Šta veliki šefovi znaju o moći i uticaju

Šta veliki šefovi znaju o moći i uticaju

Sjetite se vremena kada ste počeli da radite u menadžmentu. Sjetite se kako ste, u svojoj naivnosti, mislili: «Sada kada imam titulu, imam moć da postignem da se uradi ono što treba!» Šta se u vašem slučaju desilo sa tom naivnom predodžbom?

Znam, znam – čujem vas kako se smijuljite. Bilo je lijepo dobiti titulu. Ali, trebalo se baviti svim tim ljudima – od šefova, preko drugih menadžera, do osoblja koje ste nadzirali – ili ste to pokušavali. Kao i većina menadžera, naučili ste da dobijanje oznake čina na rukavu ne garantuje da će vam svi salutirati.

Veliki šefovi znaju – što su vjerovatno naučili putem pokušaja i pogrešaka – kako se moć dobija, održava i gubi. Evo šta to oni znaju:

•    Riječima «Uradi to zato što ja tako kažem» se postižu rezultati ... ali ne uvijek oni koje želite.

•    Kada podsjećate ljude da ste vi glavni oni obično požele da to ne bude tako.

•    U vašem timu ima ljudi koji nemaju nikakvu titulu, ali umeju da navedu druge da ih slijede.

Ta «vještina» se zove uticaj. Vidite, iako menadžeri imaju titulu, kao i mogućnost da nagrađuju i kažnjavaju, te tri stvari imaju ograničen efekat. Ali ako dodate ove elemente: stručnost, integritet, empatiju i sposobnost inspirisanja – imate recept da postignete da se uradi ono što je potrebno.

Sada pogledajte opet ove elemente uticaja:

•    Stručnost; posjedujete mudrost u vezi s poslom.
•    Integritet; djelujete u skladu sa vlastitim vrijednostima.
•    Empatija; vidite svijet očima drugih.
•    Inspiracija; vaše riječi i djela navode ljude da vide pozitivne mogućnosti.

Da li ste primijetili da nijedan od navedenih elemenata nije karakterističan isključivo za šefove? Na svojim seminarima često upitam šefove redakcija da opišu zaposlene koji imaju uticaja na druge. Uvijek čujem priče o novinarima koji su neformalne redakcijske vođe – vješti su u struci, etični i iskreni, voljni da podučavaju, spremni da uskoče i vlastitim primjerom povedu druge, svakodnevno i naročito u kriznim trenucima. Oni nisu menadžeri i možda to nikada ne požele da budu, ali pošto su vođe ljudi se odlučuju da ih slijede.

Veliki šefovi shvataju vrijednost svoje moći. Oni mogu njome vitlati kao moćnom toljagom u trenucima kada ništa manje od toga ne može pokrenuti nešto dobro ili spriječiti nešto loše. Ali, u svakodnevnom radu prave vođe na svim nivoima shvataju da je njihov uticaj taj koji zapravo donosi rezultate.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Originalni tekst 'What Great Bosses Know about Power and Influence' dostupan je na web stranici Poynter Instituta, a objavljen je 11.09.2009.

 

Tekst je preuzet i objavljen na MC Online uz odobrenje web portala Poynter.org. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja Poynter.org web portala koji su u cjelosti dostupni na web stranici www.poynter.org.