Dobro došli u 1984. Orwell-ovu

Dobro došli u 1984. Orwell-ovu

Dobro došli u 1984. Orwell-ovu

Prijedlog Zakona o javnom redu i miru RS ozbiljan je atak na slobodu mišljenja i izražavanja.
 
***
Godina 1949.
Radnja romana, smještena u London  opisuje futurističko totalitarno društvo čiji oligarhijski vlastodršci koriste najsuvremenija dostignuća tehnologije i psihologije da bi mase držali u pokornosti. Glavni lik romana je sitni službenik u Ministarstvu istine zadužen za režimsku propagandu koji postaje razočaran svojim životom i pokušava izvesti pobunu koja završava njegovim uhićenjem i mučenjem. 
 
***
Godina 2015.
Radnja smještena u Banja Luku opisuje savremeno totalitarno društvo čiji oligarhijski vlastodršci koriste najsavremenija dostignuća tehnologije i psihologije da bi mase držali u pokornosti. Glavni lik je sitni službenik u Ministarstvu Unutrašnjih Poslova Republike Srpske zadužen za režimsku propagandu koji postaje razočaran svojim životom I pokušava izvesti pobunu koja završava njegovim hapšenjem i kažnjavanjem.
 
Orwell je pisao o BiH
 
Šta bi da je živ rekao  Eric Arthur Blair, alias George Orwell?  Mrtav je već odavno, a njegova djela, i 65 godina poslije, inspirišu vlasti čitava tri naroda, dva entiteta i jednog distrikta dejtonske Bosne i Hercegovine. 
Na “Životinjskoj farmi”, živimo već tridesetak godina, a ovih dana svjedočimo i formiranju Ministarstva istine iz romana 1984.
 
Eventualno usvajanje prijedloga Zakona o javnom redu i miru koji se pred Narodnom Skupštinom Republike Srpske treba naći 03.02.2015. izbrisaće granicu između imaginarnog i realnog, granicu između naučne fantastike iz četrdesetih godina dvadesetog, i života stanovnika Bosne i Hercegovine u 21. vijeku. 
 
Ograničavanje slobode mišljenja i protesta, upakovano u 17 strana “brige” za javni red i mir
 
Prijedlog Zakona koji se u javnosti već definiše spornim, sačinjen je na 17 strana koje tretiraju različite pojave iz domena suzbijanja narušavanja javnog reda i mira. Već pri prvom pregledu teksta prijedloga u oči “upadaju” i zabrinjavaju njegovi brojni članovi. 
 
Koliko je obimna promjena pred vratima, govori i činjenica da je od 35 članova važečeg zakona njih čak 25 izmjenjeno ili dopunjeno, što je u prijedlogu i navedeno kao argumentacija da se predlaže novi Zakon umjesto dopunjavanja i mijenjanja postojećeg.
 
U dijelu koji se odnosi na razlike prijedloga u odnosu na nacrt zakona jasno je vidljivo da se prijedlogom otvara mogućnost zatvaranja ljudi i to na kazne od 30, 40 i 60 dana. 
 
Tako je na primjer za “vrijeđanje” predviđena kazna od 30 dana zatvora, a za “sprječavanje djelovanja državnih organa” i duplo veća zatvorska kazna. Zanimljivost koja se odnosi na član 8 – vrijeđanje, je da predlagač Zakona nije uvažio primjedbe iz skupštinske rasprave o širini  tog pojma nego  ih je odbio uz obrazloženje “јер је управо неопходно да назив прекршаја буде свеобухватан, односно широко постављен да би се различита конкретна понашања учинилаца прекршаја могла подвести под неки од њих“. Da li se ovo pojašnjenje može protumačiti kao ponovno uvođenje, skoro već zaboravljenog,  verbalnog delikta? 
 
Da je u pitanju ozbiljan atak na slobodu mišljenja i izražavanja pokazuje i inkvizitorska definicija pojma „vrijeđanje“.  Na zamjerku skupštinskih poslanika da je taj pojam teško definisati predlagač Zakona tj. policija objašnjava: „приликом прописивања ових прекршаја, под непристојним, дрским или узнемиравајућим понашањем, односно вријеђањем подразумијева понашање које већина људи уобичајено сматра непристојним, дрским, узнемиравајућим или вријеђањем, а не појединац, а у сваком конкретном случају утврђује се да ли је неки од ових прекршаја заиста и учињен“. Zanimljivo bi  bilo vidjeti koji „autoriteti“ će u svakom konkretnom slučaju presuditi da li je neko vrijeđao ili bio vrijeđan, tj. šta o tom slučaju smatra „većina“,  kao i na koju grupu se ta „većina“ odnosi? 
 
Zanimljivo je vidjeti da je policija odlučila da se obračuna i sa „prekršiocima“ koji na javnom mjestu skrivaju svoj identitet.  Maskiranje, prema članu 31. Prijedloga, povlači dvostruku novčanu kaznu kao i kaznu zatvora od 60 dana. 
Član 22. Predviđa kazne od 500 do 1.500 KM za onog /onu „Ко не поступи по наредби или рјешењу државног органа у вези са ограничењем или забраном кретања или задржавања лица на одређеним јавним мјестима или подручјима, или ко се не удаљи из групе коју је овлашћени полицијски службеник упозорио да се разиђе”. Dakle kada “službeno lice”, čitaj policajac, naredi “razlaz” ili “stani tu”, na nekom javnom mjestu, alternative za neposlušne su jasne. Udar po džepu u visini četiri-pet najnižih penzija ili zatvorska kazna. 
 
Još jedan zanimljiv detalj je da je policija RS-a, odlučila osim verbalnog suzbiti i crtani izraz. Tako se u članu 7. predviđa „Ко нарушава јавни ред и мир“, između ostalog, „ношењем или истицањем симбола, слика, цртежа или текстова непристојног, увредљивог или узнемиравајућег садржаја и другим непристојним или дрским понашањем, казниће се новчаном казном од 100 КМ до 300 КМ“. Dakle, jasno je da vlastima smetaju, između ostalog parole, karikature i crteži. Nejasno je, međutim, kao i kod definicije pojma „vrijeđanje“  ko će procjeniti uvrijedljivost tih „elemenata“. 
 
Iz nevjerovatnog Prijedloga vidi se da policiji smetaju i svi oni koji na javnim mjestima koriste bilo kakvu opremu koja pravi zvuk što uključuje pištaljke, megafone te bilo kakva reporodukcija  muzike ili glasa. Iz definicije opreme koja reproducira zvuk, da se naslutiti da se u ovu kategoriju ubrajaju i šerpe i bubnjevi.
 
Prijedlogom, članom 21.,  su čak zaštićeni i predizborni plakati: „Ко неовлашћено поцијепа, уклони или на други начин оштети јавне огласе или објаве или предмете које су поставили државни органи или органи јединица локалне самоуправе или изборне огласе истакнуте у складу са прописима или ко спријечи њихово истицање, казниће се новчаном казном од 300 КМ до 900 КМ”.
 
„Najslađe“ ipak na kraju, uhođenje ljudi na internetu i društvenim mrežama?!  
 
 A najveći „hit“ Prijedloga je svakako definisanje interneta i socijalnih mreža kao javnog mjesta, pa se samim tim sve gore pobrojane kazne odnose i na one koji „prekršaj“ naprave na internetu, a  dobije svoje posljedice na „javnom mjestu“.  
 
Radi podsjećanja,  vratiću se 18 mjeseci unazad,  na „zahtjev za podacima“ koji je u vrijeme JMBG protesta u BiH, navodno poslat mreži Facebook, a u kojem se tražilo otkrivanje podataka sa 12 privatnih profila korisnika iz BiH. 
Prema onome što znam, Facebook je odbio dati tražene informacije uz obrazloženje da podatke otkriva samo u slučajevima cyber kriminala i pedofilije, a nikako vladama podatke o demonstarntima.   Na isti način odbijena je i turska policija koja je navodno od FB-a tražila podatke o desetinama aktivista sa trga Taksim.  
 
Čini se da se režim u entitetu Republika Srpska dosjetio da pomoću uhoda na FB profilima građana sastavlja optužnice i kažnjava „prekršaje“. Obrazloženje predloženog rješenja zvuči bizarno i podjeća na nekoliko totalitarnih režima u svijetu, u kojima se slična rješenja primjenjuju.
 
У предложеном тексту Нацрта закона садржане су основне одредбе којима се, поред предмета закона и прекршајних санкција, у односу на важећи Закон о јавном реду и миру, проширује дефиниција појма јавно мјесто, имајући у виду, првенствено, друштвене мреже преко којих се врше организовања одређених прекршаја јавног реда и мира...
 
Prema evropskim standardima – Prijedlog je neprimjenjiv“
 
Zanimljiva je i odlučnost da se Prijedlog „ugura“ u Skupštinu na glasanje iako se u obrazloženju u članu III navodi da u Evropskoj Uniji ne postoji primjer sa kojim bi se uporedio:
„... након увида у прописе Европске уније и анализе одредаба Приједлога закона о јавном реду и миру, није установљено да постоје извори права ЕУ релевантни за предмет уређивања достављеног Приједлога, због чега у Изјави о усклађености стоји ознака „непримјењиво“.
 
Pred Epilog ili Ko će upaliti mrak?
 
Protiv spornog Prijedloga do sada su se oglasile brojne nevladine organizacije, aktivističke grupe, udruženja novinara kao i OSCE-ova predstavnica za medijske slobode.  Svi oni nadaju se da bizarni Prijedlog neće završiti u Skupštini.   
Imajući u vidu sve što očigledno tišti vlastodršce u Republici Srpskoj, te da posljedica ovog bizarnog Zakona ne bi bili pošteđeni ni stanovnici FBIH i Brčko Distrikta, da bi njegove posljedice na svojoj koži i novčanicima osjetili svi koji se bore protiv režimskog mraka, uz ovaj tekst šaljem prigodnu fotografiju nadajući se da je neće okvalifikovati kao kršenje člana 31.