Cazin.net – krajiški mali div bh. interneta

Cazin.net – krajiški mali div bh. Interneta

Cazin.net – krajiški mali div bh. interneta

Cazinski portal u samom je vrhu po posjećenosti u BiH i jedini primarno lokalni portal koji se „ugurao“ među najposjećenije. 

Javno publicirani podaci o internetskom saobraćaju su uvijek diskutabilna stvar, što zbog metoda mjerenja i izražavanja podataka, što zbog uvijek prisutne mogućnosti da se ti podaci koriste manipulativno u svrhu promocije određenih internetskih stranica. Marketing i novac i ovdje imaju umiješane svoje prste, tako da prilikom pozivanja na razne rang-liste koje se u medijima objavljuju treba biti krajnje oprezan i uzimati ih sa onim zrncem soli iz poznate latinske izreke.

Jedan od najpoznatijih servisa za praćenje saobraćaja na internetu, Alexa u vlasništvu online megatrgovine Amazon.com, prikuplja, analizira i pohranjuje podatke o pretraživanju interneta. Uprkos raznim opravdanim i neopravdanim kritikama Alexa već skoro dvadeset godina zadržava relevantnost, najviše zahvaljujući snazi Amazona koji stoji iza njega. Kritike koje spominjem se uglavnom vezuju za način prikupljanja podataka putem toolbara ali za ovaj tekst to nije važno pošto se on ima namjeru baviti jednom „anomalijom“ uočenom u takvom mjerenju posjećenosti internetskih portala u regionu a ona se zove Cazin.net.

Cazin.net je prema Alexa rejtingu uvijek u samom vrhu bh. portala po posjećenosti i jedini je primarno lokalni portal koji se „ugurao“ među najposjećenije. Čudo je tim veće jer su na ljestvici ispod njega ostali mnogo veći portali sa jačim marketinškim zaleđem, a kad su informativni portali u pitanju ispred njega su jedino Klix.ba i Vijesti.ba. U maju su ta dva portala zauzimala šesto i sedmo mjesto na Alexa listi, dok je Cazin.net bio jedanaesti. Prva četiri mjesta su u tom mjerenju tradicionalno rezervirana za Google, YouTube i Facebook, a peto mjesto je zauzeo Olx.ba – što je i razumljivo s obzirom na njegov značaj u online trgovini i oglašavanju u BiH.

Poredeći sa istim mjerenjima u Hrvatskoj i Srbiji, vidljivo je da se portali sa primarnim fokusom na lokalnu ili regionalnu publiku dijela jedne države teško probijaju i u pedeset ili sto najposjećenijih pa je fenomen najznačajnijeg portala iz Unsko-sanskog kantona utoliko zanimljiviji. Odgovor je – čini se – u prepoznavanju potreba čitateljstva, blagovremenom adaptiranju na promjene i neupitnom integritetu.

Portal Cazin.net je pokrenut 2003. godine i već petnaestu godinu drži primat među krajiškim portalima. Za to vrijeme je, kako rejtinzi pokazuju, izišao iz lokalnih okvira i danas bilježi posjete iz raznih dijelova Bosne i Hercegovine. Prema riječima osnivača i urednika portalaEnesa Hairlahovića, na posjete iz Bosne i Hercegovine danas otpada oko 58 posto posjeta, dok preostalih 42 posto posjetitelja dolazi iz inostranstva i najčešće je riječ o krajiškoj dijaspori. Kontakt sa dijasporom i posvećenost lokalnim temama su, prema Hairlahovićevim riječima, od početka bili među prioritetima u radu tog portala.

„Mi smo od početka ljudima donosili ono što zanima ljude u Cazinu i oko njega. Objavljivali smo servisne informacije i donosili vijesti koje su ljudima bile od koristi. Bavili smo se onim što ljude zanima jer ako, naprimjer, živite u Austriji možete na milion portala pročitati o dešavanjima u svijetu ali ne možete nigdje saznati ukoliko vam umre komšija u Cazinu“, kaže Hairlahović. I stvarno, i danas Cazin.net na svom portalu i Facebook stranici svakodnevno objavljuje umrlice, male oglase, oglase za posao i slične sadržaje od interesa za zajednicu, dok u sekciji namijenjenoj vijestima postoji dio namijenjen isključivo vijestima iz Krajine u kojima možete naći svježe vijesti o subvencijama za prevoz učenika u Bosanskoj Krupi, problemima u općinskom vijeću u Bužimu, počinjenoj provali u Bosanskom Petrovcu ili socijalnim pitanjima u Sanskom Mostu.

Urednik u Centru za istraživačko novinarstvo BiH Aladin Abdagić, inače Cazinjanin porijeklom, ističe važnost pravovremenog pozicioniranja portala Cazin.net u krajiškom i bosanskohercegovačkom internetskom prostoru, te njegove posvećenosti temama od lokalne važnosti. On kaže kako je taj portal pokrenut u pravo vrijeme i kako je uspio odoljeti svakoj konkurenciji koja se kasnije pojavljivala. „Ljudi su navikli na Cazin.net i za veliki broj Krajišnika je to prvi portal koji ujutru otvaraju“, kaže Abdagić.

Blagovremeno pozicioniranje i posvećenost temama od stvarne važnosti za čitatelje su učinili da Cazin.net godinama bude prvi portal kojeg su svakog dana brojni Krajišnici u zemlji i svijetu otvarali u potrazi za informacijama iz svog kraja ali pravi iskorak je došao tek u vremenu društvenih mreža. Taj portal je među prvima i na vrijeme prepoznao potencijal Facebooka, tako da danas stranica Cazin.net ima skoro 220.000 pratitelja. Osim toga, vlasnici portala su uložili i u pokretanje i preuzimanje drugih stranica na Facebooku koje su im donijele pratitelje različitih demografskih grupa i sfera interesovanja.

Danas su sa portalom Cazin.net povezane stranice „Novi Portal za zabavu“ i „Sport Klub“ namijenjene zabavi i sportu, a koje prati po pedesetak hiljada pratitelja, zatim popularna stranica „Nije da se hvalim ali iz Bosne sam“ sa više od 200.000 pratitelja, primarno vjerska stranica „Stop paljenju Kur'ana“ sa oko 100.000 pratitelja, kao i stranice „Ponosno uz BiH“ (55.000 pratitelja), „Ne daj se, Bosno“ (49.000 pratitelja) i „Bosanska Krajina u srcu“ (11.000 pratitelja). Sve te stranice ažurno prenose birane tekstove portala Cazin.net koji su zanimljivi sa aspekta njihove publike.

Hairlahović naglašava važnost interakcije sa čitateljima koji posjećuju portal i Facebook stranice, i ističe kako često odgovaraju i na upite koji nemaju veze sa pisanjem portala. Tako često pružaju informacije o dešavanjima u Cazinu, istoriji grada ili turističkim atrakcijama i za promociju svog grada i regije de factorade dio posla nekih gradskih službi ili turističke zajednice.Ali, to je Cazin, i svakome ko iole poznaje tamošnji mentalitet bit će poznata spremnost ljudi da djeluju u korist zajednice. U tom smislu se Cazin.net više može posmatrati kao nadopuna i korektiv lokalnim javnim medijima nego kao instrument kritike i suprotstavljanja.

Osim toga, redovno se odazivaju humanitarnim akcijama a veliki broj njih je upravo krenuo od portala cazin.net. Tako je od tog portala krenula akcija prikupljanja novogodišnjih paketića za djecu bez jednog ili oba roditelja koja je bila toliko uspješna da je proširena na djecu roditelja slabijeg imovinskog stanja, a naročito su ponosni na akciju skupljanja sredstava za liječenje Cazinjanke Arnele Ljubijankić. „Sredstva u iznosu od 100.000 eura su skupljena u rekordnom roku i nakon uspješne operacije naša sugrađanka je danas tu sa nama“, kaže Hairlahović.

Urednik portala objašnjava kako dobar dio uspjeha portal može zahvaliti tome što njegovim pokretačima i vlasnicima profit nikad nije bio na prvom mjestu. Uz Hairlahovića, Cazin.net ima još dva suvlasnika koji žive u inostranstvu i brinu o tehničkim aspektima portala. Zarada od „klikova“ se ulaže u održavanje portala i zakup najboljih i najsigurnijih servera, dok marketinški prihodi služe za plaćanje honorara novinarima i saradnicima. U finansiranju se ne oslanjaju na vlasti ni na jednom nivou i u tome vide svoju najveću prednost u odnosu na veliki broj konkurentskih portala.

„Nismo ovisni o politici i to se vidi na našem portalu. Ne propagiramo ničiju politiku, ne učestvujemo u političkim prepucavanjima i to narod vidi. Na kraju krajeva, nas trojica suvlasnika imamo potpuno različita politička uvjerenja tako da među nama uvijek postoji obzira i poštovanja prema drugačijim stavovima i nemoguće je da jedna strana prevagne“, kaže Hairlahović. Ipak, priznaje da postoje česti pritisci od kojih su najgori oni finansijske prirode.

U više je navrata tako Cazin.net izvršio i fakturisao marketinške usluge na koje je plaćao porez a nije ih nikad uspio naplatiti. Takvi nepošteni potezi firmi povezanih sa određenim političko-interesnim krugovima su predstavljali značajne udarce finansijskoj konstrukciji portala tako da su danas jako oprezni u pristupu marketingu. U svakom slučaju, Hairlahović ističe kako je portal samoodrživ i kako njegovo poslovanje u dogledno vrijeme nije ugroženo. 

___
Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.