Ekspanzija zabave u medijima

Ekspanzija zabave u medijima

Ekspanzija zabave u medijima

Publika najviše prati zabavne sadržaje kako bi se udaljila od stvarnosti; potrebno je da mediji ponude više obrazovnog i informativnog sadržaja.

foto: pixabay

Ili se zabavljaj ili si protiv – neizgovorena je prijetnja novih proizvođača nove klasne svijesti gledatelja kao novih proletera. Iako je zadaća medija da informišu, edukuju i zabave publiku, to treće sve više postaje njihov prioritet. Zabava privlači publiku i medijima donosi profit, jer oglašivači traže veliku gledanost za reklame, a dodatno zabava gledaoce odvodi od stvarnih problema i navodi ih na kupovinu.

Analiza programskih šema nekoliko privatnih i javnih, domaćih i stranih televizijskih stanica, pokazala je da preovladavaju zabavni sadržaji i da ozbiljna literatura, umjetnost, ozbiljne ideje, dokumentarni sadržaji u medijima više ne dobijaju pažnju i poštovanje kakvo bi trebali u skladu sa informativnom i obrazovnom zadaćom medija.

Svjedoci smo da pojavno sve više biva važnije od suštinskog. Važnije je da se autor neke knjige pojavi u tiražnom magazinu, i u gledanoj TV emisiji nego ono što je on doista napisao u knjizi. Kvalitet onoga o čemu je pisac pisao u knjizi biva nevažan u poređenju sa samom pojavom autora. Važnija biva fotografija autora u knjizi i korice knjige nego sadržaj knjige.  

Mediji emituju zabavne sadržaje jer je to ono što publika želi i što je postala njihova navika koju su opet izgradili upravo mediji. S druge strane, u medijima je sve manje istraživačkog novinarstva jer ono ne donosi profit nego upravo suprotno, za istraživačko novinarstvo je potreban novac, vrijeme, ustrajnost i strpljivost. A i u medijskom svijetu u kome je zabava primat, publika čini se i nema vremena ni interesovanja za čitanje istraživačkih priča.

Razvojem novih medija, a posebno interneta, i usred velikog broja informacija, publika stiže samo pogledati naslove, gotovo da nikoga ne zanimaju duge istraživačke priče. Publika više nema sluha za ono što je zaista bitno. Važnije biva gdje se uslikala neka zvijezda ili koje su zvijezde u svađi. Također publika traži razonodu nakon napornog radnog dana, a odmor im dolazi uz zabavne sadržaje.

Srbijanska istraživačka novinarka Brankica Stanković u knjizi „Insajder moja priča“ piše da ne razumije ljude koji kažu da ih ne zanima politika nego da se bave samo svojim poslom. Pita se šta znači da nekoga ne interesuje politika, gdje žive ljudi koje ne zanima šta se događa u njihovoj zemlji. Smatra da je stvar opšte kulture da ljudi znaju u kakvoj zemlji žive i kakva se politika vodi u njihovoj zemlji, a da većina građana pasivno prihvata sve što im sugerišu mediji.

Zanesena zabavnim emisijama, publika i ne obraća pažnju na važne probleme, umorna je od važnih stvari. Stoga je potrebno da mediji pronađu balans između emitovanja zabavnih sadržaja i promišljaja o važnim životnim stvarima i da rade na kreiranju novih programskih šema. Javnost najviše prati zabavne sadržaje kako bi popunili svoje slobodno vrijeme i da bi se udaljili od stvarnosti. Potrebno je da mediji rade na izgradnji medijske pismenosti kod svoje publike i da im ponude kvalitetnije i edukativnije sadržaje.

(Članak je dio magistarskog rada "Ekspanzija zabave u medijima".)