Mediacentar Sarajevo & Frontline Club London

Mediacentar Sarajevo & Frontline Club London

2012
Mediacentar Sarajevo i Frontline Club iz Londona, uz finansijsku podršku Media Programa Open Society Foundation London već tri sezone uspješno organizuju večeri zajedničkog programa. Program je dio Frontline Club Events projekta koji se implementira u saradnji sa partnerskim organizacijama u glavnim gradovima Albanije, Bosne i Hercegovine, Češke, Gruzije, Slovačke, kao i u 20 različitih gradova Rusije. Projekcijama dokumentarnih filmova i organiziranjem debata, projekt ima za cilj da informira javnost o aktualnim društvenim temama, slaveći nezavisno i kvalitetno novinarstvo te potakne razmjenu mišljenja.
 
Pet godina aktivnosti bile su prilika da se u prostorijama Mediacentra održi niz zanimljivih debata (17), filmskih projekcija (19), koncerata (4), predavanja (3), pozorišnih predstava (1) i promocija knjiga (1), koje su okupile posjetioce različitih profila – novinare, medijske i kulturne radnike, profesore, studenate, predstavnike nevladinog sektora, umjetnike i širu javnost. 

Mediacentar je ugostio i popularne muzičke stvaraoce kao što su: Damir Avdić-Diplomatz, Validna legitimacija, Sanel Marić Mara, te nekoliko puta organizirao gostovanje DJ-a sa Radio Sarajeva. 

Interes za prikazanim dokumentarnim filmovima u javnosti je bio veliki što dokazuju i zahtjevi pojedinih univerziteta, NVO-a i javnih servisa za dodatne projekcije.
 
Sezona I (2010/2011)
 
Progam je započeo projekcijom dokumentarnog filma „Seven years on the Frontline: Anna Politkovskaya” (2008) nakon čega je upriličena debata na temu „O učincima istraživačkog novinarstva u regiju jugoistočne Europe“, na kojoj su poznati novinari i urednici otvoreno govorili o svojoj motivaciju za obavljanje novinarskog posla.
 
Drugi prikazani dokumentarni film "An Independent mind“ (2008) bio je popraćen raspravom „Islam i mediji u BiH“, koja je organizovana u saradnji sa British Councilom iz Sarajeva. Debata je otvorila niz pitanja u vezi postojanja otvorenog prostora za kritiku i dijalog, kao i različitih pogleda u odnosu između islama i medija u BiH. 
 
„Medijski vremeplov“ je zajednički naziv za program u 2011 godini. Događaji su zamišljeni  kao kratki vremeplov kroz ulogu i utjecaj medija u socijalizmu, tranziciji i kapitalizmu do ekspanzije novih medija koji se direktno konfrontiraju sa najmoćnijim svjetskim vladama.
 
“Hasta Siempre” (2006, Ishmahil Blagrove), film o nenaučenim lekcijama socijalističke propagande, te značaju pozitivne propagande za zdrav duh jednog društva, uz raspravu na temu “Proizvodnja masovne iluzije u socijalizmu i kapitalizmu: Neostvareni ideali i(li) iznevjerena obećanja“.
 
“Taxi to the dark side” (2007, Alex Gibney), dobitnik Oscara 2008.u kategoriji najboljeg dokumentarnog filma, govori o poziciji profesionalnog novinara/ke naspram državih vlada, vojske i interesa kapitala (film.), uz debatu "Novinarski integritet vs. patriotsko novinarstvo".
 
“The Valley”(1999, Dan Reed); film o medijima koji su usput izgubili optimizam, zaboravili svoju obrazovnu funkciju te i sami postali generatori osjećaja kolektivne nesreće, debata  „Medijska reprodukcija kolektivne nesreće: ne gledam novine, ne čitam TV“.
 
“WikiRebels”(2010), Bosse Lindquist, Jesper Huor, film koji govori o medijima budućnosti, njihovim kapacitetima da budu ventil za društvene promjene prvenstveno mladim ljudima, uz razgovor "Novi mediji - sredstva manipulacije ili alatke za promjene“.
 
Događaji su okupili istaknute goste iz medijskog, novinarskog i kulturnog miljea kao što: Veljko Bulajić, reditelj kultnih partizanskih filmova, Carlotta Gall, novinarka New York Timesa i reporterka iz Afganistana i Pakistana, Timothy Golden, novinar sa dva Pulitzera, Mustafa Ait Idir, stanovnik Sarajeva koji je kao član tzv. „alžirske grupe“ iz BiH izručen u Gvantanamo, Behzad Hadžić, neuropsihijatar, Ivo Goldstein, istoričar, Janja Beč-Neumann, sociologinja, Bosse Lindquist, producent filma "WikiRebels" Vaughan Smith, osnivač Frontline Cluba u Londonu.
 
Sezona II (2012 godina)
 
Naslovi prikazanih dokumentaraca i debate zanimljivih sadržaja ponovo su okupili mnogobrojnu sarajevsku publiku u prostorijama Mediacentra. 
 
Sezonu smo započeli izuzetnim dokumentaracem “Page One: Inside New York Times“ - Andrew Rossi, koji prati vodeće novinare jedne od najuglednijih novinskih kuća u svijetu, u vrijeme kada tradicionalno novinarstvo potresa kriza, koji je bio dobra inspiracija za razgovor o temi: “Novinarstvo nakon interneta”.
 
“Serbian Epics“(BBC, 1992.) - Pawel Pawlikovski , film  poljskog novinara o  Radovanu Karadžiću i njegovoj vojsci  koja se nalazila na pozicijama oko opkoljenog Sarajeva 1992., po prvi put prikazan u BiH.
 
Posebno bismo istaknuli da je u sklopu niza aktivnosti povodom obilježavanja 20 godina od početka opsade Sarajeva (5. april 2012) u sklopu Fronline programa prikazan film ‘Shooting Robert King' (2008), u prepunoj sali uz Q&A sesiju sa producentom filma Vaughan Smithom i režiserom/kamermanom Richardom Parryjem. Ovaj događaj bio je i dio programa okupljanja stranih ratnih reportera i novinara, od kojih su mnogi došli iz raznih dijelova svijeta i susreli se nakon gotovo 2 decenije u gradu koji je, po riječima mnogih, ostavio neizbrisiv trag na njihov profesionalni ali i privatni život. Ovo je bio najposjećeniji Frontline događaj, a na kraju večeri za mnogobrojne prisutne organizovan je party Radija ZID, kultnog ratnog radija koji su organizovali njegovi bivši urednici, Aida Kalender i Samir Čulić. 
 
Izuzetan doživljaj bila je i neobična pozorišna predstava Karađoz/pozorište sjenki: “Tužna i veličanstvena priča o Sotiriji Bellou”, u izvedbi Srpskog kulturnog centra Danilo Kiš iz Ljubljane (uz gostovanje i same Svetlane Slapšak)”.
 
“Whose is this song” - Adele Peeve, film je o bogatoj istoriji i isprepletenosti kulturnog naslijedja na Balkanu, što je bio osnov za predavanje na temu “Balkanski etnonacionalizmi i otomanski uticaj”, i razgovor sa Ristom Pekka Pennanenom, jednim od najvažnijih istraživača muzike i kulture Balkana. 
 
“Please, vote for me!” (2007) Weijun Chena, kineski film o izborima za predsjednika razreda u jednoj osnovnoj školi u Kini, gdje djeca uz malu pomoć roditelja postaju sve sličnija odraslima kako kampanja odmiče, bio je odličan uvod za razgovor o oktobarskim lokalnim izborima u BiH pod nazivom “Sezona lova na birače”.
 
“Videocracy” (2009) Erica Gandinija, dokumentarac o razvoju “berluskonizacije” medija u Italiji popraćen “live act-om” novinara i pisca Ahmeda Burića pod nazivom “Mediji, muzika, politika: kratka povijest perverzne ljubavi” bila je prilika za interaktivno druženje i razgovor o društvu, medijima i sveopćem “celebrity” kultu.
 
Projekcija filma “Killing in the name” Jed Rothstein, poslužila je kao uvod za predavanje  studentima prve godine master studija Odsjeka za sigurnosne i mirovne studije Fakulteta političkih nauka u Sarajevu koje je održao profesor Vlado Azinović.
 
Druga sezona završena je projekcijom filma “This is not a film!”(2011) iranskog redatelja Jafara Panahija, koji je nastao tokom sudskog procesa koji se protiv njega vodio u Iranu i u kojem mu je zabranjeno da se bavi filmom u narednih 20 godina. Ova insiprativna priča o umjetnosti i društvu bila je inspiracija za raspravu o vrlo teškoj situaciji u kulturi u BiH pod nazivom “Može li se umjetnost ušutkati”, uz specijalnog gosta, svjetski poznatog režisera Béle Tarra. 
 
 
 
Sezona III (2013/2014)
 
Početak sezone obilježio je je veoma interesantan i dobro posjećen događaj pod nazivom "Fotograf, skoro pa profesija", gdje je upriličen razgovor sa Zijahom Gafićem, višestruko nagrađivanim bh. fotografom, ratnim reporterom (Palestina, Avganistan, Iran) i urednikom fotografije u libanskom časopisu za urbanizam i kulturu „Portal 9“. Događaj je moderirala Aida Kalender, urednica portala Mediacentra, a Jim Marshall (fotograf iz Škotske) nastupio je kao muzički urednik večeri.
 
Dokumentarni film o ratu u Avganistanu "Restrepo" (2010), autora Sebastiana Jungera, američkog novinara i Tima Hetheringtona, britansko-američkog fotonovinara, koji su proveli godinu dana u jednoj jedinici američke vojske u Avganistanu (radeći za Vanity Fair), bio je adekvatna dopuna razgovora o profesiji fotografa.
 
"Zlatne osamdesete: omladinska subkultura", veče sa Davorom Sučićem (Sejo Sexon), autorom kultnih pjesama i frontmanom grupe “Zabranjeno pušenje”, bilo je posvećeno omladinskoj štampi i muzici 80-ih na ovim prostorima. Razgovor je vodio Boro Kontić, direktor Mediacentra. Za posjetitelje događaja postavljena je izložba pod nazivom “Novi primitivizam za početnike”, a muzički urednik večeri bio je Dino Čatović (Radio Sarajevo).
 
Debata pod nazivom “Sportsko novinarstvo – dio rješenja ili dio problema u sportu?” je bila jedna od najposjećenijih i najinteresntnijih dogadjaja u okviru projekta, čemu je doprinijela aktuelnost teme - odnos novinarstva i sporta, te istaknuti gosti -  Ivica Osima (nekadašnji selektor jugoslovenske reprezentacije) i poznati sportski novinari iz Podgorice i Sarajeva (Sabahudin Topalbećirević, Sinan Sinanović, Milorad Đurković). Moderator debate je bio Senad Pećanin, bh. novinar.
 
Februarski događaji u zemlji (Srajevo, Tuzla, Zenica…), obilježeni protestima i socijalnim nemirima, uticali su na izbor teme debate pod nazivom "Mogućnost političke akcije u društvu spektakla: Plenum Možeš Biti Ti?!”. Mediji su imali značajnu ulogu u ovim događanjima, koji su praćeni gotovo 24 sata dnevno. Zato je ovo bila dobra prilika da se govori o tome koliko je sadašnji medijski sistem dostupan i otvoren za nove, progresivne ideje ili akcije koje nisu nužno motivisane političkim ili ekonomskim interesima vladajućih elita. Večer je okončana koncertom grupe ZOSTER PERETROJKA.
 
Za kraj  sezone prikazan je dokumentarni i film “Syria Across the Lines“ (2013), autora Ollyja Lamberta. Film nudi prikaz života na obje strane ratišta -  Lambert je proveo pet sedmica živeći sa Assadovim pristalicama, ali i sa pobunjenicima protiv njegovog režima. Nakon filma upriličen je razgovor sa Namikom Kabilom, bh. filmskim piscem i redateljem i Sabinom Čehajić – Clancy, direktoricom Sarajevske filmske akademije Sarajevske škole za nauku i tehnologiju (SSST). Cijeli događaj je organizovan u prostoru SSST univerziteta čiji su studenti, zajedno sa studentima odsjeka za Političke nauke i međunarodne odnose,  postavljali niz pitanja o ratu i medijima te o moralnim dilema ratnog izvještavanja.
 
U okviru projekta održano je i interesantno predavanje međunarodnog eksperta Matthewa Eltringhama (BBC), višestruko nagrađivanog novinara sa preko 19 godina iskustva rada na televiziji, radiju kao i online medijima. Gost-predavač na treningu “Razvoj strategija za upotrebu društvenih mreža”, namijenjenom novinarima i studentima,  fokusirao se na upotrebu i provjeru sadržaja koji kreiraju korisnici društvenih mreža, te iskustvo BBC-a na ovom polju, posebno u kriznim situacijama. Učesnici iz Sarajeva, Tuzle, Banja Luke, Zvornika…imali su priliku nakon predavanja da postavljaju pitanja iz svakodnevne prakse.
 
Sezona IV (2014/2016)
 
Javna debata, na aktuelnu temu položaja javnih RTV servisa u BiH, obilježila je početak četvrte sezone. Sesija pod nazivom “Šta čeka Javni RTV servis u BIH”?, okupila je sve zainteresirane strane. Dvije teme su bile dominantne u razgovoru sa predstavnicima vlasti, Regulatorne agencije za komunikacije i javnih emitera: RTV taksa i proces digitalizacije. Učesnici debate bili su: Hanka Vajzović, zamjenica predsjedavajućeg Komisije za promet i komunikacije Parlamentarne skupštine BiH, Helena Mandić direktorica sektora za emitiranje Regulatorne agencije za komunikacije i Enes Osmančević, profesor na Filozoskom fakultetu u Tuzli. Moderatorica događaja bila je Borka Rudić iz Udruženja/Udruge BH novinari. Otvoreni dijalog potvrdio je činjenice da je pitanje digitalizacije ostalo otvoreno i nerješeno, a naplata RTV takse, putem Telecom operatera, nije dala željeni efekat, što je dovelo do veoma teške finansijske situacije servisa. Debata je čak najavila mogućnost najcrnjeg scenarija: gašenja signala javnih sevisa. Ovakvu sudbinu doživjela je RTV u Grčkoj. 
 
Dokumentarni film na ovu temu, pod nazivom “The lost signal of democracy” (2014), autora Yorgosa Avgeropoulosa, bio je idealan uvod u temu debate. Dokumentarac o slučaju javne radiotelevizije u Grčkoj koja je prije dvije godine, odlukom Vlade, zatvorena, doživio je još jednu projekciju u prostorijama  PBS-a, u organizaciji Mediacentra i Udruženja/Udruge BH novinari.
 
U sklopu Point konferencije, u saradnji sa Mediacentrom Sarajevo i Frontline Clubom iz Londona,. u Art kinu Kriterion održana je sesija pod nazivom „Sigurnost i privatnost na internetu“
 
Na panelu na kojem se razgovaralo o masovnom nadzoru koje vlade sprovode nad komunikacijama svojih građana, učestvovali su Alex Krasodomski Jones (Demos), Rita Zágoni (Hungarian Civil Liberties Union) i Filip Stojanovski (Metamorphosis), a moderator sesije bio je Tin Geber (the engine room). Kompletna sesija je dostupna na YouTube kanalu Point konferencije.
Nakon panel diskusije, upriličena je projekcija filma "The Internet's Own Boy” (2014), autora Briana Knappenbergera, koji prati priču programerskog gurua i aktiviste Aarona Swartza.
 
"Smijeh slobode – uvod u Feral Tribune" naslov je knjige Borisa Pavelića, koja je promovisana u prostorijama Mediacentra Sarajevo. U pitanju je prva velika knjiga o kultnom splitskom političko-satiričnom magazinu. Na skoro 700 strana, knjiga govori o fenomenu novine koja se sama izborila za najviši status u profesiji i postala sinonim za slobodu stvaralaštva. Učesnici ovog razgovora, osim autora Borisa Pavelića, bili su feralovci Viktor Ivančić, Predrag Lucić i Boris Dežulović te pjesnik Mile Stojić i glumica Hasija Borić.
 
Aktuelna tema o izbjeglicama iz Sirije, prisutna u svim medijima, bila je zastupljena kroz niz tekstova na MC online, a ova dva teksta su bila uvod u nastupajuću javnu debate: “Medijska slika izbjegličke krize u Švedskoj” od Alena Pejkovića i “Pozitivno izvještavanje, unatoč svemu”, autorice Nevene Ršumović. Javna debata "Preusmjeri i ne pitaj za dalje: ex-Yu odgovor na izbjegličku krizu" okupila je aktiviste iz zemalja regiona: Stefan Pejović, volonter iz BiH, Gordan Bosanac, aktivista Centra za mirovne studije i inicijative „Dobrodošli“ iz Hrvatske, Milena Zajović, novinarka i volonterka inicijative „Are You Syrious“, također iz Hrvatske, te Žarka Radoja, novinarka i volonterka iz Srbije. Brojni učesnici debate opisivali su svoja vlastita iskustva I postavljali niz pitanja o statusu migranata u regionu. Jedan od glavnih zaključaka debate bio je da, i pored nedostatka angažmana političke elite na našim prostorima i konkretnih poteza predstavnika vlasti, ne postoji opravdanje za „izmicanje“ individualnoj odgovornosti.
 
Kraj sezone obilježen je prikazivanjem izuzetnog dokumentarnog filma “The 50 Year Argument” (2014 ), posvećenog 50-godišnjici američkom nezavisnom časopisu “The New York Review of Books”, slavnog autora Martina Scorsesea i Davida Tedeschija. Dočarati jedinstvenost i neponovljivost ove novine, jedne od najuticajnijih i najomiljenijih svoje vrste, bio je veliki izazov za autore filma. Kroz dekade istorije, od građanskih pokreta 1960-ih do Arapskog proljeća 2000-ih, režiseri filma su još jednom podsjetili na poznate političke i društvene afere koje su obilježile proteklih pet desetljeća.