Uloga novinarstva u digitalnom dobu
Uloga novinarstva u digitalnom dobu
Balansiranje između prihoda i sadržaja
Bez obzira koja je platforma u pitanju, prvenstveni zadatak novinarstva je da obezbijedi informacije koje daju značenje i kontekst događajima koji oblikuju naše živote, naše okruženje, naš svijet. Pri tome, naš je najveći interes odgovornost i vjernost zadatku služenja javnosti kroz pravično i tačno izvještavanje.
Ali, u doba kada se pojavljuju novi oblici komunikacija, moramo se prilagođavati i razvijati da bismo bili dorasli ovom izazovu ako želimo da zadržimo svoj značaj. Naš novinarski zadatak sa sobom nosi odgovornost da do publike dopremo na načine koji sežu dalje od pisane riječi. Moramo iskoristiti pojavu novih tehnologija da bismo omogućili još dublji doživljaj vijesti kroz multimedije i interaktivnost. Moramo prihvatiti činjenicu da publika želi da izabere načine na koje će biti informisana i da oblikuje svakodnevni govor. Ukoliko ne uspijemo da prihvatimo ovu novu realnost, rizikujemo da izgubimo vjerodostojnost i ključnu ulogu u informisanju stanovništa.
Profesionalno novinarstvo zahtijeva sredstva za vršenje svog zadatka, što znači da preduzeće mora da zarađuje da bi se izdržavalo. Kao što se mijenja priroda novinarstva, tako se mijenjaju i ekonomski modeli kojima se ovaj posao finansira. Kao rezultat toga, stari sukobi između vijesti i reklama su povećani, a stvoreni su i novi. To zahtijeva veću komunikaciju između ljudi zaduženih za vijesti i reklame o tome da li će se i kako stvarati nove granice i kako će se one objasniti publici i oglašivačima.
Principi
• Uređivački integritet je presudan u zadržavanju povjerenja publike i vjerodostojnosti profesije.
• Uređivačka i poslovna strana poslovanja treba da otvoreno komuniciraju o tome kako najbolje iskoristiti sve veće ekonomske mogućnosti online.
• Istraživanja tržišta i pokazatelji poslovanja su važna sredstva koja pomažu u donošenju odluka o sadržaju, ali ne treba da budu jedini kriteriji. Mora postojati ravnoteža između sadržaja koji donose prihode i rada u službi javnosti.
• Doživljaj korisnika je na prvom mjestu. Treba pažljivo procijeniti modele reklamiranja i sponzorstva da bi se ustanovio njihov uticaj na doživljaj korisnika. Korisnicima treba da budu jasni sadržaji koji su napravljeni iz uređivačkih ili komercijalnih interesa. Reklame i sponzorstvo treba označiti.
Protokoli
Kako održati ravnotežu između sadržaja koji će sigurno usmjeriti promet ka vašem siteu i sadržaja koji služi javnom interesu? Gdje se tu uklapa novinarstvo u službi javnosti?
Privlačenje publike i služenje javnom interesu su oboje nužni za relevantno novinarstvo. Potrebno je uspostaviti standarde i za vijesti i za reklamiranje i međusobno ih usaglasiti.
Kako razriješiti sukob i sporove između vijesti i reklamiranja?
Svaka medijska kuća treba da ima definisan proces odlučivanja, sa rješenjima zasnovanim na gore navedenim principima.
Kako pokazatelji poslovanja i istraživanje tržišta treba da utiču na procjenu vijesti?
Osoblje treba obučiti da tumači pokazatelje poslovanja i mjerenje prometa i njihov uticaj na cijeli proizvod i na novu disciplinu. Statistika može zavarati. Analiza podataka zahtijeva obuku i stručnost. Rukovodioci su odgovorni za tumačenje pokazatelja poslovanja i njihovu primjenu u kontekstu novinarske misije.
Kako novinari treba da drže korak sa promjenama u novim tehnologijama i navikama konzumenata?
Redakcije treba da ulažu u obuku radi osposobljavanja osoblja za zadovoljenje potreba publike. Tehnologiju moramo koristiti na sadržajan način, koji je zaista koristan za sve zainteresovane. Moramo biti fleksibilni i proizvoditi i objavljivati sadržaj za nove načine konzumacije.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prevod sa engleskog: Kanita Halilović
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
U avgustu 2006. godine, Poynter (www.poynter.org) je okupio tim online novinara iz cijele zemlje na razgovor o pitanjima koja se tiču njihovog rada. Oni su pripremili ove smjernice o etičkom novinarstvu na Webu. Pročitajte više o konferenciji u tekstu Bob Steelea, “Gotovo je sa zbrkom: Priručnik o online etici."
Ovaj tekst dio je dokumenta „Etika online novinarstva: Smjernice sa konferencije” objavljenog 11. februara 2007. na web stranici Poynter.org.
Ovaj odjeljak su sastavili: Bruce Koon, Theresa Moore, Joe Michaud, Dennis Ryerson, Joel Sappell i Kelly McBride.
Tekst je preuzet i objavljen na MC Online uz odobrenje web portala “Poynter.org”. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja “Poynter.org” web portala.
Prevod i objavljivanje ovog teksta na MC Online omogućeni su zahvaljujući projektu Veza za zajednički angažman (VEZZA) koji podržava Švicarski ured za razvoj i saradnju (SDC). Više informacija o projektu VEZZA možete dobiti ovdje.