Kako izmjeriti dobrobit od ulaganja u data novinarstvo?

Kako izmjeriti dobrobit od ulaganja u data novinarstvo?

Direktori vaše firme žele da znaju da li se njihov novac mudro troši. Zbog toga treba znati kako izmjeriti dobit od ulaganja u projekte data novinarstva.

Data novinarstvo je skupo. Često vam je potrebno nekoliko sati da biste dobili podatke i da biste ih pročistili, analizirali i vizuelno predstavili. Nerijetko trebate da pozovete svoje kolege programere, te da potražite ili unajmite statističare ili dizajnere. U vrijeme štednji i otkaza, direktori vaše firme vrlo vjerovatno žele da znaju da se njihov novac mudro troši. Zbog toga treba da znate kako ćete izmjeriti dobit od ulaganja u svoje projekte u data novinarstvu.

Evo brzih uputa koje će vam pokazati kako da svom šefu pokažete da je vaš najnoviji data projekat finansijama firme donio novac – i da opravdano zaslužujete povišicu!
 
Uvećajte posjete stranama
 
Informativne web stranice zarađuju novac tako što oglašivačima prodaju svoju vrijednost: više pregleda strana znači više oglasa i veći prihod. Još važnije, izdavači trebaju da budu na vrhu zato što samo nekoliko prvih medijskih kuća može da naplaćuje od oglašivača. Zbog toga su spremni da povećaju broj pregleda svojih strana koristeći sva potrebna sredstva.
 
Data projekti mogu biti odlični u ovoj igri. Naprimjer, ako imate samo jedan CSV fajl koji sadrži imena, možete ga pretvoriti u pretraživu bazu podataka koja će napraviti stranu za svaku osobu u fajlu. To znači više strana na popisima pretraživača, što može značiti mnogo klikova.
 
Ovaj pristup izuzetno dobro funkcioniše sa platama javnih službenika. Primjer toga je Baza podataka javnih službenika lista Texas Tribune. Redakcija je prikupila ove podatke i napravila jednostavan i jasan front-end softver. Zahvaljujući ovoj aplikaciji, 2011. godine su imali 20 miliona pregleda strana. Drugi primjer su Školske knjižice lista The Chicago Tribune. Bilo koja tema gdje se podaci jednostavno mogu predstaviti u obliku strana (zamislite tabelu čiji se redovi sastoje od osoba ili lokacija) može se pretvoriti u aplikaciju koja proizvodi preglede strana.
 
S obzirom na to da su prihodi od oglašavanja usko povezani sa brojem pregleda strana, prihodi od vašeg projekta se približno mogu procijeniti na sljedeći način:
 
Prihod od projekta = Prihod od oglasa web stranice * (Broj pregleda strane projekta / Ukupan broj pregleda strana)
 
Zapamtite da se većina data projekata može koristiti kao sadržaj koji je uvijek aktuelan. Naprimjer, ako napravite bazu podataka uspjeha u školama koju redovno ažurirate, možete ubirati plodove od njenog pregledanja nekoliko puta godišnje: na početku akademske godine, za vrijeme ispita, te svaki put kada imate mogućnost da podatke prikažete iz drugog ugla.
 
- Šta treba uraditi -
 
Iako pojedini softveri drugih firmi mogu predstaviti podatke na pretraživ način, kao što je cartoDB za geografske podatke, za vašu je medijsku kuću najbolje ako se podaci nalaze na vašem url-u (naprimjer, vašprojekat.vašakuća.ba umjesto vašprojekat.drugafirma.com).
I obavezno u svoju aplikaciju ugradite mjerač prometa prije nego što je pokrenete! Za instaliranje treking koda Google Analytics ili Piwik je potrebno nekoliko sekundi.
 
Povećajte uticaj
 
Nije sve u reklamiranju. Bez obzira da li zarađuje novac kroz reklame, pretplate, donacije ili subvencije, medijska kuća živi od svog brenda. Projekti u data novinarstvu su odlični za jačanje vrijednosti brenda. Oni mogu pojačati svijest o brendu i omogućiti nove izvore informacija, od kojih će neki postati lojalni korisnici i klijenti.
 
Teško je izmjeriti uticaj i ne možete mu odrediti preciznu cijenu. Međutim, možete pokušati da to uradite. Ako vaš projekat u data novinarstvu dovede do duboke društvene promjene, stvorili ste vrijednost za vašu medijsku kuću, jer će je smatrati “uticajnijom”. Prijelomna priča kao što je Cablegate na Wikileaksu izuzetno povećava vrijednost brenda za sve njene medijske partnere.
 
Procjenjivanje uticaja manjih projekata može biti nešto teže. U francuskom projektu Cijena vode (u kome sam i ja učestvovao), prikupljani su računi za vodu u cijeloj zemlji da bi se povećala transparentnost na tržištu vode. Iako nije donio uspjeh u smislu pregleda stranice (manje od 100.000 posjeta za 6 mjeseci), projekat je naveo nalogodavce da ponovo razmisle o svojim stavovima o ovom pitanju. Za nevladinu organizaciju koja je vodila projekat, to je bio jasan uspjeh.
 
- Šta treba uraditi -
 
Da biste izmjerili svoj društveni uticaj, pratite broj pominjanja na Twitteru i Facebooku. Možete napraviti i posebu Facebook stranicu ili Twitter račun da biste unijeli strukturu u svoje posjetioce. Obavezno pratite i broj pominjanja u medijima. Pojedine firme, kao što je Mention, specijalizovane su za ovakve vrste praćenja.
 
Razmišljajte o daljnjem širenju preko interneta. Ponekad jednostavna jpeg slika ima mnogo veći uticaj od raskošne animacije, jer se lakše shvata i brže dijeli s drugima.
 
Ekskluzivni proizvodi
 
Problem sa internetom je što je većina sadržaja besplatna. Teško je natjerati korisnike da plate, ali nije nemoguće. Ako vaš proizvod izgleda dovoljno ekskluzivnim, imate šansu. To je razlog zašto Wall Street Journal i Financial Times svojim korisnicima mogu da naplaćuju naknadu.
 
Data novinarstvo može pomoći u predstavljanju ponude koja se naplaćuje. Neki mediji žive od prodaje stalnog priliva podataka poslovnim klijentima, kao što je Bloomberg, ali i manje web stranice se mogu ugledati na njih. Naprimjer, jedan francuski časopis specijalizovan za lokalnu upravu je napravio određeni broj interaktivnih aplikacija za članove svog “Finansijskog kluba”, aplikacije na svojoj web stranici koja košta 200 eura godišnje (napomena: ja sam učestvovao u pravljenju nekih od ovih aplikacija).
 
Još jedna opcija je prodavanje servisnih aplikacija sa novinarskim osobinama. U tome mogu pomoći otvoreni podaci. Mi smo, naprimjer, napravili mobilnu aplikaciju koja korisnicima daje rezultate prethodnih izbora u gradu u kome se nalaze. Ona je prodata u više verzija  na iTunesu i Google Play. Iako je donijela određeni prihod, podbacila je u odnosu na količinu rada koju smo u nju uložili.
 
- Šta treba uraditi -
 
Prodavanje ekskluzivnih proizvoda online je veoma teško. Ako vaša medijska kuća već ima paywall, tj. sistem koji onemogućava pristup bez pretplate, možete provesti kraću anketu u kojoj korisnike ili potencijalne korisnike pitate da li bi željeli da imaju interaktivne aplikacije.
Što se tiče samostalnih aplikacija u data novinarstvu, puno je isplativije naći sponzora ili pokrovitelja za aplikaciju nego je direktno prodavati korisnicima.