Mediji o skrnavljenju vjerskih objekata: Kako se kalio klik

Mediji o skrnavljenju vjerskih objekata:  Kako se kalio klik

Mediji o skrnavljenju vjerskih objekata: Kako se kalio klik

Ilustracija: Projekt ''Borba protiv zločina iz mržnje u Bosni i Hercegovini''

Evo čovjeka koji je obavio nuždu pred džamijom. Evo vam i video. Prijetio je imamu. Ovo je njegovo ime i ovo su njegove lične fotografije koje smo skinuli s društvenih mreža. On je Srbin. Psihički je nestabilan. Slobodno se iživljavajte. 

Ovako je, uprošteno, izgledalo izvještavanje o skrnavljenju džamije u Gackom u septembru ove godine. Stavljanjem u prvi plan identitet osumnjičenog i objavom njegovih prijetnji muslimanima, mediji su namjerno doprinijeli potpirivanju etničke netrpeljivosti i govora mržnje. I kao da to nije dovoljno, uz tekstove su objavljivali i video i fotografije na kojima počinilac (koji je, kako navode ti isti mediji, osoba sa psihičkim teškoćama) - obavlja nuždu.

“Rajković izvršio veliku nuždu ispred džamije u Gacku, pa slao poruke imamu Nuhiću”, bio je naslov teksta objavljenog u Faktoru, 23. septembra ove godine. Tekst je, sasvim nepotrebno, sadržao sliku nadzorne kamere kao i video samog čina, te skrinšot prijetnji muslimanima koje je osumnjičeni (u to vrijeme istraga je bila u toku) slao putem Facebook-a. Tekst je pratio sljedeći sažetak: 

“Riječ je o psihičkom bolesniku. Nas zabrinjava da nakon verbalnih prijetnji kolegi Nuhiću, koji je stotinama kilometara udaljen od njega, sada je počeo da djeluje agresivno. Ne treba zaboraviti da je taj čovjek svojim roditeljima bacio bombu prije nekih 12 godina, kazao je Bilalić.”

U tekstu, koji je velikim dijelom zasnovan na izjavama efendije Sadeta Bilalića, Faktor konstatuje:

“Prije nekoliko dana ispred centralne džamije Mehmed age Zvizdića u Gacku Danel Rajković, koji je poznat po konstantnim prijetnjama imamu Emiru efendiji Nuhiću, izvršio je veliku nuždu, a što su zabilježile nadzorne kamere. Rajković je još na slobodi i za sada, bez ikakvih sankcija, nastavlja sa slanjem gnusnih poruka, a očito s riječi prelazi i na djela. Pitanje je šta je sljedeće što bi Rajković mogao uraditi.

Glavni imam Medžlisa islamske zajednice Gacko Sadet efendija Bilalić kazao je kako ga je prizor zatekao po dolasku u džamiju.

- Nakon što smo pregledali video snimke da utvrdimo o čemu se tačno radi, pozvali smo policiju i pretpostavili smo o kome se radi. Izvjesni Danel Rajković obavio je veliku nuždu pred džamijom. Nakon toga sam dobio poruku od kolege imama Nuhića kojem je Rajković poslao poruku u kojoj je napisao šta je učinio. On je time potvrdio da je to on na snimku – kazao je Bilalić. ”

“Pretpostavili smo o kome se radi”, navodi efendija Bilalić. To je Faktoru bilo dovoljno da objavi informaciju, bez provjera navoda i traženja drugih izvora. Policija do momenta objavljivanja teksta nije potvrdila da je počinilac osoba protiv koje se digla hajka, ali je Faktor dopustio svom izvoru da se u članku “igra policije” i unaprijed optuži osumnjičenog, otkrivajući njegov puni identitet, te mu pritom “otvori i psihijatrijski karton”. I još i zastraši čitaoce konstatacijom da je “pitanje šta je sljedeće što bi mogao uraditi.”

Ako je osumnjičeni zaista psihički nestabilan, poruke koje je pisao i to što je uradio su, moguće, rezultat njegovog psihičkog stanja. Niti njegov identitet niti poruke koje je pisao nisu trebale biti objavljene. Identitet ne jer se izvještavanju o osobama s psihičkim poteškoćama treba pristupiti s posebnom pažnjom. Poruke pogotovo ne zato jer su prenošenje govora mržnje, čija objava ne doprinosi ničemu osim potpirivanju međuetničke netrpeljivosti. U nastavku teksta, Faktor navodi:

“Istakao je kako do sada nisu imali ovakve incidente u svojoj lokalnoj zajednici.

- U januaru je kroz Kulu prošla kolona sa zastavama i tada smo pozitivno odreagovali sa lokalnom zajednicom. Zaista me raduje današnja posjeta predstavnika Srpske pravoslavne crkve, glavnog paroha Velimira Kovača, koji je odmah došao. I dolazak komandira Policijske stanice u Gacku Danila Mrkovića. Oni su iskazali podršku – kazao je Bilalić. 

Ističe kako ne želi da se ovaj događaj protumači pogrešno.”

Nakon što ga je postavio na potpuno pogrešne temelje, tek u drugom dijelu teksta (do kojeg puno čitatelja/teljki ni ne stigne), Faktorov novinar/ka navodi “da efendija Bilalić ne želi da se ovaj događaj protumači pogrešno” i da u Gacku nije bilo etnički motivisanih incidenata. Istovremeno, skrinšotovi optuženikovih prijetnji muslimanima velikom su se brzinom počeli dijeliti po društvenim mrežama.

I drugi portali su postupili dosta slično u izvještavanju o ovom slučaju: navođenje identiteta osumnjičenog, izjave efendije o prijetnjama, prikazivanje čina obavljanja nužde i Facebook poruka i navođenje konstatacija da je osumnjičeni psihički bolestan. Čitateljima/teljkama nije trebalo puno više od toga da se na društvenim mrežama upuste u komentare, koji su često bivali jednako užasavajući kao i njegove poruke. Očekivano, bilo je i poziva na nasilje. Uz to, prijetnje su se pisale i na javnim objavama na profilu osumnjičenog (koji nije bilo teško naći jer su mediji objavili i njegov identitet i fotografije koje su našli na njegovom Facebook profilu) u vrijeme objave tekstova o ovom slučaju u medijima (druga polovina septembra ove godine).

Skrinšotovi komentara na vijest prenesenu na Facebook stranici portala Klix od naslovom ‘Danel Rajković izvršio veliku nuždu na ulazu džamije u Gacku’

Dnevni avaz, u tekstu objavljenom 23. septembra, piše sljedeće:

“APSURDI Ranije prijetio imamu Emiru ef. Nuhiću

Ovo je Danijel Rajković koji je vršio nuždu pred džamijom u Gacku: Šta psihički nestabilne osobe rade na ulici?

Društvo i zdravstvene ustanove moraju skloniti ovakve psihičke bolesnike s ulice na trajno liječenje dok ne bude kasno, izjavio je efendija Bilalić

Veliku nuždu ispred džamije u Gacku izvršio je Danijel Rajković, za kojeg i imam Sadet ef. Bilalić, glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Gacko, kaže da je psihički nestabilna osoba.

Nakon što je Rajković počinio ovaj skandalozni čin, nazvao je imama Emira ef. Nuhića, kojem je u martu ove godine prijetio tako što mu je poslao poruke sa svog Facebook profila. ”

I dok je Dnevni avaz bio tobože zabrinut za sigurnost građana usljed nezbrinjavanja psihičkih bolesnika, neki online mediji su iskoristili priliku da utvrde da je to, prije svega, uradio Srbin.

Portali Pozitivmedia.info, Dobardan.info, Lifestyledom.info, Novadanas.com, i drugi, ovakvim su naslovima htjeli upecati klikove:

“Ovo je Srbin koji je izvršio veliku nuždu pred džamijom i poslije se time hvalio na Facebooku: Na sve muslimane treba baciti atomsku bombu ili ih zaraziti nekom teškom bolešću.

Ovo je Srbin koji je izvršio nuždu pred džamijom, pa se pohvalio na Facebooku. “Treba na vas muslimane ispaliti nuklearnu bombu ili zaraziti vašu djecu nekom smrtnom bolešću” A šta je tek rekao za Srebrenicu… ”

Slučaj “Razvratna Albanka”

Senzacionalizam, huškanje i klikbejtovi o slučajevima skrnavljenja vjerskih objekata idealan su mamac za klikove i komentarisanje na društvenim mrežama. Tako su, npr., tekstovi o “razvratnoj Albanki koja je snimala spot u crkvi na Kosovu”, danima bili među najčitanijim na portalima u Srbiji. Naslovi, a i sami tekstovi su navodili pjevačicinu nacionalnost (ponekad čak i više puta, te koristeći pežorativne termine kao, npr. “šiptarska pevačica”), i isticali da je snimala “razvratne scene” i “eksplicitne kadrove” i da je bila “polugola” u “srpskoj svetinji”.

Kurir, 18. novembra: “ALBANSKE PEVAČICE OPET SKRNAVE SRPSKE SVETINJE: Polugola Albanka snimila razvratne scene za spot u Crkvi Svetog Nikole!

Pevačica albanskog porekla sa švajcarskim državljanstvom, Albana Azizi, zgrozila je javnost kada je obnažena snimila spot u Crkvi Svetog Nikole u Novom Brdu kod Prištine.

Krajem oktobra, a povodom snimanja svog novog spota, u hram je stigla Albanka rođena u Bernu u Švajcarskoj, studira stomatologiju i muziku na konzervatorijumu, a odlučila je da se obnaži baš u ovoj pravoslavnoj svetinji, i to nakon što je hram tokom cele godine bio izložen raznim napadima. (...)

Pevačica Azizi nije čak ni zatražila dozvolu za snimanje eksplicitnih scena, već je to učinila samoinicijativno, bez ikakvih pitanja, pred očima Srba koji žive u Novom Brdu.”

Blic, 18. novembra: “Još jedna polugola Albanka snimala spot u srpskoj crkvi na KiM (VIDEO)

Pevačica albanskog porekla sa švajcarskim državljanstvom, Albana Azizi, još je jedna koja je zgrozila javnost time što je obnažena snimila spot u Crkvi Svetog Nikole u Novom Brdu, nadomak Prištine.

'Išla sam sa drugaricama samo da bih pila'/ haljinu koju sam obukla...', /srce će ti iskočiti , srce će te izdati"...To peva pevačica Albana Azizi u pravoslavnom hramu Svetog Nikone u Novom Brdu.

Polugola, naslonjena na stub u crkvi, oslonjena na kapitel jednom savijenom golom nogom, priča svoju ljubavnu priču. ”

Espreso.rs, 19. novembra: “ALBANKA JE POLUGOLA SNIMILA SPOT U SRPSKOM MANASTIRU: Samo da vidite šta radi, OVO JE BRUKA (VIDEO)

U spotu, koji RTK emituje u udarnim terminima, Albana Aziz obnažena sa još nekoliko devojaka obučenih u albansku nošnju promoviše svoju novu pesmu. Sličnu stvar pre pet godina uradila je i pevačica Era Istrefi u Hramu Hrista Spasa u centru Prištine.

Srpska lista osudila je ovakvu praksu, navodeći da je to 'bestidno skrnavljenje svetinja i objekata Srpske pravoslavne crkve i srpske kulturne baštine na KiM'. Inače, novobrdska tvrđava i porušeni hram u poslednje vreme su više puta oskrnavljeni. ”

Nisu, zato, bili iznenađujući komentari na ovakve tekstove na društvenim mrežama.

Skrinšot komentara na vijest objavljenu na Facebook stranici Blica pod naslovom ‘Još jedna polugola Albanka snimala spot u srpskoj crkvi na KiM (VIDEO)’

“Propaganda usmerena na stvaranje etničkog animoziteta se najjednostavnije sprovodi selektivnim isticanjem ekstremnih situacija kao uobičajenog i rasprostranjenog ponašanja pripadnika grupe koju treba predstaviti kao neprijatelja. U odsustvu stvarnih ekscesa, oni se proizvode tako što se preuveličavanjem marginalnih događaja upotrebom senzacionalističkog jezika stvara privid javnog značaja”, kaže sociolog Dario Hajrić iz Srbije. “Skrnavljenje sakralnog je zgodan način za ‘pojačavanje’ događaja zato što je neopipljivo i iracionalno: ono ima onoliku snagu koliku mu mediji pripišu, a oni su u stanju da vrlo efikasno pothranjuje postojeće predrasude.”

Slučaj “pucnjava na Ferhadiju”

Prošle godine, 23. augusta portal Srpska Cafe na osnovu nezvaničnih informacija je objavio informaciju da je tog dana policija uhapsila osobu koja je ispalila više hitaca prema banjalučkoj džamiji Ferhadija, a što su prenijeli i drugi mediji kao što su ATV, Oslobođenje, Klix.ba, i Dnevni avaz.

Dan poslije, Muftijstvo banjalučko je osudilo taj “vandalski čin” za koji je navadeno da se može okarakterisati “kao teroristički”. Uslijedila je i reakcija reis-l-uleme Islamske zajednice Huseina ef. Kavazovića, koji je za Radio Sarajevo rekao da je “za ovaj događaj u Banjoj Luci odgovorna politika Milorada Dodika i šutnja srpskih elita”. S druge strane, MUP RS je za Klix.ba saopštio da su u incidentu učestvovale dvije osobe u alkoholiziranom stanju i da pucanj nije bio usmjeren prema džamiji.

Pošto je identitet tih osoba u međuvremenu otkriven (jedan od njih, odnosno vlasnik pištolja iz kojeg je pucano je, ispostavilo se, Aleksandar Kopanja, sin pokojnog novinara Željka Kopanje), neki mediji su prenijeli i njegove izjave. On je za Agenciju Patria izjavio da je sjedio sa prijateljima u jednom ugostiteljskom objektu u blizini Ferhadije, kad je jedan od njih uzeo njegov pištolj i ispalio metak uzrak te se izvinio građanima, a za Dnevni avaz rekao da je bila riječ o “pijanskoj gluposti”, te da se on cijeli život “bori protiv četnika” (kako je istaknuto i u naslovu Avazovog teksta).

Incident se dogodio u toku bajramskih praznika i u predizbornom periodu, pa je bio zgodno iskorišten za politiziranje kroz saopštenja prenesena putem nekih medija, kao npr. ono potpredsjednika RS-a Ramiza Salkića, objavljeno na Klix-u: Salkić nakon incidenta: Pozivam Bošnjake da ostanu mirni i dostojanstveni:

“Primitivni napad na Ferhat – pašinu džamiju, koja je ponos muslimana u Bosni i Hercegovini i Evropi, te nacionalni spomenik naše domovine, na najveći muslimanski blagdan, posljedica je radikalne i separatističke politike vlasti u bh. entitetu RS. Ponovno pojavljivanje radikalnih elemenata koji napadaju najveće vrijednosti muslimana, ali i druga dešavanja i okolnosti koje su prethodile ovom napadu, pokazuju da je sve povezano i da je plod organizovanih aktivnosti koje provodi predsjednik entiteta, Vlada i NSRS.”

Ili kroz komentare kao npr. Dodikov pucanj u Ferhadiju (Preporod - Islamske informativne novine):

“Posljednji incident se desio u noći sa 2. na 3. dan najvećeg muslimanskog blagdana Kurban bajrama, iz kafića koji se nalazi prekoputa glavnog ulaza u Ferhadiju džamije, ispaljen metak na Ferhadiju. Oni koje je MUP RS priveo i saslušao pravdali su se da je ispaljen samo jedan metak, da su bili u pijanom stanju, da nije pucano direktno na džamiju itd. Međutim, iz kafića koji se nalaze 15 metara od ulaza u džamiju i u kojima je dozvoljeno da se toči alkohol i pijanči do ranih jutarnjih sati pucanje iz vatrenog oružja ne može biti u drugom smjeru do li u džamiju! ”

Iako mediji u ovom slučaju nisu isticali religijsku i etničku pripadnost učesnika incidenta, činjenica da su objavili nezvanične podatke doprinijela je tome da se slučaj predstavi kao napad na Bošnjake. O slučaju kasnije više nije izvještavano u medijima pa čitatelji/ke nisu dobili informaciju o tome da li je policijska istraga završena i šta je njome utvrđeno. Umjesto da se oslone na provjerenu informaciju, mediji često iznose nepouzdane podatke i namjerno prave tenzije da bi povećali čitanost svojih tekstova.

Ovo su neke od preporuka za medije:

Dizajn: Hana Kevilj

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.