Pitanja na radnom mjestu: brzina, temeljitost i mogućnosti

Pitanja na radnom mjestu: brzina, temeljitost i mogućnosti

Između vrijednosti brzine u online svijetu i novinarske obaveze temeljitog, tačnog i etičkog rada postoji prirodna napetost.

Uspostavljanje standarda kojima se omogućava svjestan, namjeran proces pomaže u balansiranju ovih ponekad sukoboljenih vrijednosti. Pored toga, rukovodstvo mora biti posvećeno upotrebi alata, vremena i obuke radi ispunjenja ovih standarda. Ovo je naročito važno u novom mediju.

Znamo da online univerzum nudi beskrajne mogućnosti za inovacije, bezvremenost i slobodu. Svrha ovih standarda je da se poboljša rad novinara dok istražuju potencijale medija.

Pitanja

•    Nalazimo se u okruženju gdje se materijal širi geometrijskom progresijom (uključujući sadržaj koji stvaraju korisnici), dok su sredstva ograničena; možemo li stručno pregledati sve što se pojavljuje online?

•    Svrha posla se mijenja, što zahtijeva drugačije vještine i ponašanje.

•    Online okruženje zahtijeva što bržu proizvodnju vijesti.

•    Medijske kuće možda ne cijene online platforme koliko bi trebale.

•    Obavještavanje korisnika o izmjenama i ispravkama je teško.

•    Urednici i zaposleni više nemaju potpunu kontrolu nad online proizvodom, što je prirodno.

•    Postupak objavljivanja materijala online je često ad hoc, bez dogovaranja.

•    Online platforme su često odvojene od matičnih proizvoda koji im daju pokriće.

•    Stavljanje linkova na vanjske materijale je prednost Weba, ali postavlja i mnoga etička pitanja.

Principi i vrijednosti

•    Medijska kuća treba da cijeni online platforme kao i bilo koju drugu platformu.

•    Redaktura ima svoju ulogu u proizvodnji online sadržaja. Ako su neke oblasti u online okruženju manje redigovane i stručno pregledane, to treba da bude tako namjerno, a ne slučajno, refleksno ili zbog nedostatka sredstava.

•    Korisnicima treba objasniti razliku između različitih nivoa redigovanja i stručnog pregleda u različitim oblastima online proizvoda.

•    Obaveza ispravke grešaka i transparentnost u pogledu grešaka nije manja u online okruženju.

•    Linkovi mogu obezbijediti temeljitost, što poboljšava kvalitet novinarstva. Online platforme trebaju pokušati objasniti prirodu materijala čije linkove nude što je temeljitije moguće, prihvatajući činjenicu da se takav materijal može promijeniti brzo i značajno.

•    Brzina je osnovna prednost medija, ali ne treba da ugrozi tačnost, pravičnost i druge novinarske vrijednosti.

•    Online platforme trebaju cijeniti priloge korisnika i stvarati praktične, efikasne sisteme koji omogućavaju njihovo slanje. Ali, takve priloge treba jasno označiti i procijeniti u cilju očuvanja novinarske vjerodostojnosti medijske kuće.

Protokoli

1) Imamo li jasno definisan sistem redigovanja/stručnog pregleda materijala prije postavljanja online? Jesu li jasno objašnjene uloge svih učesnika? Jesmo li odlučili koliko redigovanja/stručnog pregleda je potrebno za različite vrste materijala?

2) Jesu li sredstva i posvećenost online radu u skladu sa rezultatima koje očekuju najviši rukovodioci? Je li online proizvod dio značajnog planiranja u okviru medijske kuće? U kojoj mjeri su svi zaposleni uključeni u online produkciju? Podliježe li online platforma istim etičkim standardima kao i ostatak redakcije?

3) Jesu li korisnici na odgovarajući način obaviješteni o razlikama između različitih vrsta materijala na siteu? Kako se odnosite prema sadržaju koji kreiraju korisnici i kako ga treba razlikovati od materijala koji kreira osoblje i priloga iz izvora kojima vjerujete?

4) Kako obavještavate korisnike o ispravci? Prati li ona materijal kroz različite ažurirane verzije i revizije?

5) Ako u materijalu nudite linkove, jeste li te linkove pogledali? Jeste li link stavili u odgovarajući kontekst, razmotrili pitanja pravičnosti i provjerili odgovara li vašem opisu?

6) Jeste li utvrdili kako ćete napraviti ravnotežu između potrebe za brzinom i obaveze da služite drugim etičkim vrijednostima? Kada materijal brzo postavite, kako korisnike obavještavate o ograničenjima informacija?

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Prevod sa engleskog: Kanita Halilović
-----------------------------------------------------------------------------------------------
U avgustu 2006. godine, Poynter (www.poynter.org)  je okupio tim online novinara iz cijele zemlje na razgovor o pitanjima koja se tiču njihovog rada. Oni su pripremili ove smjernice o etičkom novinarstvu na Webu. Pročitajte više o konferenciji u tekstu Bob Steelea, “Gotovo je sa zbrkom: Priručnik o online etici."

Ovaj tekst dio je dokumenta „Etika online novinarstva: Smjernice sa konferencije” objavljenog 11. februara 2007. na web stranici Poynter.org. 

Ovaj odjeljak su sastavili: Tom Brew, Sharon Prill, Michael Arietta-Walden, Eric Deggans, Meg Martin i Howard Finberg.

Tekst je preuzet i objavljen na MC Online uz odobrenje web portala “Poynter.org”. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja “Poynter.org” web portala.

Prevod i objavljivanje ovog teksta na MC Online omogućeni su zahvaljujući projektu Veza za zajednički angažman (VEZZA) koji podržava Švicarski ured za razvoj i saradnju (SDC). Više informacija o projektu VEZZA možete dobiti ovdje.