Srednjoškolci iz deset bh. gradova učili o medijskoj pismenosti

Važnost prepoznavanja kredibilnih izvora informacija i uočavanja štetnog sadržaja na internetu na kome mladi danas provode mnogo vremena bile su teme u fokusu radionica za srednjoškolce koje su u protekla tri mjeseca organizovane u deset bh. gradova. 
 
Više od stotinu srednjoškolaca je kroz teorijsko i praktično učenje saznalo o raspoznavanju lažnih od istinitih informacija i analiziralo medijske sadržaje koje svakodnevno čitaju. Ove radionice o medijskoj pismenosti su organizovali Mediacentar Sarajevo i Boram, uz podršku Evropske unije. 
 
Mladi iz BiH koji su učestvovali na radionicama rekli su kako svakodnevno čitaju medijske sadržaje i kako su svjesni da postoje posljedice onoga što se prenosi u medijima. Naveli su da im edukacija iz oblasti medijske i informacijske pismenosti nedostaje u formalnom obrazovanju s obzirom na to da o toj temi nemaju priliku da uče tokom osnovne i srednje škole. U tom smislu, odnedavno je izuzetak Republika Srpska gdje je 2021. uveden predmet „Digitalni svijet“ u drugi razred osnovne škole.
 
S obzirom na to da danas svaki građanin s pristupom internetu može plasirati medijski sadržaj, mlade su tokom radionica predavači edukovali i o odgovornosti pojedinaca pri objavljivanju sadržaja na društvenim mrežama, ali i o regulaciji društvenih mreža na internetu. Posebna pažnja je skrenuta na govor mržnje i drugi štetni sadržaj koji utiče na pojedince i zajednicu i koji nije dozvoljen na online platformama što je naznačeno i u politikama i smjernicama YouTubea, Facebooka, Instagrama i Twittera.
 
 
Jedna od učesnica radionice u Banjaluci, Nevena, smatra da bi ovakav tip edukacije trebao postati „trend“ u BiH.
 
“Nadam se da će ovakav tip obrazovanja mladih i edukacije o medijima i medijskoj pismenosti postati ‘trend’ kod nas kao i da će svi početi da posvećuju malo više pažnje kvalitetu sadržaja koji čitaju i dijele na društvenim mrežama”, kazala je Nevena.
 
Vođeni iskusnim predavačima, mladi su učili i o dezinformacijama, propagandi, dekontekstualiziranim fotografijama i videima čiji sadržaj je moguće provjeriti kroz besplatne alate koji su im prikazani na radionicama, kao i određenu informaciju na internetu i to pretragom na Googleu gdje se može utvrditi odakle potiče određeni sadržaj i da li je vjerodostojan.
 
Jedan od ciljeva radionica, koje su održane pod motom „Nije sve što piše istina“, bio je i da se mlađoj generaciji pomogne da na pravilan način procijene kredibilitet medija i medijskog sadržaja. 
 
 
„Nažalost, dosta dezinformacija se širi u današnje vrijeme. Ja prva nisam znala za neke dobre mogućnosti koje nam pruža internet“, rekla je Ilda iz Zenice po završetku radionice.
 
Predavači su zaključili da je važno da mlade osobe koje su izložene opasnostima u online okruženju razvijaju kritičko mišljenje, u smislu da razumiju da informacije koje stižu do njih, najčešće stižu s nekim razlogom i nečijom namjerom. Takođe, istakli su i da ih je potrebno educirati i o novinarskim standardima i novinarstvu kao profesiji.
 
Na radionicama, koje su održane u okviru projekta „Jačanje medijske pismenosti mladih u BiH“, održane su u Zenici, Banjaluci, Sarajevu, Orašju, Goraždu, Tomislavgradu, Trebinju, Srebreniku, Mostaru i Bihaću, učenicima je ukazano i na to da oni sami mogu pomoći unapređenju kvaliteta medijske scene, i to na način da sve primjedbe na rad pisanih ili online medija mogu da šalju Vijeću za štampu i online medije, a na rad elektronskih medija Regulatornoj agenciji za komunikacije BiH.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.