Priručnik za trenere iz oblasti medijske i informacijske pismenosti

Priručnik za trenere iz oblasti medijske i informacijske pismenosti

Priručnik za trenere iz oblasti medijske i informacijske pismenosti

Stefan Janjić i Slobodanka Dekić
Izdavač: 
MEDIACENTAR Sarajevo
2019
Medijska pismenost je kritičko preispitivanje medijskog sadržaja ili, jednostavno rečeno, čitanje između redova. Mehanizam preispitivanja svako gradi za sebe, u skladu sa vlastitim znanjem, željama i predispozicijama. Na nekakvom imaginarnom, idealnom nivou, medijski pismena osoba bila bi sposobna da u različitim okolnostima, u svemu što pročita, čuje i vidi, razdvoji bitno od nebitnog, da prepozna elemente propagande ili prikrivenog oglašavanja, da detektuje implicitni i eksplicitni govor mržnje i uoči sve manipulativne strategije kojima se služe mediji i političari, da prepozna šta je tendenciozno dodato, a šta tendenciozno izostavljeno…
 
Iako postoji mnogo definicija medijske pismenosti, u ovom vodiču služit ćemo se sljedećom: Medijska i informacijska pismenost podrazumijeva spoznajne, tehničke i društvene vještine i kapacitete građana za pristupanje, kritičku procjenu, upotrebu i kreiranje informacija i medijskih sadržaja putem tradicionalnih medija i digitalnih platformi. U tom svjetlu, biti pismen značilo bi shvatiti kako ove platforme i tehnologije funkcionišu, kako utječu na naša i tuđa prava, te kako prepoznati i izbjeći štetne sadržaje i usluge. Uloga medijske i informacijske pismenosti je da podstakne efikasnu upotrebu informacija i medijskih sadržaja u interesu pojedinca i zajednice, te da osnaži njihovo aktivno i odgovorno učešće u analognoj i online sferi, kao i u demokratskim procesima.
 
Budući da publika danas ne predstavlja grupu pasivnih posmatrača, već ima i ulogu aktivnog stvaraoca sadržaja, koji piše komentare na Facebooku i portalima, tvituje o poplavama i koncertima u svom gradu, kreira digitalne fotoalbume na Instagramu i vlogove na You Tubeu, širi informacije o protestu ili o kampanji neke političke opcije, od medijski pismene osobe očekuje se da se sa odgovornošću odnosi i prema sadržajima koje sama stvara. Ukoliko osmotrimo medijsku scenu Zapadnog Balkana, vidjet ćemo da su najgori mediji često najjeftiniji i najpristupačniji; da je publika – kao i drugdje u svijetu – nedovoljno koncentrisana na duge tekstove i analize; da se intrige neprestano kreiraju bez povoda i smisla; da se dezinformacije stvaraju toliko brzo da istina postaje potpuno zamagljena; da je govor mržnje svuda oko nas, uključujući medijski i politički diskurs.
 
Ipak, cilj medijske pismenosti nije da stvori ultimativni skepticizam prema medijima, niti da ocrni sve što se prodaje na trafici ili prikazuje na TV-u. Jedina namjera je uspostavljanje zdrave doze sumnjičavosti i znatiželje, koje bi bile od velike koristi kada pokušamo shvatiti šta se krije iza određenih medijskih sadržaja. To, dakako, nije jednostavno, već često iziskuje učenje i pretraživanje, pa se može pretvoriti u dug i zamoran proces. Nerealno je očekivati od čitalaca da budu analitički naoštreni svaki put kada uzmu novine u ruke. Srećom, na Zapadnom Balkanu postoji nekoliko medija koji se tim kompleksnim poslom bave umjesto nas. Njihovi novinari pretražuju baze podataka, tragaju za skrivenim informacijama od javnog interesa, obračunavaju se s korupcijom, nepotizmom, govorom mržnje i lažnim vijestima.
 
Sve u svemu, imamo razloga za optimizam, ali je mnogo posla pred nama, pogotovo na polju medijske pismenosti. Ovaj vodič kreiran je kako bi pomogao budućim trenerima medijske pismenosti da pripreme svoje edukativne programe na jednostavan i zabavan način. To znači da je ovaj vodič namijenjen predstavnicima nevladinih organizacija, učiteljima i nastavnicima koji žele jačati medijsku pismenost u školama, a također i novinarima. U svakom od pet modula predstavljena je i lista aktivnosti i materijala na koje se možete osloniti, pri čemu je većina tih aktivnosti prilagodljiva različitim ciljnim grupama. Imajte na umu da su mogućnosti kreativnog pristupa neograničene.
 
Na samom početku, predstavit ćemo kratak pregled starosnih grupa s kojima je moguće raditi na programima medijske pismenosti, uz specifičnosti, savjete i trikove za svaku od njih. Nakon toga, predstavit ćemo pet modula s pratećim aktivnostima:
 
1. Vizuelna pismenost
2. Mediji i različitost
3. Provjera informacija
4. Online sigurnost
5. Unutar medija
 
Na kraju vodiča pronaći ćete listu korisnih linkova koji će vam pomoći da unaprijedite svoje programe i dobijete svježe, kreativne ideje.
 
Vodič možete preuzeti ovdje.
 
 
Regionalni program “Mediji za građane – građani za medije: Jačanje kapaciteta nevladinih organizacija za razvoj medijske i informacijske pismenosti na Zapadnom Balkanu” uz podršku Europske unije implementiraju partnerske organizacije Mediacentar Sarajevo, Albanski medijski institut, Makedonski institut za medije, Institut za medije Crne Gore, Novosadska novinarska škola, Mirovni Inštitut, SEENPM.