Pogled preko plota

Pogled preko plota

Slovenci čekaju da im neko javi da je konačno završila recesija, Hrvati najaktivniji ljubavnici na svijetu, Crnogorci o osmrtnicama, Makedonci o Grcima, Srbi u trci sa brojevima, vremenom i inflacijom a na kraju Bosanci koji pričaju viceve publici – dijelovi su prezentacija posvećenih (ne tako sjajnoj) medijskoj slici u zemljama regije. Na trenutke su i previše nalikovali popularnoj Audiciji s kraja 80tih. Šaljivi pristup kao protuteža vrlo ozbiljnoj situaciji na tržištu ili samo nesvjesno povlačenje u nostalgičnu/ljepšu prošlost?

U poslijepodnevnim satima posljednjeg dana 6. Weekend media festivala u Rovinju priređen je panel Pogled preko plota (Peek Over the Fence), sa idejom da se na jednom mjestu okupe predstavnici medijskog sektora zemalja iz regije odnosno tzv. “zemalja bivše Jugoslavije”. 

Opustiti se znači propast

Uvodničar sesije, yuppie-like asistent menadžera u Odjelu za poslovno savjetovanje PwC Hrvatska, Mislav Slade-Šilović, energičnim izlaganjem vrlo brzo je naš prostor smjestio u realan okvir, samo potvrdujući ono što se još od prvog dana festivala slušalo: tržište kao takvo se promijenilo i nikad više neće biti isto, a stati i opustiti se barem i na trenutak znači samo jedno, nepovratnu propast, bilo da ste oglašivač, medij ili kompanija. Sa jednom od najmoćnijih alatki danas a i u budućnosti koristi se velika većina nas i nosi je u džepu: čak 77% pretraživanja danas vrši se putem pametnih telefona! Tržište je nužno osluškivati i istraživati, a prognoze su, kako kaže uvodničar, (dosta teško za povjerovati ako dolazite iz naše regije), pozitivne. 

Asistent menadžera u Odjelu za poslovno savjetovanje PwC Hrvatska, Mislav Sladeilović

Do 2017. godine očekivan je rast medijske industrije od 24%, a unatoč svemu, nijedan segment nema prognoziran pad. Mislav je govorio o svijetu u kojem se budno prati svaki potez Jefferyja Bezosa, osnivača Amazona koji je vlastitim (a ne tvrtkinim) novcem kupio Washington Post i obećao svim čitateljima i radnicima da neće mijenjati novinarsku tradiciju Posta dok će uvoditi nužne inovacije za povećanje popularnosti novina. Zbog dosadašnjih uspješnih poslovnih odluka trebalo bi mu vjerovati, a Amazonu se i dalje predviđa blistava budućnost. Trend rasta tržišta e-knjiga traje: za par godina e-knjige činiti će čak 40% ukupne količine knjiga na tržištu. 

Realnost sa tračkom jugonostalgije

No nakon blještavog uvoda, bilo je vrijeme da se pogleda unutar plota, u našu malu avliju. Ushićenje i entuzijazam koji su se čitali između redova prve prezentacije bili su tako privlačni, no činili su se beskrajno daleki.

Zemlja po zemlja, kao na kakvoj smotri, na ekranu su se šarenili grafikoni, procenti i zaključci o stanju na tržištu koje je nekad bilo jedno, a danas rascjepkano do besmisla. Većina onog što su prezentacije pokazale uglavnom je tog popodneva bilo poznato publici u velikoj sali dvorane Vikend u Rovinju. Bili su to podaci o veličini tržišta, broju medija, trendovima, količini novca u industriji, problemima i izazovima. Drugačiji međusobno, a svi opet nekako veoma slični. 

Ono što je publiku gotovo magično vratilo u neku ljepšu prošlost (onu kada prije Jugoslavija nismo stavljali riječ “bivša”), bilo je ljupko koketiranje sa stereotipima naroda svih bivših republika- dok smo slušali kakva je situacija na tržištu od Vardara pa do Triglava. Doskočice i šale prezentera bile su odraz naše preopterećene realnosti, malo ex-Yu nostalgije pomiješano sa malo više tereta i problema zadnjih 20 godina.
 
Evo nekih najznačajnijih detalja prezentacija.

Srbija - „novinari kod nas su matori muškarci i mlade žene“

Srđan Bogosavljević, IPSOS agencija: po njegovim riječima, medijska scena u Srbiji je “kao normalna, trendovi su kao u svetu, ali baš nema para”. Također, i sada se na medijskoj sceni Srbije osjećaju posljedice trendova iz 90-ih, a to je ekspanzija medija. Stvoreno je čak 2200 medija, „čudnim ponašanjem Miloševića i stranim donacijama“. Od 2000. godine nestaje finansiranje zvano ZA I PROTIV Miloševića i polako nestaju mali mediji; broj medija je sveden na trećinu ali ne i broj ljudi koji rade u medijima…U budućnosti tek ulazimo u eru funkcionalnog medijskog tržišta. Veliki problem tržišta u Srbiji je starost populacije: u prosjeku, Srbija je najstarija zemlja na svijetu. Što se tiče strukture novinara, “novinari u Srbiji su matori muškarci i mlade žene”. Srbija ima oko 6500 registrovanih novinara. 

Srđan Bogosavljević, generalni direktor, IPSOS agencija 

Hrvatska - najgledanija NovaTV, a Glorija najčitaniji magazin

Damir Ciglar,  Direktor Imago reklamne agencije: Hrvati sedmično gledaju 17,5 sati televizije, 15,1 sat provode surfajući internetom, 15,5 sati slušaju radio, a sveukupno sedmično medije konzumiraju 56 sati. Od TV kuća NovaTVdrži 34% udjela, 24 sata najčitanije su novine, dok je Gloria najčitaniji magazin, a titula najslušanijeg radija pripada Narodnom radiju. Na internetu je situacija nešto drugačija, pa tako mjesto najposjećenijeg portala drže 24sata, dok drugo mjesto drži Index. Također, interesantno je kako 24sata ima 613 hiljada Facebook sljedbenika, a OK njih čak 435 hiljada. U zadnjih nekoliko godina investicije u medijima smanjile su se za 50%. 

Slovenija - plaća manja od prosjeka

Marjan Novak, direktor Marketing Magazina Slovenije, naveo je da je profit medija pao za 50%,  broj zaposlenih u agencijama pao za 20%, a neto plaća im je manja od prosjeka u Sloveniji.

Marjan Novak

Makedonija - Vlada najveći oglašivač

Direktor New Momenta Sašo Pešev istaknuo je kako je najveći oglašivač u Makedoniji Vlada, koja tako istovremeno utječe na slobodu medija ("sa 3.994.130 eura Vlada Republike Makedonije je najveći oglašivač u Makedoniji što je jedinstven slučaj u svetu"). Cijene oglašavanja su za razliku od zapadnih zemalja prilično niske. No “The Turks are back in Macedonia”, kaze Pešev - kupuju aerodrome, banke i donose TV serije. 

Protekla godina je bila u Makedoniji u Dickensovom stilu “It was the best of times, it was the worst of times”. Za agenciju New Moment New Ideas Company iz Skopja bila je uspješna – osvojila je Titanium Lion na oglašivačkom festivalu u Cannesu 2013 - za kampanju 10 Meters Apart – Government of Republic of Macedonia. 
 

Crna Gora - 12 strana čitulja

Radmilo Tadić, glavni urednik Blic-a iz Crne Gore kaže da 17% građana Crne Gore koristi smart telefon, 2008. godine se štampalo 40.000 primjeraka jedne novine, a danas sve novine zajedno u Crnoj Gori prodaju 30.000 primjeraka. POBJEDA je pobjednik u objavljivanju čitulja - petkom ih bude i do 12 strana. Popust na objavljivanje više osmrtnica istovremeno nije popularan - “Đe si vidio da Crnogorac majku na popust sahranjuje!" 

Bosna i Hercegovina - Najgledaniji reality shows i nastupi fudbalske reprezentacije

Senad Zaimović

Senad Zaimović kaže da je u BiH, u printanim medijima očigledan pad - pad čitanosti, tiraža ali i pad prihoda od oglašavanja. Ipak, printani mediji još uvijek zauzimaju značajno mjesto i imaju određeni kredibilitet. Pored domaćih izdavača, čija izdanja se čitaju u BiH, postoji značajan overspill iz susjednih država. Avaz-Roto Press je vodeći domaći izdavač koji u svom portfoliju ima najtiražniju dnevnu novinu „Dnevni Avaz”, najčitaniji sedmičnjak „Azra”, kao i još nekoliko mjesečnih izdanja. Digitalna platforma Dnevnog Avaza, web portal avaz.ba je u vrhu najposjećenijih news portala u BiH.

Televizijsko tržište je prilično fragmentirano, bez dominantnog lidera. Veći broj televizija posjeduje manje udjele na tržištu. Pored toga, postoje značajne razlike u gledanosti po entitetima. I dalje su najgledaniji reality shows (Farma i Veliki brat). Turske serije imaju visoku gledanost i značajno su zastupljene u programu svih televizija i i to u prime-time terminima. Ipak, na listi najgledanijih programa u 2013. vodeći su nastupi nogometne reprezentacije BiH.
 
Što se tiče radijskog tržišta, ono je također fragmentirano i lokalno orijentirano. Trenutno postoji preko 150 radio stanica u BiH.
 
Veliki broj brandova se oglašava na online medijima. Pored oglašavanja preko standardnih display bannera, Facebook također postaje gotovo nezaobilazna platforma za oglašavanje, kako kroz Facebook Ads-e, tako kroz Facebook Fan stranice.
 
U dva sata prezentacija stanja u zemljama „bivše Jugoslavije“ napravljen je puni krug: iz sadašnjosti prepune novih mogućnosti i izazova, tragovima nedavne burne prošlosti, zakoračili smo u vrlo nesigurnu budućnost.