Koje medijske sadržaje u Kalesiji i regiji Birač prate mladi i šta misle o njima?
Koje medijske sadržaje u Kalesiji i regiji Birač prate mladi i šta misle o njima?
Foto: Srebrenica, Mediacentar
Mladi u Kalesiji i opštinama Birač regije mnogo vremena provode uz medije i društvene mreže. Većinom prate online medije, posebno lokalne, kojima više vjeruju u odnosu na regionalne i nacionalne i preko kojih dobivaju informacije. Kritični su prema medijima i smatraju da u njima dominiraju negativne vijesti i političke ličnosti, ali većina ne uspijeva obrazložiti načine na koje mogu provjeriti vjerodostojnost neke informacije. Nezadovoljni su ponudom lokalnih medija i smatraju da više prostora trebaju ponuditi mladima, pokazali su nalazi tri fokus grupe koje su održane u Srebrenici, Vlasenici i Zvorniku sa 42 učesnika između 18 i 35 godina.
Učesnici fokus grupa uglavnom provode između jednog do tri sata dnevno prateći TV, radio, printane i online medije (oko 40 posto). Petina ih uz te medije dnevno provede do jednog sata, a četvrtina više od tri a manje od pet sati, dok 14 posto učesnika provodi više od pet sati prateći TV, radio, printane i online medije. Oko 33 posto učesnika provodi više od tri i manje od pet sati dnevno na društvenim mrežama i blogovima. Šesnaest posto njih provede manje od sat, oko trećine između jednog do tri sata, a 17 posto više od pet.
Rezultati fokus grupa upućuju na to da mladi znatno više koriste društvene mreže i online medije u odnosu na TV i radio emitere i printane medije. Kao što jedan učesnik u Vlasenci objašnjava: „Pa sad preko interneta sve možeš pratiti i ako si nešto propustio, možeš pustiti sebi, lakše je i pristupačnije nego da čekaš 11 sati da puste da gledaš to što te interesuje“.
Od medija, učesnici fokus grupa najviše prate online medije zbog informativnog i zabavnog sadržaja, a mnogi kažu da do tih sadržaja dolaze preko društvenih mreža, skrolajući i otvarajući one linkove koji ih interesuju. Televizijske programe više gledaju zbog sporta i zabave, filmova i dječijih programa (oni koji imaju djecu), a radio slušaju tokom posla i kako bi se opustili. Printane medije učesnici u fokus grupama iz Birača i Kalesije gotovo da ne čitaju.
Neki od omiljenih medija |
Srebrenica i Bratunac: eSrebrenica, UPS media, Despotovina.info i Zvornički.ba, Buka, Slobodna Evropa, Index.hr, Jutarnji, B92, Al Jazeera Balkans, Telegraf, Blic, Klix, Sport klub, Arena, RTS, Bobar radio, Kurir |
Vlasenica i Milići: UPS media, Radio Magic, Info portal 24, E-trafika, ATV, BN, RTRS, RTS, Radio S, Blic, Politika, Večernje novosti, Birač danas, RTRS, Dnevni avaz, Nezavisne novine, Prva TV, Pink, OBN |
Zvornik i Kalesija: Tuzlanski.ba, Tuzlarije, Zvornički danas, Zvornički.ba, Bijeljina danas, Al Jazeera Balkans, Radio Osvit, Radio Slobomir, Blic, B92, Avaz, Klix, Radio Sarajevo, BN, Glas Drine |
Najpraćeniji mediji (TV, radio, printani i online) među učesnicima su lokalni online mediji iz njihove ili okolnih općina i pojedini veći, uglavnom komercijalni online mediji i TV emiteri iz Srbije, Bijeljine, Banje Luke i Sarajeva. Među omiljenim lokalnim medijima su UPS media i Zvornički.ba, a među najpopularnijim regionalnim i nacionalnim medijima su Blic, B92, RTS, BN, Klix.ba i Al Jazeera Balkans. Uočljivo je da učesnici srpske nacionalnosti više prate medije iz Srbije i Banje Luke, a oni bošnjačke nacionalnosti medije iz Sarajeva i Tuzle. Ipak, potrebno je naglasiti da lokalne medije i neke veće regionalne medije kao N1 i Al Jazeeru Balkans spominju učesnici obje grupe, što upućuje na važnu ulogu koju lokalni mediji ali i regionalni mediji koji se drže profesionalnih standarda mogu imati u poboljšanju među-etničkih odnosa.
Pojedini učesnici, ipak, ne prave razliku između društvenih mreža i medija te za svoje omiljene medije navode Facebook i Instagram, preko kojih i dolaze do informativnog i zabavnog sadržaja. Društvene mreže, naročito Facebook i Instagram, učesnici koriste na dnevnoj osnovi radi komunikacije i praćenja različitih sadržaja, a neki od ranih jutarnjih sati i po cijeli dan. Omiljene grupe i profili na društvenim mrežama su oni koji se odnose na njihov posao ili studij, sportske grupe, humorističke grupe i profile lokalnih medija.
Neke od omiljenih stranica na društvenim mrežama i blogovi | |
Srebrenica i Bratunac | Slavorum, Buka, UPS media, muzičke grupe, sportske grupe |
Vlasenica i Milići | ATV, Birač Danas, Info portal, sportske i humoristične grupe, ženski magazini |
Zvornik i Kalesija | Radio Osvit, Zvornički.ba, Zvornik danas, Bijeljina danas, bloger Srđan Puhalo i kolumnist Dragan Bursać |
Zanimljivosti i nepovjerenje u medije
Teme koje učesnike fokus grupa u Birač regiji i Kalesiji zanimaju su raznovrsne i uključuju sport, zabavu, edukaciju, zdravlje, kulturu i biznis. Kažu da ih interesuju i ''zanimljivosti'' , termin koji može uključivati različite sadržaje poput hrane, životinja, šoubiza, ljepote i zdravlja, ali i edukativne i političke teme. Ipak, većinom nisu zainteresirani za politiku, ali kažu da su političari i političke teme previše zastupljeni u medijima i javnom diskursu, te da ih ne mogu izbjeći.
„Politika je sveprisutna u našem društvu. Bez vašeg potpisa u nekoj političkoj partiji ne može se naći posao, korupcija vlada, sve ide preko politike, moramo biti obaviješteni ko je ko u toj hijerarhiji političkoj, tako da moramo da imamo barem neko osnovno znanje o politici“, izjavio je jedan učesnik u Srebrenici.
Učesnici fokus grupa u ovim dijelovima BiH više vole audiovizuelne medijske sadržaje u odnosu na tekstualne, iako pojedini učesnici kažu da radije čitaju tekstove. Od audiovizuelnih sadržaja neki učesnici preferiraju kvizove, debate, dokumentarne i istorijske programe, kao i pojedine YouTube kanale. Samo mali broj učesnika spominje pojedine televizijske programe, a još rjeđe debatne i političke emisije ili one o kulturi, poput Zabranjenog foruma (Pink TV) i Kulturnog dnevnika (RTS). Prethodna istraživanja su pokazala da većina mladih ne prati debatne i političke emisije i da informacije i medije uglavnom ne traže fokusirano, nego konzumiraju ono što im na neki način dođe, najčešće preko društvenih mreža. Kao što je jedna učesnica u Srebrenici rekla: „Kad bolje razmislim, shvatim da i ne obraćam pažnju na to koji medij piše, ako mi je neka vijest zanimljiva. Ako mi naslov privuče pažnju i tema o kojoj se piše... “
Učesnici fokus grupa kritični su prema medijima jer kažu da u njima dominiraju negativne vijesti, političke ličnosti i reality programi. Smatraju da su mediji povezani s političkim strankama i da sadrže mnogo copy-paste materijala, posebno lokalni online mediji. Ipak, ne elaboriraju šta čini neke medije vjerodostojnim, a neki se, kako kažu, vode osjećajima (stvaraju u meni ružne emocije) ili komentarima drugih na društvenim mrežama. Više, ipak, vjeruju lokalnim medijima jer, kako kažu, takve informacije je lakše provjeriti i pojedinim regionalnim medijima kao N1 i Al Jazeera Balkans. Smatraja da lokalni mediji imaju značajnu ulogu jer im nude lokalne informacije, jer u njima mogu pročitati priče o nepoznatim uspješnim ljudima iz regije i jer za lokalne zajednice mogu imati važnu ulogu u hitnim slučajevima. Razlog takvog povjerenja u lokalne medije jedna učesnica u Srebrenici vidi u nepostojanju alternativa.
Učesnici fokus grupa u regiji Birač i Kalesiji nisu potpuno zadovoljni ponudom lokalnih medija i govore da u njima nedostaje informacija o seminarima, mogućnostima zapošljavanja i stažiranja, kao i stručna mišljenja i analize. Informacije o, naprimjer, strategijama lokalnog razvoja, često su nerazumljive, i jedna učesnica iz Vlasenice smatra da takvi dokumenti trebaju biti predstavljeni u medijima na način da su zanimljivi i razumljivi građanima.
Učesnici smatraju da bi mediji trebali dati više prostora mladima, izvještavati o njihovim aktivnostima i incijativama, te zapošljavati mlade novinare i urednike. Također smatraju da mediji trebaju više pisati o kulturi i određenim tabu temama, poput mentalnog zdravlja.
„Depresija je jako zastupljena i mnogo je ljudi u depresiji, a uopšte ne znaju da prepoznaju to zato što se ne govori o tome.... Naprimjer pogotovo za srednjoškolce... Oni su u jakim previranjima ... i jako su podložni spoljnjim utjecajima, u društvu i sve što mi njima nudimo, oni to prihvataju“, rekla je jedna učesnica u Srebrenici.
Nemogućnost pronalaska posla i odlazak mladih
Manjak vještina medijske pismenosti mladih ali i povjerenje u lokalne medije čine mlade podložnim različitim etno-nacionalnim selektivnim sadržajima, koji su, kako smo analizirali u prethodnom članku, prisutni u medijima u Birač regiji i Kalesiji. Pored toga u tim medijima nedostaje edukativnog i zabavnog sadržaja koji je posebno namijenjen mladima i sadržaja u kojima se govori o problemima s kojim se oni susreću. Sredstva koja se ulažu u medije, poput ugovora sa lokalnim vlastima, ne usmjeravaju se na takve projekte.
Intervjuisani predstavnici medija u ovom istraživanju kažu da je razlog tome nedostatak finansijskih sredstava, neprofitabilnost takvih sadržaja ali i generalno nezainteresiranost mladih za učešće. Inicijative u lokalnim medijima sa mladima ili za mlade većinom su stale zbog odlaska mladih ili njihove nezainteresiranosti, govore predstavnici lokalnih medija iz Birača i Kalesije. Ipak, postoje određene inicijative poput UPS media, community medija Udruženja Prijatelji Srebrenice u kojima rade mladi novinari i koji je prvenstveno namijenjen mladima iz Birač regije.
„Ono što je vidljivo jeste da su mladi ljudi na udaru politike i na udaru jedne strategije kupovine duša i kupovine glasova. Ne postoji istinska, odgojna briga za mladog čovjeka kao pojedinca, u smislu da se potcrtava važnost građenja vlastite karijere, da se razgovara o ličnom razvoju, o prepoznavanju vlastitih talenata i napretka u tom pravcu. Mislim da se mladi ljudi vide kao taoci, jednostavno kao pripadnici nekog čopora ili neke grupe koja treba potpuno neki plemenski princip u kojem se gubi vrijednost. Što je izuzetna šteta iz razloga što imamo izuzetno talentovane mlade ljude... Međutim, jednostavno sredina ih ne vidi kao stručnjake i ne vidi ih kao pojedince, već ih jednostavno vide kao buduće glasače. Mislim da drugačije ne mogu da dobiju ni posao“, kaže Dragana Jovanović, predsjednica Udruženja Prijatelji Srebrenice.
Nemogućnost pronalaska stalnog zaposlenja je tema koja se povlači u svim razgovorima, intervjuima i fokus grupama sa mladima i predstavnicima medija u Birač regiji i Kalesiji. Zbog nezaposlenosti veliki broj mladih odlazi u druge dijelove BiH i druge države. Većini općina u tom dijelu BiH nedostaju aktivni kulturni ili omladinski centri, a i ulaganja u projekte mladih su, kažu, nedovoljna. I dok se recimo u Zvorniku alociraju određena sredstva za mlade, kako kažu predstavnice gradske uprave, ipak nedostaje sadržaja. Jedna od učesnica fokus grupa u Srebrenici kaže kako nedostaje i alternativnih političkih opcija, te mladi većinom ne glasaju i ne ulaze u politiku.
„Mladima u Srebrenici, onima koji su završili školavanje ili mogli bi da rade nešto, nedostaje prvenstveno posla, izvori egzistencije, onda im nedostaje sve drugo, zabava, jer Srebrenica je maltene mrtav grad“, govori Marinko Sekulić, urednik RTV Srebrenice. Kaže da su upravo to teme kojima se lokalni mediji trebaju posvetiti. „Nezaposlenost, mogućnost dobivanja posla, mogućnost pokretanja nekog vlastitog biznisa, mogućnost plasmana nekih proizvoda poljoprivrednih... To su tema koje ljude najviše interesuje, a onda sve drugo“.
Istraživanje Mediacentra Sarajevo o medijima u Birač regiji i Kalesiji rađeno na osnovu mapiranja medija, pregleda ilustrativnih primjera medijskih sadržaja, tri fokus grupe sa mladima i 21 intervjua sa predstavnicima medija i ekspertima.
O mladima i društvenim mrežama u Birač regiji i Kalesiji, čitajte naredne sedmice na media.ba.
___
Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.