Dvadeset uloga uspješnog urednika

Dvadeset uloga uspješnog urednika

Saznajte kako biti urednik koji daje „punu uslugu“, a ne samo organizator. Da li ste znali da je dobar urednik istovremeno i novinar, trener, učitelj, učenik, psihijatar, dirigent, čitalac, bibliotekar, diplomata, urednik fotografije, grafički urednik, branilac, tužilac, humorista, propovjednik, bejbi-siter, sveštenik, plaćeni ubica, babica i regruter?

 

NOVINAR: Morate srcem i dušom biti novinar. Ako niste bili reporter barem godinu ili dvije, radite taj posao. Čak i kao urednik, imate mnogo prilika da pomognete svojim novinarima sa malo novinarskog rada. Dok novinari razgovaraju sa izvorima, surfajte webom i tražite dobre dodatne informacije umesto njih. Čak i ako niste direktno uključeni u pravljenje priče, možete se igrati novinara sa svojim novinarima. Budite radoznali. Postavljajte im pitanja. Što je najvažnije, pokažite veliki interes za ono što rade.

 

TRENER: Nemojte biti kao Bobby Knight, košarkaški trener koji svoje igrače gađa stolicama i uvredama. Budite kao Phil Jackson. Dobar trener postavlja igrače na pozicije koje su u skladu sa njihovim sposobnostima, jasno izlaže svoja očekivanja, daje potrebna uputstva i vođstvo, preuzima krivicu za neuspjehe i nesputano dijeli pohvale za uspjehe.

 

UČITELJ: Kada nudite savjete, uradite to tako da novinaru date nešto što može koristiti u budućnosti. Obratite pažnju na greške koje se stalno ponavljaju – preveliko oslanjanje na pasivne glagole, premalo citata, neprezican jezik – i upotrijebite ih za podučavanje.

 

UČENIK: Poštujte znanje svojih novinara i ono što možete naučiti od njih. Dajte im do znanja da ste spremni da učite i nemojte pokušati da se pretvarate da znate stvari koje ne znate. Razvijte obostrano koristan simbiotički odnos učenika i učitelja.

 

PSIHIJATAR: Saznajte šta je to što motiviše vaše novinare. Nekima je potreban rok da bi bili produktivni, dok neke uhvati nervoza kada su pod pritiskom. Nekima su potrebne stalne konsultacije i ohrabrenja, dok neki vole da ih se ostavi na miru. Razumijevanje njih i njihovih motivacija pomoći će vam da im pomognete.

 

MAESTRO: Razmišljajte o tekstu kao o dobroj pjesmi, a o sebi kao o dirigentu orkestra. Moguće je detaljno uređivati, ostaviti svoj pečat na ritmu i tempu priče, ukoliko je to neophodno, pa ipak poštovati i zadržati melodiju koju je postavio novinar. Vi znate koje riječi i fraze pokazuju da je novinar uneo puno razmišljanja i vanredan trud; ako su efikasne, ne dirajte ih svojim prljavim rukama. Izoštrite sluh čitajući dobro napisan tekst naglas.

 

ČITALAC: Čitajte, čitajte, čitajte sve što vam padne pod ruku. Druge novine, časopise, online diskusije gdje se mogu naći ideje za priče. Publicistiku zbog ideja za priče i istraživačkih metoda. Beletristiku zbog literarnih strategija i razvoja likova. Kriminalističke romane zbog narativnih tehnika.

 

BIBLIOTEKAR: Kada negdje nađete odlične priče, podijelite ih sa svojim novinarima. Isto uradite sa knjigama.

 

DIPLOMATA: Kada imate da kažete nešto o priči što novinar radije ne bi čuo, uradite to diplomatski. Prvo se usmjerite na ono što je dobro, a zatim na ono što nije. I koristite precizan jezik koji mu može pomoći – na primjer “Možeš li se sjetiti nekog konkretnog primjera koji bi čitaocima pojasnio poentu?”umjesto “Ovaj lid je grozan.”

 

UREDNIK FOTOGRAFIJE: Ma koliko molili svoje novinare da razmišljaju o slikama koje idu uz priče, sva je prilika da im oni neće posvetiti dužnu pažnju. Koliko god da je vaša foto-redakcija dobra, veće su šanse da ćete odabrati prave slike koje idu uz priče ako se i sami intenzivno uključite u ovaj proces. Ne treba, naravno, da se sukobljavate s urednikom fotografije, ali treba da slobodno predložite fotografije koje prikazuju suštinu teksta ili daju informacije koje se najbolje prenose fotografijom.

 

GRAFIČKI UREDNIK: Još jednom, treba stalno da razmišljate o tome koje informacije se mogu prikazati grafički da bi poboljšale priču. Informacije se često, naročito u istraživačkim pričama, mogu bolje predstaviti dijagramima, grafikonima ili mapama nego tekstom.

 

BRANILAC: Dobar urednik je spreman, voljan i sposoban da odbrani svoje novinare od svih zlih sila koje se spremaju da ih napadnu: ljutitih izvora, ljubomornih kolega, mušičavih novinskih direktora, itd. Vaši novinari moraju znati da ćete biti uz njih kad zagusti.

 

TUŽILAC: Ponekad morate igrati ulogu advokata optužbe u ime čitalaca i staviti svoje novinare u ulogu svjedoka koje ispitujete. Na kraju krajeva, vaša najveća odgovornost – zbog vas samih, zbog vaših novinara i vaše novine ili stanice – jeste odgovornost prema čitaocima. Ponekad to znači podvrgnuti novinare policijskim metodama (na uljudan način, naravno): Kako ovo znamo? Možeš li ovo reći jasnije? Imamo li statistike da potvrdimo ovaj zaključak? Koji je najbolji citat koji imaš? Šta je ovdje suština, ono najvažnije što ne želimo da čitaoci propuste? Da li je ovo ispravno? I tako dalje.

 

HUMORISTA: Stvorite veselu atmosferu. Da, neke priče jesu pitanje života i smrti. Ali, čak i u takvim slučajevima – ustvari, naročito u takvim slučajevima – šala u pravo vrijeme može olakšati pritisak i pomoći da se održi dobra radna atmosfera.

 

PROPOVJEDNIK: Širite vjeru u dobro novinarstvo onima iznad i ispod sebe, i kroz cijelu svoju organizaciju, kao i unutar i van redakcije. Što je najvažnije, pomozite svojim šefovima da shvate zašto im se isplati uložiti vrijeme i novac koji su potrebni za dobro novinarstvo. Pronađite dobre priče koje su napravile druge novine ili stanice, pokažite ih svima i započnite diskusiju o tome kako vi možete uraditi isto to – ili bolje – u svojoj redakciji. Ako dobijete priliku da pošaljete svog novinara negdje na mjesec, ili na dva ili šest mjeseci, da radi na velikom projektu ili istrazi, morate ga braniti unutar redakcije, kao njegov predstavnik za odnose s javnošću, naročito od drugih urednika i reportera koji se žale na vrijeme koje vaši ljudi dobijaju.

 

BEJBI-SITER: Bukvalno i figurativno. Ako su među vašim novinarima tata ili mama suočeni sa rokom za predaju priče, a ne mogu naći nekoga ko bi im pričuvao djecu, ponudite se vi. Slično tome, budite spremni i voljni da za ljude koji rade za vas uradite sve što možete da im olakšate stres izazvan svakodnevnim problemima. Figurativno – treba da budete bejbi-siteri svojim novinarima. Budite stalno upoznati sa njihovim dnevnim aktivnostima, kroz svakodnevne razgovore i bilješke u elektronskom fajlu. Neka vam tokom rada na dugoročnim projektima šalju sedmični sinopsis ili dopis o aktivnostima i dešavanjima te sedmice.

 

SVEŠTENIK/ISPOVJEDNIK: Poželite šta god ili koga god. Ako se molite idolima, to je vaša stvar. Ali, jednu zapovijed morate poštovati: Ne laži. Nikada, baš nikada nemojte obmanjivati nikoga u redakciji jer će vam se to sigurno vratiti. I uvijek budite posebno iskreni prema svojim novinarima. Takođe, budite neko kome novinari mogu priznati svoje grijehe bez straha od nezaslužene odmazde ili kazne. Ako nisu sigurni u neku činjenicu, ako su zabrinuti zbog greške, ako se nečega boje, treba da osjećaju da vam se mogu povjeriti.

 

PLAĆENI UBICA: Odličan urednik se ne boji da «povuče obarač», da objavi priču koja će vjerovatno izazvati negativne reakcije, te da preuzme na sebe sve negativne reakcije kada do njih dođe. «Povlačenje obarača» ima i drugu stranu, o kojoj novinari ne pričaju mnogo, ali je jednako važna. To je spremnost da smanjite gubitke, da obustavite priču ili joj promijenite pravac ako naprosto ne ide kako treba. Ako vaši novinari dobro rade svoj posao, ne treba da im smeta ako otkriju da priče nema, ili da se razlikuje od onoga što ste vi ili oni mislili da će biti kada ste počeli da je radite.

 

BABICA: Kada je novinar konačno spreman da «rodi» priču, potrebna mu je babica da pomogne na «porodu». To može značiti svašta, od zadavanja rasporeda rokova, do toga da mu kupite hamburger i pivo u onim napetim satima neposredno prije objavljivanja. I što je najvažnije, budite sa novinarom i nađite mu se pri ruci.

 

REGRUTER: Ako imate priliku da regrutujete i zapošljavate ljude, to je jedna od vaših najvažnijih uloga. Ne potcenjujte je. Izgradite i održavajte mrežu kvalitetnih novinara širom zemlje i iskoristite tu mrežu kad god imate otvoreno radno mjesto. Najbolja stvar koju urednik može da uradi je da zaposli dobre ljude.

 

Tekst na engleskom jeziku možete pročitati ovdje.