Pisanje pod pritiskom rokova
Pisanje pod pritiskom rokova
Konkretni saveti iskusnih američkih reportera o pisanju u vremenskom tesnacu. Od obezmeđivanja funkcionalne telefonske linije sa terena, pa sve do stanja svesti u koje reporter sebe mora dovesti da bi pisao opušteno uprkos ludnici pred krajnji rok.
Izvor: Notrain-Nogain.org
DAVID O'BRIEN:
Opustite se, čak i ako se to izgleda nemoguće. Usporite sve što se odvija u vašem umu i pokušajte zadržati izvjesni osjećaj smirenosti.
Pokušavajte tokom rada na priči držati sve konce u svojim rukama, tako da ne morate postavljati nikakva pitanja ili provjeravati činjenice kada se približi krajnji rok. Ako budete uredno vodili zabilješke u vezi sa i najmanjim događajima, biće vam lakše izbjeći paniku kasnije, u vrijeme kada ona može nanijeti najviše štete.
Najbolje je da tokom pisanja, pozadi na ekranu držite bilješke i materijal o opštim okolnostima.
Ako je potrebno, držite u rezervi drugu priču za slučaj da se predviđeni ishod preokrene u posljednjem času, i pobrinite se da se tekući/prateći materijal održi bez obzira na ishod. Ovo je sigurnosna mreža za ispunjavanje prostora, jer ćete tako imati više nego dovoljno materijala za zabavnu priču, ili više nego dovoljno pratećeg materijala za nešto poput sastanka nekakve komisije ili priloga o izborima.
Ne upisujte previše u onih prvih nekoliko pasusa samo zato što vam se ova priča čini važnijom od drugih. Prejako pisanje, troši dragocjene minute i odbija čitaoce.
Ako svoju priču šaljete sa nekog udaljenog mjesta, pobrinite se da imate na raspolaganju telefonsku liniju koja radi.
Pobrinite se da sa apsolutnom sigurnošću znate kad je posljednji rok za predaju priče, i nemojte ga propustiti.
KATHY BRISTER:
Potrebno je da sa sobom imate brojeve mobitela i kućnih telefona SVIH. Bez obzira na to, koristite ih štedljivo. Poštujte privatni život svojih izvora, kada je to moguće, pa će oni biti raspoloženi za razgovor kada vam zatrebaju.
Pobrinite se da ključni izvori imaju vaš broj telefona. Uštedjećete na vremenu ako primite važan poziv dok ste van ureda. Osim toga, izvorima će biti drago da i vi budete njima na raspolaganju, kao što su i oni vama.
Očekujte iznenađenja. Za slučaj potrebe, vodite uredno ažuriran registar citata, istraživanja i boja, koji bi mogli dodatno osvijetliti neku iznenadnu vijest u drugom danu izvještavanja o njoj.
MIKE WILLIAMS
Opšti savjeti:
Pošaljite čist primjerak, bez gramatičkih i pravopisnih grešaka. Ostavite sebi nešto vremena za ovu provjeru.
Kada zazvoni na uzbunu, vratite se osnovima: ko, šta, kad, gdje, kako i zašto.
Koristite kratke, opisne rečenice.
Jedna ideja u jednoj rečenici, ili čak jedna ideja u jednom pasusu.
Lead:
Neka bude jednostavan i kratak.
Opišite dramu, događaj i/ili zašto je važan.
Ne dozvolite da se zapetljate. Ako vam zapne, iskujte verziju agencijskog tipa - gole činjenice - i idite dalje. Vratite se na to mjesto ako budete imali vremena.
Lead prvog dana: dogodilo se nešto veliko, i evo ga tu, zajedno sa onim što slijedi.
Lead drugog dana: najnoviji razvoj ili sljedeći veliki korak u toj priči koja vam je već poznata.
Treći dan i kasnije: isto kao drugi dan, ili sažetak i perspektiva. Ovdje ćete koristiti pripovjedačke leadove.
Tijelo:
Gradite ga logički, odgovarajući na pitanja koja biste željeli znati da ste čitalac.
Svedite ga na suštinske elemente, neka bude jednostavno, i ne gubite se u detaljima koji su čitaocima nevažni.
Dok pišete, čitajte napisano, naglas, ako će vam to bolje pomoći.
Ostavite pet ili više minuta za fajliranje priče.
Tekst je preveden sa sajta Notrain-Nogain.org uz dozvolu uredništva.
URL originalnog teksta: http://www.notrain-nogain.org/Train/Res/Write/dline.asp