Nakon
skandalozne izjave o „ženama kojima se ispira mozak“, Semir Efendić se pravdao da on (ipak) sarađuje sa ženama, naglasivši da je na njegovu inicijativu za predsjedavajuću Općinskog vijeća općine Novi Grad imenovana, ni manje ni više, nego žena! To nam, dakle, pokazuje da su žene svojevrsni džokeri patrijarhata, te da je njihova uloga u politici više formalna, nego suštinska. Efendićeva izjava o Klubu parlamentarki, bez premca seksistička, prokazala je i način na koji razumijevamo učešća žena u politici.
Istina, političko udruživanje ne bi smjelo biti (isključivo) na spolnoj osnovi, kao što je mnogo radikalnije i mizoginije napisao Efendić, ali također ne bi smjelo biti jedinim odgovorom postojećem političkom razumijevanju spolno-rodnih odnosa u paralamentarnoj politici. Kako onda umaći pitanju na koji način participiraju i na koji način artikuliraju političku vidljivost žene u svakoj od registriranih partija u BiH, tim više što bez obzira na nominalnu vrijednost koju uglavnom promiču – demokratija i(li) socijaldemokracija – svaka od postojećih partija, osim Naše stranke, ima formirane klubove žena političarki.
U dobro poznatom maniru podilaženja (a šta bi drugo i bilo!) političkoj ideologiji stranke, obično se poslije ovakvih izjava
oglasi i neki od
partijskih klubova žena. Zanimljivo je da su oba načelnika iz SDA stranke, dok su oba puta na ove izjave reagirale političarke iz Foruma žena SDP-a. Osuda mizogenih stavova sama po sebi ne bi bila sporna, naprotiv, takvo što je i za očekivati.
Ženama utješne nagrade
No, ono što nam svojim porukama poručuju političarke iz SDP-a jeste da takve izjave ne bi smjele dolaziti ni od koga, a kamoli od političara SDA. Osuda se u tom pogledu jedino razumijeva kroz partijsku pripadnost njenih aktera, pokušavajući teret šovinističkih izjava izmjestiti u oponentsku partiju dočim se zalaganje žena za jednakopravnost i veću vidljivost u politici ne dovodi u pitanje. Uz obavezno naglašavanje da su muškarac i žena jednaki pred Ustavom, kao i to da se u njihovoj stranci poštuje jednakopravnost spolova, što postaje pomalo zamorno mantranje, često se stiče dojam da slušamo instrumentalizovane izjave, jer nam praksa potvrđuje drugačije.
Nije sporan, dakle, zaseban klub unutar jedne partije ma kakve oni ideološke nazore zastupali. Nije sporno ni to što u okviru partije u kojoj se zalažu za jednakopravnost svih žena, ako ćemo vjerovati njihovoj izjavi, ta ravnopravnost nije izvodiva u partiji koju ste zastupa. Jer da jeste, ne bi bilo potrebe da se osnivaju klubovi koji nominalno zastupaju interese žena te partije.
Uostalom, dovoljno se samo osvrnuti na ključne pozicije unutar bosanskohercegovačkih stranaka čime ćemo decidno utvrditi da žena skoro da i nema na tim pozicijama. Pozicije predsjednika, generalnih sekretara, ministara, gotovo uvijek su rezervisane za muškarce, dok se ženama dodjeljuju „utješne nagrade“ potpredsjednica ili članica Predsjedništva koje su uglavnom nevidljive u javnom prostoru.
Za ilustraciju možemo ponuditi spolne strukture predsjedništava dvije stranke u BiH, SDP-a i SDA – predsjedništvo SDP-a broji 23 člana, od čega je šest žena, dok je situacija u SDA još poraznija, od ukupno 31 člana, svega su dvije žene! Nije li onda stalno prozivanje čelnika SDA („ovo nije stav pojedinca, nego 'sistemski poremećaj u SDA' o čemu, navode, govori i niz drugih primjera, "a najilustrativniji je nedavni s Konvencije ove stranke, kada su, dijeleći stranku "fifti-fifti", Tihić i Izetbegović dogovorili da ne izaberu nijednu ženu na potpredsjedničko mjesto, iako potpredsjednika u ovoj stranci ima čak osam") pomalo komično? Tačno je da SDP ima dvije potpredsjednice, međutim stiče se dojam da su im ove funkcije dodijeljene tek zbog zadovoljavanja forme, jer prateći medije nije teško primjetiti da su i čelni ljudi u SDP-u ipak muškarci.
Široki front za emancipaciju
Gdje onda leži mogućnost novog promišljanja politika emancipacije, onih politika koje ne bi tolerisale ovakve izjave niti artikulaciju nemušte kritike, nego bi u ključu politike otpora pokušale misliti širi emacipatorni front. Pitamo se jesu li tek mizogeni istupi zvaničnih političara mjesta gdje sporadično promišljamo žensku ne/vidljivost u politici ali i mjesta ne/vidljive kritike i otpora.
Stoga se osim demaskiranja problematičnih mjesta treba zauzeti i za osvještivanje novih političkih modela koji bi se zauzeli za restruktriranje postojećeg sistema pomakom sa zadovoljenja vidljivosti na aktivnu političku participaciju. Uostalom, teret promjene ne bi smio biti samo na agitaciji ženske fronte nego i na uključivosti muškaraca u emacipatornim politikama i praksama.