete leži u izboru lokacije, u načinu na koji biramo ljude koje intervjuišemo, u načinu na koji im fizički pristupamo, kako im postavljamo pitanja, kako montiramo materijal i kako pišemo scenario.

1. Izbor lokacije gdje se nalazim? Obično se vox pop radi na ulici. Negdje gdje ima prolaznika, sa notrnalnim protokom ljudi ako je moguće, na mjestima gdje ljudi zastaju da se odmore. Nemojte blokirati pristup ulazu prometni trotoar.Obratite pažnju na protok Ijudi i saobraćaja oko vas. Buka u pozadini može biti dobra, ali ponekad je preglasna. Zatvorite oči na sekund i poslušajte buku, ako sumnjate. Nemojte raditi ankete u kafićima u radnjama, osim ako je lokacija dio pride i ako ste unaprijed upitali menadžera za dozvolu. Izbjegavajte bile koju lokcaiju koja dovodi vašu sigurnost u pitanje. Ako sumnjate izadjite. Obratite pozornost na moguće poteškoće: npr. nestašna omladina koja se hvata mikrofona da nešto izvede neki "rap". nasilni pijanci. Sa iskustvom ćete razviti reporterski instinkt. Pratite ga.

2. Koga da izaberem? Po mogućnosti, balansiranu skalu populacije: mlade, stare, muške, ženske, slabo obrazovane, dobro obrazovane. etnički različite, bogate, siromašne itd. Medjutim, mi kršimo ovo pravilo kada iz nekon razloga želimo da ciljamo specifičnu grupu na temu koja ih se direktno tide, npr. studente o hrani u menzi, žene koje voze autobus o tome kako je biti žena vozač, starije ljude o uspomenama iz 1945. Nemojte birati problematične Ijude. (Pogledaj pasus br. 1.). Djeca obično daju dobre odgovore, ali prvo obezbijedite dozvolu od roditelja, i fizički se sagnite na nivo djeteta, usvajajući tehniku diskretnog mikrofona, prije nego što postavite pitanje.

3. Kako da pristupim osobama / kako da napustim osobe koju intervjuiram? Koristite govor tijela da naznačite vaše namjere i dolazak, naravno kadgod je to moguće, pokušajte da osigurate da vas vide kad dolazite. Dozvolite im da vide mikrofon dok prilazite, ali ga nemojte isturiti prema njima kao da se konfomtirate s njima. Nasmiješite se, budite opušteni i srdačni, budite ljubazni. Govorite polako i jasno, osigurajte da oni što brie tačno shvate ko ste, gdje radite, zašto im se obraćate, šta želite / šta ne želite. Vi tražite njihovo misljenje o tome i tome, a ne njihovo ime, adresu i broj telefona. Ako neko ne želi da bude intervjuiran, pristojno mu se zahvalite i otidjite od njega. Medjutim nekada vat nasmješen poziv za šetnju-i-razgovor može da se pokaže plodonosnim. Ako pristanu držite mikrofon čvrsto dok hodate. Ako neko pokušava da vam ispriča svoju životnu priču, zahavlite mu se i otidjite. Ne dozvolite da vas uvuku u duge i dosadne razgovore. Vi nemate vremena. Vat posao nije da sažaljevate ljude. Ako su dosada preživjeli bez vas, moći će i dalje bez vas. Snimite glasove na mikrofonu i vratite se na posao. Jedno pitanje koje de vam biti postavljeno je: "Kada ću biti na radiju?". Nemojte im odgovoriti precizno. Vrijeme emitovanja je urednikova odluka, a vaše obećanje samo ih može razočarati.

4. Kako postavljam pitanje? Za najbolje rezultate PRIPREMITE SE dobro. Kriteriji su jednostavni: TEMA mora biti INTERESANTNA, PITANJE mora biti LAKO RAZUMLJIVO, i PODSTICAJNO za odgovor. Ipak, izbjegavajte teme koje mogu biti uvredljive, izbjegavajte insinuacije.

Oprobajte pitanje na samom sebi. Da li vas ono podstiče? Ako ne, pokušajte ga postaviti na drugi način. Ne oklijevajte da promjenite pitanje čak i na ulici ako tako možete dobiti bolje rezultate.

Pazite samo da postavite tako izmjenjeno pitanje potrebnom broju ljudi za drugu verziju vox pop-a. Uvijek možete intervjuisanima da date pozadinu određene priče. Npr: "Amerikanci danas glasaju za svog novog predsjednika danas. Glavni kandidati su Bob Smith i Chuck Jones... Kad biste bili Amerikanac, za koga biste glasali"

Možete i da ih unaprijed upozorite na neka druga mišljenja: "Neki judi kažu da je Smith slab u vanjskoj politici, drugi kažu da je Jones samo površni šarmer... koje je vaše mišljenje o kandidatima? " Što god da je tema, razmislite kako da formulišete pitanje na ZANIMLJIV / ZABAVAN način. I posljednja primjedba. "Da li volite sladoled?" nije pitanje za vox pop. Radije pitajte "sta mislite o novom sladoledu sa ukusom borovnica? "

Savjet: Ljudi koji stoje u dvije-tri grupice mogu da učine vaš posao lakšim. Objasnite im pitanje i samo okrenite mikrofon od jednog ka drugom. Dobra je ideja ostati cijelo vrijeme sa pritisnutim dugmetom za snimanje na vašem magnetofonu, služeći se samo dugmetom za pauzu između pojedinih intervjua. Nema ničeg goreg od otkrića, po povratku sa zadatka, da ste odsjekli početak dobrog odgovora. Provjerite nivo snimanja prije svakog intervjua. Pazite da se ne vratite kući sa praznom trakom.

5. Kako montiramo dobijene odgovore? Potrudite se da vaš stil bude živ i izražajan. Izbjegavajte duge odgovore osim ako kazuju bitne stvari na originalan način. Ostavite malo prirodnog zvuka na početku i kraju vox pop-a, to zvuči bolje od naglog početka mrtvog završetka. Ako ste i VI na snimku sa nekom "ping-pong" replikom, i ako ona zvuči dobro, ostavite je. Možete poželjeti da u sredini vox pop-a uključite ponovite vaše originalno pitanje da biste podsjetili publiku i dali ključ novim slušaocima. Najvažnije od svega je kako montirate / režete ljudski glas. To mora da zvuči prirodno i mora tačno da odražava individualno mišljenje intervjuiranog. Ne smijete manipulisati odgovorima i ljudima. Obično je bolje IZREZATI vaše uvodno pitanje - VI NISTE toliko važni za vijest / priču, ODGOVORI čine priču. Ako se negdje čuje vas glas, tada uključite vaše ime u posljednji red odjave i napišite spikersku odjavu, npr: "Ovo je bio naš reporter Bili Kesoglavi koji je pokušao da sazna šta ljudi misle o sladoledu od borovnica." Naravno, uvijek nastojte da završite vašu anketu interesantnim odgovorom jer to donosi čist zaključak u nekim slučajevima, otvara mogućnost daljeg praćenja teme.

Materijal korišten na BBC Školi novinarstva Media centra Sarajevo