Prevare na društvenim mrežama: Kad nagradna igra oduzima novac
Prevare na društvenim mrežama: Kad nagradna igra oduzima novac
Lažne nagradne igre koje zloupotrebljavaju fotografije i nazive trgovačkih lanaca u BiH.
Foto: Freepik
Na Facebooku su česte nagradne igre čiji je jedini cilj prevara korisnika. Radi se o igrama koje se organizuju na stranicama koje imitiraju domaće trgovačke lance, a umjesto obećanih nagrada, oni koji nasjednu završe s uvećanim telefonskim računom.
„Rado provodim vrijeme na Facebooku, i kada sam vidjela priliku da osvojim 850 KM u jednoj igri, nisam ni na trenutak pomislila na probleme koje će mi ta igra donijeti.“ Ovako započinje svoju priču Vesna R., penzionerka iz Istočnog Sarajeva, koja je s nama podijelila iskustvo prevare na koju je „nasjela“ na ovoj društvenoj mreži.
„Mislila sam da mogu osvojiti vaučer koji vrijedi moje dvije penzije, a umjesto toga sam se pretplatila na uslugu zbog koje bi mi telefonski račun bio veći za 30 KM“.
Iskustvo ove penzionerke odnosi se na lažnu nagradu igru koja je objavljena na Facebook stranici koja na prvi pogled izgleda kao stranica trgovačkog lanca Konzum. U ovom slučaju naziv stranice je »KONZUM Bosna i Hercegovina.
Foto: Screenshot Konzum objava lažne nagradne igre
Od učesnika koji žele „okušati sreću“ traži se da odaberu jednu od tri ponuđene vrećice i broj izabrane vrećice unesu u komentar. Nakon toga dobijaju poruku od stranice u kojoj se navodi da je potrebno podijeliti objavu navodne nagradne igre u šest grupa kako bi stekli pravo na nagradu. Potom dobijaju poruku s poveznicom koja ih preusmjerava na stranicu gdje im se traži da unesu broj telefona. Na taj način postaju žrtve prevare jer, umjesto obećanih 850 KM, zapravo aktiviraju pretplatu koja im povećava telefonski račun.
Za Mediacentar su iz kompanije Konzum naveli da su se u više navrata susretali sa time da se na društvenim mrežama pojavljuju nagradne igre navodno povezane sa njima.
„Kompanija Konzum se u nekoliko navrata suočila s pojavom lažnih nagradnih igara na web stranicama i društvenim mrežama koje nisu povezane s našom kompanijom niti se nalaze na domenama u vlasništvu Konzuma. Ove aktivnosti su usmjerene na zloupotrebu našeg brenda i povjerenja naših kupaca, te iz tog razloga kada se pojave ovakve situacije uvijek nastojimo brzo reagovati i putem svojih službenih komunikacijskih kanala obavijestiti kupce o ovim neovlaštenim aktivnostima. Koristimo priliku i ovim putem skrenuti dodatnu pažnju našim kupcima da budu oprezni i da ni u kojem slučaju ne ostavljaju svoje lične podatke na sumnjivim stranicama ili profilima koji nisu službeni kanali Konzuma“, naveli su odgovoru.
Da su ovakve lažne nagradne igre, koje zloupotrebljavaju nazive i fotografije trgovačkih lanaca, na društvenim mrežama popularne i učestale svjedoče i podaci platforme Raskrinkavanje.ba koja se bavi provjerom činjenica u medijskim sadržajima.
Na ovoj platformi samo u decembru 2024. godine objavljeno je šest analiza u kojima je ustanovljeno da su na Facebooku bile aktivne lažne nagradne igre trgovačkih centara Bingo (1,2,3) FIS, (1,2) i Tropic (1).
Prinicip ovih nagradnih igara ukratko počiva na sljedećem: pokrene se stranica koja koristi logo poznate kompanije, objavi se poziv za nagradu igru, a onda se oni koji su iskušali sreću usmjeravaju na stranice na kojima se traži da ostave broj telefona, bankovne podatke, odnosno broj kartice ili se traži da preuzmu datoteku.
Svi koji poduzmu bilo koji od ovih koraka postaju žrtve prevare, bez obzira na to da li se time pretplate na uslugu koja im povećava telefonski račun, kao što se dogodilo sagovornici s početka priče, da li ostavljanjem podataka o broju kartice omogućavaju trećim licima da koriste njihov novac ili pak instaliraju na svoj uređaj datoteku s virusom koji također preuzima njihove podatke.
Kako se zaštiti od prevara na društvenim mrežama?
Kako bi se zaštitili od prevara na društvenim mrežama uvijek je potrebno prvo obratiti pažnju na naziv stranice. U pomenutom primjeru stranica se zove »Konzum Bosna i Hercegovina. Ukoliko se pogleda pažljivije, font u tamnoj boji i umetnut simbol » već su znak da stranica nije autentična – nije zvanična stranica ovog lanca.
Svaka stranica na Facebooku ima sekciju „informacije“. Potrebno je kliknuti na tu sekciju i ukoliko je stranica stvarna, bit će dostupni podaci kao što su broj telefona, email adresa te link webstranice kompanije. Na fotografiji ispod možete vidjeti kako izgleda rubrika „informacije“ lažne Konzum Facebook stranice.
Foto: Screenshot lažne Konzum stranice
Na fotografiji ispod prikazano je kako sekcija „informacije“ izgleda na zvaničnoj Facebook stranici Konzuma BiH.
Foto: Screenshot stvarne Konzum Facebook stranice
Informacija o stranici sa lažnom nagradnom igrom jednostavno nema. Veoma mali broj pratilaca još je jedan od pokazatelja da se radi o lažnoj stranici. Karakteristično za ovakve vrste prevara je i mali broj objava – najčešće, osim lažne nagradne igre, nema drugih sadržaja. Nasuprot tome, stvarne Facebook stranice trgovačkih lanaca imaju redovne, svakodnevne objave kojima promovišu svoje usluge.
Novinarka sa višegodišnjim iskustvom koja je pokrenula projekat „Medijska pismenost 60+“ Lidija Pisker objašnjava da su upravo starije osobe česte žrtve prevara na društvenim mrežama jer im nedostaje poznavanje tehničkih vještina ali i kritičkog pristupa pri upotrebi ovih sadržaja.
„Prema istraživanjima, značajan broj starijih korisnika društvenih mreža u BiH vjeruje informacijama s društvenih mreža, što ih čini ranjivijima na manipulacije i prevare. U BiH medijska pismenost starijih osoba još uvijek nije dovoljno razvijena, iako postoje inicijative poput projekta „Medijska pismenost 60+“, kaže Pisker.
Ovaj projekt podrazumijeva edukativne resurse koje su starijim osobama dijeljene putem Facebooka i fokusira se na prepoznavanje dezinformacija, zaštitu privatnosti te sigurno korištenje digitalnih platformi.
O tome kako i na koji način raditi na jačanju medijske pismenosti starijih osoba te ih time, između ostalog, zaštiti i od prevara na društvenim mrežama, Pisker ističe značaj pristupa koji kombinuje radionice i saradnju šireg društva.
„Rješenje ovog problema zahtijeva kombinaciju radionica uživo, javnih kampanja putem tradicionalnih medija i podrške kroz lokalne zajednice. Neophodna je i šira institucionalna podrška kako bi se omogućila dostupnost edukativnih programa starijoj populaciji u cijeloj zemlji. Pored toga, međugeneracijska saradnja, gdje mlađi volonteri pružaju podršku starijima, može značajno doprinijeti razvoju medijske pismenosti“, zaključila je Pisker.
Napomenula da je aktivan i projekat „Osnaživanje starijih: Putovanje kroz medijsku pismenost“ kojim se nastoje unaprijediti digitalne vještina starijih kroz interaktivne radionice i prilagođene edukativne programe.
Direktor agencije za marketing „Influence“ Srđan Dukić pojasnio je kako je, u zaštiti od internet prevara, posebno kada je riječ o starijim osobama, ključno osigurati odgovarajuću edukaciju kako bi se upoznali s osnovnim mjerama za očuvanje sigurnosti i razvili sposobnost kritičkog promišljanja o potencijalnim prevarama.
„Važan je i njihov osjećaj sigurnosti i podrške. Starije osobe trebaju znati da se uvijek mogu obratiti za pomoć, bilo članovima porodice, bilo prijateljima ukoliko naiđu na bilo kakav problem na internetu“, kaže Dukić.
Kod prevara na Facebook stranicama, Dukić ističe važnost provjere naslovne fotografije, naziva stranice i broja pratilaca. Također napominje da, ako nešto zvuči predobro da bi bilo istinito, vjerovatno zahtijeva dodatni oprez.
„Ipak, ukoliko nismo sigurni, najbolji način da procijenimo da li je nešto zaista to što se predstavlja je i analiza njihovog sadržaja i njihove ponude. Ukoliko je u pitanju internet prodaja, a pred vama se nalazi nerealno dobra ponuda, zapitajte se da li bi takva ponuda imala smisla u realnoj trgovini. Ukoliko vam neko nudi skup proizvod za 10% ili 20% redovne cijene, vrlo vjerovatno da se radi o pokušaju prevare“, ističe naš sagovornik.
Dukić smatra da je pomoć bliskih osoba koje su imale više iskustva na internetu najvažniji oblik edukacije i zaštite.
„Starije osobe je potrebno ohrabriti da više vremena provode na internetu, ali prije toga im objasniti da u digitalnom okruženju postoje izazovi i iskušenja, lažne nagradne igre, lažne ponude i da, ma koliko nešto primamljivo izgledalo, ne upisuju olako svoje podatke, pogotovo ne one osjetljive i brojeve sa platnih kartica“, zaključio je.
___
Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.