Konferencija za novinare: kako je iskoristiti
Konferencija za novinare: kako je iskoristiti
Nekoliko savjeta kako izvući što više iz konferencije za štampu, a izbjeći greške: Konferencija nije vijest. Ako ste neiskusni niste beznačajni. I neizrečeno može biti informacija. Izborite se za svoje pitanje. Ako nemate pitanja – ne pitajte. Pitanje koje treba prešutjeti. Priprema je pola uspjeha. Odmah javi vijest. Stvori svoj tim. “Prodaj” se uredniku.
U pravilu, svrha konferencija za novinare nije da ponude novinarima objektivne i potpune informacije o nekoj temi. Naprotiv, te konferencije organiziraju se da bi se medijima ponudili subjektivni stavovi neke javno poznate osobe, kompanije, političke stranke, institucije ili skupine ljudi o određenom pitanju, da bi organizatori govorili afirmativno o sebi, a ponekad i negativno o drugima.
Dakle, na konferencijama za novinare sami novinari vrlo lako mogu biti izmanipulirani umjesto da budu informirani – pogotovo ako se nisu dovoljno pripremili. Moguća šteta od te manipulacije je tim veća što se u medijima tzv. tranzicijskih zemalja, bez tradicije političke demokracije i slobodnih, tržišno orijentiranih medija, vijesti/priče još uvijek često temelje na pukom prenošenju onoga što je rečeno na konferencijama za novinare.
Na taj način mediji obavještavaju čitatelje, slušatelje i gledatelje o onome što se dogodilo na konferenciji za novinare ali im ne pružaju potpunu i točnu informaciju o temi o kojoj se na toj konferenciji govorilo. Cilj organizatora konferencija za novinare u tom slučaju je ostvaren: u medije su plasirali svoj stav o određenoj temi. Mediji, međutim, tako nisu obavili svoj zadatak – nisu ponudili potpunu i objektivnu informaciju.
Konferencija nije vijest
Zapamtite: vaš zadatak nije da prepričavate tok konferencije za novinare. Sama konferencija nije vaša vijest/priča. Vaš posao je da na jednostavan i razumljiv način izvjestite o najznačajnijim pojedinostima konferencije, odnosno da objavite što je na konferenciji zaslužilo da bude vijest.
Vaš posao je i da procijenite da li je određena konferencija za novinare uopće ponudila relevantnu vijest/priču. Nemojte automatski pretpostavljati da svaka konferencija za novinare zaslužuje spominjanje u medijima. Neke ne zaslužuju.
Da li se u tom slučaju uopće isplati ići na konferencije za novinare?
Dakako da se isplati. Čak i kada ništa od onoga što čujete od govornika u službenom dijelu neke od konferencija za novinare nije zavrijedilo da postane vaša vijest ili priča, boravak na konferenciji ne mora za vas biti gubitak vremena. Te konferencije često su vrijedan izvor informacija, pa i kad se na prvi pogled čini da od njih nema nikakve koristi. Ponekad se naoko nevažan podatak ili tvrdnja izrečena uzgred može pokazati važnijim od svega ostaloga što se dogodilo na konferenciji.
Kako najbolje iskoristiti konferenciju za novinare?
Prisustvo na konferencijama za novinare može vas najbolje naučiti kako ih iskoristite. Konferencija za novinare nije samo prilika da čujete što je organizator odlučio poručiti javnosti. To je i mogućnost da pokušate dobiti odgovore na pitanja o drugim temama – uključujući i ona na koja organizator konferencije nije odgovorio u nekim drugim situacijama (npr. kad ste mu ih uputili mejlom, faksom ili telefonom). Možete zahtjevati i odgovore koji su vam obećani na prošloj konferenciji za novinare istog organizatora, ali ih u međuvremenu niste dobili.
Nepristojno je prekidati govornika ili postavljati pitanja prije nego što govornik izrekne ono što je pripremio za obraćanje novinarima, ali od trenutka kad je uvodno izlaganje završeno i započnu novinarska pitanja dozvoljeno je pitati sve – ne samo ono što bi organizatori i govornik željeli čuti. Najavljena tema konferencije za novinare ne ograničava vas u postavljanju pitanja. Može vas ograničiti jedino vaše neznanje i nepripremljenost.
Ako ste neiskusni niste beznačajni
Na konferenciji za novinare srest ćete kolege od kojih možete saznati informacije važne za temu konferencije, pa i one koje ne moraju imate veze sa temom konferencije, ali vam mogu biti vrlo korisne. No, ne moraju drugi novinari uvijek biti od pomoći. Ponekad vaš kolega može za vas značiti opasnost.
Neki novinari gledaju na konferenciju za novinare kao na priliku da se pokažu pred ostalim kolegama, da pitaju duga, zvučna pitanja, da se nametnu i oduzimaju drugima vrijeme, ponekad čak daju i nepristojne komentare o drugim reporterima, posebno o onima koji su mladi i neiskusni.
Ne dajte da vas uvrijede, ne dajte se uvući u diskusiju, ne osjećajte se malima. Možete biti neiskusni, ali to ne znači da ste beznačajni. Često neka od najboljih pitanja postavljaju neiskusni novinari.
I neizrečeno može biti informacija
Putokaz ka značajnoj vijesti ili dobroj temi može biti i ono što nije izrečeno, što je ispušteno, što nedostaje. Predan i temeljit novinar upitat će se zašto se o nekom aspektu teme zbog koje je konferencija za novinare sazvana uopće ne govori, zašto je pri nabrajanju statističkih podataka govornik ispustio samo određena razdoblja ili geografska područja, zašto je u prilog svojih tvrdnji citirao anonimnog stručnjaka, a ne nekoga tko je vrhunski autoritet u području o kojem je riječ...
Dobro pripremljen i koncentriran novinar, čak i ako nije osobito iskusan, moći će odmah postaviti i konkretna pitanja, pokušavajući popuniti “rupe”.
Izborite se za svoje pitanje
Ako je na konferenciji za novinare prisutno mnogo novinara, obično ne stignu svi postaviti pitanja, a pogotovo je malo vremena za dodatna pitanja koja bi proizišla iz dobijenih odgovora i tražila bi pojašnjenje određenih tvrdnji ili otvorila nove teme. Može vam se dogoditi da ne uspijete postaviti pitanje, osobito ako ste mlad novinar koji se tek počeo pojavljivati na konferencijama za novinare.
Iskusnije kolege često će postaviti i dva ili tri pitanja a da vi ne stignete postaviti niti jedno. Organizator/govornik ponekad će čak ignorirati novinara koji želi postaviti pitanje ukoliko ga ne poznaje ili ako novinar radi za redakciju koju organizator/govornik doživljava kao nesklonu sebi, svojoj političkoj partiji, kompaniji ili organizaciji.
U tom slučaju govornik će vjerojatno odabrati da umjesto na vaše pitanje odgovori na pitanje nekog drugog novinara – onoga kojeg poznaje, kojeg smatra sklonim sebi i svojim stavovima ili onoga koji je agresivniji od vas. Ako i dođete na red za postavljanje pitanja pri kraju konferencije, lako je moguće da nećete imati što pitati ukoliko se niste se dobro pripremili.
Sva će važna pitanja već biti postavljena i vi ćete jedino moći ponoviti pitanje nekog od kolega ili postaviti neko sasvim nevažno pitanje. Obje situacije ogroman su minus za vaš profesionalni ugled. I organizatori konferencija za novinare i kolege novinari ubuduće će vas doživljavati kao kao nevažnog novinara, pa će se tako prema vama i ponašati. Izborite se za svoje pitanje.
Ako nemate pitanja – ne pitajte
Niti ako je na konferenciji za novinare prisutno malo novinara situacija za vas neće biti ništa bolja ukoliko niste dobro pripremljeni. Ako je konferencija za novinare slabo posjećena, svaki sposoban organizator/govornik nastojat će odobrovoljiti i zainteresirati prisutne novinare, dajući čak i one informacije na kojim možda novinari ne inzistiraju.
To je prigoda da budu postavljena pitanja i o drugim temama, a ne samo o onoj zbog koje je konferencija sazvana. Međutim, niti dovoljno vremena, niti volja govornika da odgovaraju na teme izvan najavljenog dnevnog reda neće vam pomoći niste li dovoljno pripremljeni.
Ne znate li dovoljno o temi o kojoj je riječ, ono što se naoko činilo prednošću postat će nedostatak. Dovoljno vremena za razgovor značit će dovoljno vremena da govornik shvati koliko je vaše znanje nedostatno i tu će činjenicu iskoristiti da vam ponudi što je moguće više “tempiranih” informacija. Nećete dobiti objektivnu informaciju nego subjektivni stav.
Osjetite li da se to događa ne upuštajte se u rasprave. Pokušavajuću popraviti štetu možda ćete je samo dodatno uvećati. Vješt i samouvjeren govornik ponekad će vas “napasti” protupitanjima ne bili razotkrio pred ostalim novinarima vaše nedovoljno znanje. To zna ići čak do otvorenog ismijavanja.
Zbog malog broja novinara smanjena je i mogućnost znalačkih, provokativnih pitanja. Ako je već najava konferencije za novinare većini vaših kolega bila toliko nezanimljiva da se nisu niti pojavili na konferenciji, logično je očekivati da su među onima koji su ipak došli uglavnom početnici koji idu na sve konfrencije za novinare ili novinari skloni organizatoru konferencije. Tu nećete čuti mnogo kvalitetnih pitanja ako ih niste u stanju sami postaviti.
Pitanje koje treba prešutjeti
Znati postaviti pravo pitanje u pravo vrijeme i na pravom mjestu svakako je odlika dobrog novinara, ali želite li maksimalno iskoristiti konferenciju za novinare od presudne važnosti može biti to što ćete znati kada neko pitanje ne treba postaviti. U jednom trenutku nametnulo vam se pitanje kojeg se ostali novinari nisu dosjetili. Promakla im je važna pojedinost koju je govornik upravo izrekao, nisu uspjeli povezati naoko neovisne podatke koji zapravo čine cjelinu ili jednostavno ne znaju dovoljno o temi. Jedino se vama “upalila lampica”. Najvažnije pitanje vam je “na vrh jezika”. Ugrizite se za jezik, nabrojte u sebi do deset i prešutite pitanje.
Ključno pitanje ne postavlja se pred svima. Možda je upravo odgovor na to pitanje vaša vijest ili trag ka vašoj priči. Priđite govorniku po završetku konfrencije za novinare i postavite mu svoje ključno pitanje nasamo. To je legitimno.
Naravno, vjerojatno nećete biti jedini novinar koji će prići govorniku nakon konferencije i pokušati saznati nešto više od ostalih. U tom slučaju: slušajte što drugi pitaju i ne pitajte – bar ne svoje ključno pitanje. Odgovor na to pitanje tražite naknadno. Najbolje je da dogovorite sastanak sa onim od koga očekujete odgovor. Ukoliko vam to uspije, moći ćete postaviti i podpitanja te saznati mnogo više nego da ste pitanje postavili telefonom, faksom ili mejlom.
Priprema je pola uspjeha
Priprema je iznimno važan dio svakog novinarskog zadataka, a konferencije za novinare su među onim situacijama za koje se posebno dobro treba pripremiti želite li ih iskoristiti što je više moguće.
Pokušajte unaprijed otkriti što više zanimljivih pojedinosti o temi predstojeće konferencije za novinare i procijeniti vrijednost vijesti / priče koju na konferenciji možete dobiti. U tome vam može ponaći pretraživanje interneta i provjera redakcijske baze podataka, kao i razgovor sa kolegama koji redovito prate određeno područje.
Podsjetimo, cilj organizatora tih konferencija je da sebe i svoje djelovanje prikažu u najboljem svjetlu, a ne da pruže istinitu i potpunu informaciju. Uz to, konferencije u pravilu traju relativno kratko; organizator i govornici prilagođavaju sadržaj i strukturu konferencije svojim ciljevima.
Krenuti nepripremljen na konferenciju za novinare jednako je promašeno kao kad bi sportaš bez treninga odlučio sudjelovati u zahtjevnom natjecanju sa vrhunski pripremljenim konkurentima.
Odmah javi vijest
Ako je na konferenciji za novinare objavljena neka dramatična vijest, kontroverzan stav, optužba, obrana, statistički podatak itd... odmah pošaljite u redakciju kratak rezime novosti. To će omogućiti uredniku da organizira provjeru informacije upravo iznesene na konferenciji na novinare, prikupljanje prvih reakcija relevantih osoba/institucija na tu informaciju, pronalaženje informacija povezanih sa temom.
U najboljem slučaju iz redakcije će vam moći poslati povratnu informaciju i prije nego što konferencija za novinare završi i sudionici se raziđu. Tako ćete još uvijek imati vremena postaviti konkretna pitanja o informacijama tek iznesenima na konferenciji za novinare za koje se niste mogli pripremiti.
Mnogi urednici zahtjevaju od novinara koji prate konferencije za novinare da se što prije vrate u redakciju. Pogrešno. Ti su novinari u vrijeme konferencije, a i neposredno nakon njezina završetka, na mjestu događaja, u svakom slučaju u blizini važnih mogućih izvora. Tamo trebaju i ostati koliko god je to potrebno.
Nisu novinari ti koji trebaju što prije stići do redakcije nego informacije koje su novinari saznali. Ako ste pratili konferenciju za novinare, bez obzira da li je ona organizirana u policiji, zgradi vlade ili lokalnom lovačkom društvu, ne odlazite čim je konferencija završila.
Često se najzanimljivije informacije o temi zbog koje je konferencija sazvana saznaju u opuštenoj, neformalnoj atmosferi nakon završetka konferencije. Gotovo nikada nećete imati priliku te informacije saznati na povratku u redakciju: u svom automobilu, tramvaju ili taksiju.
Stvori svoj tim
Na žalost, samo u malom broju redakcija organiziran je timski rad. Od vas će se vjerojatno očekivati da odete na konferenciju za novinare, vratite se što prije, napišete vijest i predate je uredniku.
Stvorite sami svoj tim. Dogovorite se s kolegom ili kolegicom koji/koja ostaje u redakciji da pročita informacije vezane za temu koje ste koristili pripremajući se za konferenciju za novinare, da primi od vas vijest o onome što je bilo važno na konferenciji, da provjeri tvrdnje, uzme potrebne izjave.
Kada se vratite u redakciju najveći dio teksta već će biti napisan. Još uvijek ćete imati dovoljno vremena da zajednički završite tekst obogaćujući ga novim elementima što ih neće biti u tekstovima onih novinara koji su radili sami i vratili se u redakciju prije nego vi.
Timski rad u svakom će vam slučaju pomoći da stvorite važnu prednost pred konkurentskim redakcijama. Imat ćete više provjerenih podataka za slijedeću emisiju ili izdanje novina, te ćete moći brže i lakše odlučiti da li nastaviti obrađivati tu temu.
Kada odlučite što ćete dalje opet ćete biti u prednosti radeći timski. Timovi se mogu stvarati i mijenjati po potrebi. Najefikasnija je kombinacija kad su u timu specijalist za praćenje konferencije za novinare i novinar koji prati određenu oblast.
“Prodaj” se uredniku
U mnogim redakcijama nema tradicije timskog rada niti specijalista za praćenje konferencija za novinare. Ponegdje nema niti prakse da pojedini novinari prate isključivo određena područja. To je prilika za vas. Pretvorite nedostatak u prednost.
Ponudite uredniku da pratite konferencije za novinare i dogovorite timski rad sa kolegama koji su zainteresirani za pojedina područja. Ubrzo ćete otkriti kako i konferencije za novinare, koje mnogi vaše kolege izbjegavaju, uz dobru pripremu i sustavan rad mogu biti pravi rudnik izvrsnih tema.
A što ćete s urednicima kojima je draža standarna vijest sa konferencije za novinare odmah, nego najava moguće izvanredne priča na koju treba čekati? Dajte im odmah vijest koju traže. Većina ostalih novinara zaboravit će svaku konferenciju za novinare onog trenutka kada objavi informaciju da je održana.
Pripremajući se, radeći timski i slijedeći “tragove” koje ste otkrili na svakoj od konferencija, moći ćete ponuditi nove vijesti i teme. Nećete biti pod pritiskom rokova jer ih nitko od vas neće tražiti, a vi ih nećete najavljivati. Ponudit ćete ih kada budu dovršene.