BIRN BiH predstavio Bazu monitoringa medijskog vlasništva u BiH

Mediji u BiH: Ko prikriva vlasništvo a ko je transparentan

BIRN BiH predstavio Bazu monitoringa medijskog vlasništva u BiH

Baza uključuje 39 najpopularnijih medija u BiH.

foto: Mediacentar Sarajevo

Od 39 najpopularnijih medija u Bosni i Hercegovini (BiH), skoro svaka četvrta medijska kuća na svojim stranicama nema pojedinosti o vlasništvu i uredništvu. Oko 15 posto njih ima tek ograničene podatke o svom uredničkom timu ili novinarima. Te cifre pokazuju da skoro 40 posto najistaknutijih medija u BiH ne nudi potpunu transparentnost o tome ko kreira njihove sadržaje.

Ovo su podaci koji se navode u bazi podataka “Monitoring medijskog vlasništva u BiH” koju je danas u Sarajevu predstavila Balkanska istraživačka mreža BiH (BIRN BiH).

Monitoring je rađen na osnovu metodologije Global Media Registry (GMR), a na bazi podataka su radili novinari BIRN-a BiH Aida Trepanić i Irvin Pekmez. Analizirani uzorak je ubuhvatio ukupno 39 najpopularnijih medija - 11 TV stanica, deset radio stanica, deset novinskih web stranica i osam štampanih publikacija.

Cilj izrade Baze monitoringa medijskog vlasništva u BiH je da se, kako je izjavila Nafisa Hasanova, šefica istraživanja u GMR-u, ustanovi dostupnost informacija o vlasnicima medija, urednicima i novinarima koji rade u medijima, te da se ustanovi koje informacije nedostaju.

Razultati monitoringa ukazuju na posljedice nedostatka regulative u segmentu transparentnosti vlasništva nad medijima, rekla je Hasanova.

Predstavljena baza analizira različite indikatore rizika medijskog pluralizma kao što su koncentracija medijske publike, koncentracija medijskog tržišta, politička kontrola nad medijskim kućama, politička kontrola nad infrastrukturom i drugi. Baza podataka pokazuje i da postoji visoka koncentracija na televizijskim, štampanim, online i radijskim tržištima, te da osam najvećih vlasnika imaju tržišni udio iznad 70 posto u različitim medijskim sektorima, rečeno je na predstavljanju.

Semir Mujkić, urednik BIRN-a BiH, je rekao da je najznačajniji nalaz istraživanja upravo činjenica da među najuticajnijim medijima u BiH postoje oni koji i dalje nemaju impressum na svojoj stranici, odnosno da nije jasno ko je njegov izdavač, ko je vlasnik.

“Ono što je zabrinjavajuće je da među deset najčitanijih portala u BiH imamo jedan koji nema apsolutno nikakve informacije o vlasništvu, o urednicima koji uređuju, ljudi ne znaju ko stvara taj sadržaj. Druga zabrinjavajuća stvar jeste da jedan javni emiter nema na svojoj stranici do kraja predstavljane podatke o urednicima, o novinarima koji tu rade”, rekao je Mujkić.

Nakon predstavljanja baze podataka održan je panel posvećen pitanju regulacije transparentnosti vlasništva nad medijima. Na panelu su govorili Aladin Abdagić, urednik CIN-a, Danijel Kovačević, politički savjetnik specijalnog predstavnika Evropske unije u BiH, i Maida Muminović, izvršna direktorica Mediacentra Sarajevo.

U razgovoru je istaknut značaj donošenja zakona kojim će se nametnuti obaveza medijima da podatke o vlasničkoj strukturi učine javno dostupnim. Donošenje takvog zakona je nužno, a sudionici panela su više puta naglasili da je neophodno da u procesu izrade zakonskih rješenja zakonodavna vlast mora raditi u partnerstvu sa organizacijama civilnog društva i medijskom zajednicom. Iz Mediacentra su podsjetili da su organizacije civilnog društva okupljene oko zajedničkog projekta još 2018. godine razvile Nacrt zakona o transparentnosti vlasništva nad medijima, ali da od tada nisu poduzeti konkretni koraci ka razmatranju ovog prijedloga.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.